گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: ایجاد سازوکار لازم برای تامین آینده‌ای مناسب راهکار افزایش جمعیت کشور است.

جمعیت

علی کائیدی نماینده مجلس با اعلام این نکته گفت: ما باید سازوکار لازم را برای افزایش جمعیت ایجاد کنیم، در واقع باید افق 20سال آینده را ببینیم و‌ باید این افق 20ساله به شکلی برنامه‌ریزی شود که جوانی که قرار است امسال به دنیا بیاید دختر یا پسر فرقی نمی‌کند، ‌ در آینده شغل، مسکن ، بهداشت و تحصیلات مورد نیازش پیش‌بینی و تأمین شده باشد. با اعلام نتایج سرشماری سال 90 کشور از سوی مرکز آمار کشور مشخص شد که میانگین نرخ رشد جمعیت از 1.6درصد سرشماری سال 85 به 1.3درصد در سال 90 کاهش یافته است. براساس این نتیجه برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دراین‌باره گفت: باید نظر مقام معظم رهبری با درنظر گرفتن سازوکار مناسب هر چه سریع‌تر تأمین شود. ما نباید احساسی با این مسئله برخورد کنیم و هر کس برود یک گزارش ارائه بدهد. باید مراقب باشیم و دقت کافی را در این زمینه به خرج بدهیم.

کائیدی که نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه بررسی کارشناسی لایحه افزایش جمعیت بود توضیح داد:‌ دیروز جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و چند نفر از نمایندگان مجلس برگزار شد و این جلسه نکاتی پیرامون چگونگی انجام این کار به بحث گذاشته شد.وی افزود: درصورتی که بخواهیم جمعیت کشور را افزایش یا کاهش دهیم ناگزیر از ارائه خدمات تنظیم خانواده هستیم و نمی‌توان این خدمات را به هیچ عنوان حذف کرد و خدماتی که به‌عنوان تنظیم خانواده به مردم ارائه می‌شود باید ادامه پیدا کند یعنی ما باید تنظیم خانواده رابه نوعی برنامه‌ریزی کنیم که به سود کشورمان باشد. در یک بازه زمانی نیازمند کاهش جمعیت بودیم و در یک زمان دیگر برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی می‌کنیم ولی درهرحال ارائه خدمات تنظیم خانواده به مردم یکی از الزامات این برنامه‌هاست.

نماینده پلدختر معتقد است:هنگام ازدیاد جمعیت لازم است که به ارتقای کیفی جمعیت افزایش یافته هم توجه داشته باشیم. جمعیتی که افزوده می‌شود باید نخبه باشد. هر فرزندی که در شرایط نا مناسب به دنیا بیاید نمی‌تواند نقش یک فرد نخبه را در جامعه داشته باشد باید سلامت نوزادان و بهداشت مادران مورد توجه جدی و دقیق قرار بگیرد. بر فرض اینکه ما افزایش جمعیت را برنامه‌ریزی کردیم و این کار انجام شد ولی باید آینده این جمعیت نیز تأمین شده باشد. ما باید فرض کنیم که یک برنامه طویل المدتی داشته باشیم که دولت‌های بعدی هم براساس آن کار‌ها را انجام بدهند، در واقع بایستی با یک شیب ملایم افزایش جمعیت را انجام بدهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه بایستی از تعجیل در زمینه برنامه‌ریزی دوری کرد گفت: نباید این تفکر پیش بیاید که باید ظرف 15، روز برای حل این مسئله برنامه‌ریزی کرد، شاید لازم باشد کارشناسان و صاحب‌نظران دوسه‌‌ماه وقت برای برنامه‌ریزی صرف کنند تا بتوانند برنامه‌ای همه جانبه تدوین کنند.

تغییر ساعات کار

پیش از این عبدالعلی تاجی، معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهور از ارائه لایحه جامعی در مورد افزایش جمعیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. ‌ سیدامیر حسین قاضی‌زاده نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی هم اعلام کرده بود که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست کنترل جمعیت در کشور کمیته‌ای ویژه در مجلس مرکب از اعضای کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده و اعضای این کمیته درصدد ارائه طرحی هستند تا براساس آن نظام متعادلی برای رشد افزایش جمعیت کشور تهیه و تدوین شود.

کد خبر 184234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز