گروه بین‌الملل: پلیس نیویورک روز شنبه 25نفر از اعضای جنبش اشغال وال استریت را که در خیابان‌های جنوب این شهر راهپیمایی می‌کردند، بازداشت کرد.

وال استریت

امروز اولین سالگرد شکل‌گیری جنبش اشغال وال استریت است که در اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و آزمندی شرکت‌ها در آمریکا آغاز شد. به نوشته وال استریت ژورنال، به مناسبت نخستین سالگرد شکل‌گیری این جنبش، چند صد نفر از معترضان روز شنبه در پارک میدان واشنگتن در جنوب نیویورک گرد آمدند و به طرف محله مالی شهر حرکت کردند. پلیس که از پیش اعلام کرده بود تقاضایی برای برگزاری راهپیمایی دریافت نکرده است، حضور پررنگی داشت و از ابتدا تا پایان مراسم، 25نفر را بازداشت کرد.

پارسال، جنبش اشغال وال استریت از گردهمایی و اردو زدن شماری از معترضان به کمک مالی به بانک‌ها و عملکرد شرکت‌ها در پارک زوکاتی در محله مالی نیویورک تشکیل شد. در ابتدا، پلیس آمریکا این اعتراض‌ها را که کم کم به دیگر شهرهای این کشور گسترش یافت، تحمل می‌کرد اما پس از چند‌ماه وارد عمل شد و با برچیدن اردوگاه‌ها، افراد زیادی را بازداشت کرد. امروز سالگرد شکل‌گیری این جنبش در پارک زوکاتی در نیویورک است و اعضای این جنبش اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی را به همین مناسبت تدارک دیده‌اند.

جنبش اشغال وال استریت با شعار «ما 99درصد هستیم» بخش‌های قابل توجهی از جامعه آمریکا را با خود همراه کرد. آنان معتقدند که سیاست‌های مالی دولت به نفع شرکت‌ها، بانک و کلاً ثروتمندانی است که عامل اصلی بحران اقتصادی هستند اما این مردم هستند که باید تقاص اقدامات آنها را پس بدهند. وام‌گیرندگان از بانک‌ها که خانه‌هایشان مصادره‌شده، دانشجویان، اعضای اتحادیه‌های کارگری و شماری از کهنه‌سربازان ازجمله اقشاری هستند که به این جنبش پیوستند. پس از گذشت یک سال از شکل‌گیری این جنبش که محصول بحران اقتصادی آمریکا بود، به‌نظر می‌رسد در مورد دستاوردهای آن اتفاق نظر وجود ندارد. تدا اسکاچپل، جامعه‌شناس برجسته و استاد دانشگاه هاروارد می‌گوید که سیاستمداران آمریکایی به گروه‌هایی توجه می‌کنند که رأی می‌دهند، سازماندهی می‌کنند و پول خرج می‌کنند اما جنبش اشغال وال استریت این کار را نمی‌کند و بنابراین سیاستمداران به آن بی‌توجه هستند.

وی معتقد است که این جنبش دیگر از بین رفته است. در دیگر سو، اعضای این جنبش معتقدند که پیام این جنبش مورد قبول مردم آمریکاست، هرچند که ممکن است در چگونگی پیگیری اهداف آن اختلاف نظر وجود داشته باشد. برخی اعضای این جنبش می‌گویند که آنان در ابتدا فقط مشکلات را مطرح می‌کردند اما حالا به راه‌حل‌ها هم فکر می‌کنند.

در این حال، اعتصاب آموزگاران در شهر شیکاگو همچنان ادامه دارد. هزاران نفر از آموزگاران روز شنبه در پارکی در این شهر گرد آمدند تا قدرت خود را به رخ بکشند. این معلمان که همگی بلوز قرمز به تن داشتند، خواستار مقاومت تا زمانی شدند که توافقی به‌صورت کتبی درباره درخواست‌هایشان به‌دست‌ آید. اتحادیه آموزگاران خواستار امنیت شغلی است و با روش جدید ارزشیابی عملکرد آموزگاران که اتکای زیادی به نمره امتحان دانش‌آموزان دارد، مخالف است. این نخستین اعتصاب معلمان در این شهر ظرف 25سال گذشته است. اعتصاب آموزگاران در سومین منطقه بزرگ آموزشی آمریکا سبب شده که بیش از 350هزار دانش‌آموز پنج روز از هفته گذشته مدرسه نروند.

کد خبر 184741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز