گروه ادب و هنر: چند ماه پس از تعطیلی خانه سینما و تاکید وزارت ارشاد بر این نکته که این تشکل صنفی برای همیشه بسته شده است و دو هفته پس از ملاقات رئیس‌جمهور با اعضای هیأت مدیره خانه سینما، وزیر ارشاد، دیروز از تدوین اساسنامه جدید این تشکل صنفی توسط سینماگران خبر داد.

خانه سینما

سیدمحمد حسینی گرچه کوشید تا بگوید این خبر تازه‌ای نیست و قبلا هم ارشاد بر آن تاکید داشته ولی مرور مواضع پیشین این وزارتخانه نشان‌دهنده نکات دیگری است. هرچند حسینی در چند ماه اخیر درباره خانه سینما اظهارنظرهای متناقضی داشته است؛ هرچه هست به‌نظر می‌رسد این‌بار و با تصمیم رئیس قوه مجریه قرار است در خانه سینما مجددا باز شود ولی مدیران سینمایی از این اتفاق خشنود به‌نظر نمی‌رسند. چنانکه مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: سینماگرانی که احمدی‌نژاد را تخریب می‌کردند امروز به او پناه آورده‌اند.

ملاقات اعضای هیات مدیره خانه سینما با احمدی‌نژاد بدون حضور مدیران سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد برگزار شد و در عوض اسفندیار رحیم‌مشایی در این نشست حاضر بود، ملاقاتی که 21 شهریور ماه و در روز ملی سینما صورت گرفت.

آنچه برخی از رسانه‌ها به‌عنوان خروجی جلسه منتشر کردند حکایت از دو شرط احمدی‌نژاد برای بازگشایی خانه سینما دارد: 1- استعفای دسته‌جمعی هیأت مدیره 2- بازنویسی اساسنامه؛ شروطی که در همان جلسه با موافقت اعضای هیأت مدیره خانه سینما همراه شد. حالا پس از گذشت دوهفته، وزیر ارشاد نیز تایید کرد که با نگارش اساسنامه جدید، خانه سینما می‌تواند بازگشایی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانجام درباره تفاهمنامه اعضای خانه سینما با رئیس‌جمهور نکاتی را مطرح کرد. سیدمحمد حسینی در پاسخ به ایسنا، مبنی بر جزئیات تفاهمنامه اعضای خانه سینما با رئیس‌جمهور گفت: بحثی که از قبل مطرح بوده این است که اساسنامه با کمک خود سینماگران اصلاح شود و با هر نگاه و نگرشی که دارند بیایند کمک کنند تا اساسنامه تدوین شود و براساس اساسنامه که قانونی است انتخابات برگزار شود. وی ادامه داد: این بحثی است که ما از اول داشته‌ایم و چیزی نیست که کسی با آن مخالف باشد.

وزیرارشاد یادآور شد: اگر ما قبلا هم پیگیر این موضوع بودیم که تغییراتی ایجاد شود، به‌خاطر این بود که کاری که قبلا انجام شده بود و تشکلی که قبلا بود مبنای قانونی نداشت و بعد هم در ادامه تغییر و تحولاتی انجام شده بود که بر مبنای قانون نبود. سیدمحمد حسینی همچنین تأکید کرد: الان هم صنوف مختلف دارند شکل می‌گیرند و ان‌شاء‌الله اساسنامه نهایی که نوشته شود کار به خوبی پیش می‌رود. هیأت مدیره خانه سینما با همراهی تعدادی دیگر از سینماگران، روز ملی سینما ـ 21شهریور‌ماه ـ با رئیس‌جمهور دیدار کردند. پس از برگزاری این جلسه، هیچ خبر رسمی از این نشست از سوی دو طرف بیرون نیامد تا اینکه به فاصله پنج روز پس از برگزاری این جلسه، وزیر ارشاد در حاشیه یک نشست خبری درباره این جلسه از سوی خبرنگاران مورد پرسش قرار گرفت که صراحتا گفت که در آن جلسه حضور نداشته است و پیگیری‌ هم نداشته که در جلسه چه گذشته است اما وزیر ارشاد وقتی درباره وضعیت خانه سینما مورد پرسش قرار گرفت، گفت که «تنها می‌دانم در این جلسه نظرات سینماگران مطرح شده و طبیعتا هم آقای رئیس‌جمهور و هم ما بر استفاده از نظرات همه گروه‌ها و افراد تأکید داریم.»

سیدمحمد حسینی درباره بحث فعالیت دوباره خانه سینما یادآور شد: «تأکید ما بر این بوده که هر تشکلی که می‌خواهد شکل بگیرد، باید هم در ابتدای راه و هم در ادامه مسیرش براساس قانون، ضوابط و اساسنامه‌ها فعالیت کند، ما در کل با افراد مشکلی نداریم و سخن‌مان تنها این است.»وزیر ارشاد صراحتا تأکید دارد بر اینکه اختلافات باید کمتر شود و در ادامه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری بر تعطیلی دائمی خانه سینما مجددا تأکید کرد. سپس فرهاد توحیدی با ابراز تعجب از انتشار نامه محرمانه تأکید وزارت ارشاد بر تعطیلی خانه سینما گفته بود: «فکر می‌کنیم مرجع منتشر‌کننده این نامه از تفاهمات جلسه اعضای خانه‌سینما با آقای احمدی‌نژاد بی‌اطلاع بوده‌اند.»

کد خبر 185580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز