دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سونامی عظیمی که به جزایر سلیمان برخورد کرد باعث مرگ دست کم 13 نفر و آوارگی هزاران نفر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس دیواره‌ای از آب به ارتفاع  10 متر به جزیره کویسئول برخورد کرد و تا 600 متر به درون جزیره پیشرفت، در همان حال که امواج کوچکتر اما مخرب سایر مناطق واقع در بخش غربی مجمع الجزایر فقیرنشین سلیمان را در هم کوبید و باعث خسارات گسترده و به جا ماندن هزاران بیخانمان شد.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا این سونامی  بوسیله زلزله‌ای 8 ریشتری بوجود آمد که در ساعت 7:39 دقیقه بامداد دوشنبه دوم آوریل (13 فروردین) به وقت محلی در 10 کیلومتری زیر کف دریا در فاصله 45 کیلومتری جزیره غربی گیزو  و 345 کیلومتری شمال غرب هونیارا پایتخت جزایر سلیمان رخ داد.

این زلزله که قوی‌ترین زلزله در جزایر سلیمان در سه دهه اخیر است- باعث شد آژیر هشدار سونامی از توکیو تا هاوایی در منطقه اقیانوسیه به صدا در آید و ساحل شرقی استرالیا در فاصله بیش از 2000 کیلومتری بسته شود.

به گزارش صلیب سرخ از شهر گیزو حدود 500 خانه تخریب شده که باعث بی‌خانمانی 2000 نفر شده است. حدود 4000 نفر از ساکنان شهر هم برروی یک تپه اسکان داده شده‌اند.

پس‌لرزه‌ها از جمله دست کم چهار پس‌لرزه با قدرت 6 ریشتر و بالاتر باعث ترس بیشتر مردم و اجتناب آنها از بازگشت به ساحل شده است. به علت نزدیک گیزو به مرکز زلزله پیش از آنکه آژیر هشدار را  بتوان به صدا درآورد، موج سونامی به ساحل رسیده بود.

صلیب سرخ می‌گوید گزارش‌های اولیه از سایر جزایر هم نشان‌دهنده تخریب گسترده بوده است: جاده‌ها غیرقابل استفاده شده‌اند و آسیب شدیدی به زیربناها از جمله خطوط تلفن و برق وارد آمده است.

دولت  استرالیا قول 1.6 میلیون دلار کمک فوری را داده است و هلیکوپترهای خود را برای امدادرسانی به محل ارسال کرده است. فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نیز 53000 دلار را به عنوان کمک اولیه در اختیار صلیب سرخ ملی جزایر سلیمان قرار داده است.

مجمع‌الجزایز سلیمان متشکل از بیش از 200 جزیره با جمعیتی حدود 552 هزار نفر در "حلقه آتش" منطقه اقیانوسیه – قوسی از آتشفشان‌ها و گسل‌ها که مکررا در آن زلزله رخ می‌دهد- قرار دارد.

کد خبر 18652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز