دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

دولت آمریکا نام سازمان تروریستی منافقین را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

این در حالی است که این سازمان در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان پرونده سیاهی دارد. درخصوص این اقدام دولت آمریکا با نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت‌وگو انجام داده‌ایم.

  • هدف آمریکا از خارج کردن نام منافقین از لیست سازمان‌های تروریستی چیست؟

برای فهم این مطلب باید به نوع نگرش ایالات متحده آمریکا به مسائل سیاسی و امنیتی جهان توجه داشته باشیم. آمریکا خودش را در جایگاه یک دولت هژمون تعریف می‌کند. کار دولت هژمون دفاع و حمایت از منافع خود و متحدین خودش است و برای تأمین این منافع، دولت هژمون نیازمند داشتن ابزار‌های مناسب است. بنابراین به‌نظر می‌رسد نگاه آمریکا به گروهک منافقین یک نگاه ابزاری است.

منظور از نگاه ابزاری این است که آمریکا سعی می‌کند از گروهک منافقین در جهت برآوردن دو هدف استفاده کند. آن دو هدف یکی ایجاد ناامنی در جمهوری اسلامی ایران و ایجاد فشار روانی علیه جمهوری اسلامی است و دیگری اینکه آمریکا امیدوار است درصورت بروز مداخله نظامی احتمالی علیه ایران از این گروهک به‌عنوان یک نیروی جایگزین استفاده کند. این تفکر و نگاه ایالات متحده آمریکا نسبت به سازمان مجاهدین است که مصداق بارز نگاه ابزاری است.

آمریکا مدعی است که این گروهک در 10سال اخیر هیچ اقدام تروریستی‌ای انجام نداده است. آیا این ادعا صحت دارد؟
ببینید گروهک منافقین اساسا گروهی است که راه‌حل‌های مسلحانه را برای نیل به اهدافش برگزیده و در تعقیب این راه‌حل‌های مسلحانه ایجاد رعب و وحشت یکی از ویژگی‌های اصلی عملکرد این گروهک است و تعریف گروهک تروریستی هم این است که از عامل ترس و وحشت استفاده می‌کند.

عملکرد این گروهک از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا‌کنون هم مصادیق مختلفی از مظاهر تروریستی است و در کارنامه آنها از ترور اندیشمندان سیاسی و فرهنگی و مردم عادی و بی‌گناه تا ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی غربی و موساد موجود است. بنابراین گروهک منافقین ماهیتا یک سازمان تروریستی است که روش کار آن مبتنی بر ترور است. منتها یکی از اشکالاتی که به ما وارد است این است که ما عملکرد و اقدامات تروریستی این گروهک را در محافل بین‌المللی معرفی یا مطرح نمی‌کنیم و یا این اقدام کمتر صورت گرفته است. لذا عملکرد منفی و تروریستی آنها برای افکار عمومی جهان شناخته شده نیست و این مسئله موجب شده ادعای آمریکا در افکار عمومی جهان خریدار داشته باشد و به‌راحتی بتوانند نام سازمان مجاهدین را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کنند.

  • خروج از لیست تروریستی چه تأثیری در عملکرد منافقین خواهد داشت؟

آنچه که الان اتفاق افتاده این است که بخشی از وجوه حمایتی آمریکا از سازمان منافقین را آشکار کرد. یعنی در واقع این عمل نوعی حمایت سیاسی از منافقین محسوب می‌شود. آمریکا پیش از این هم در خفا و پنهانی حمایت‌های بی‌شماری از این سازمان انجام داده بود اما الان این حمایت‌ها را آشکار کرده است. این اقدام به‌معنای پاداش دادن به تروریست‌هاست و کسی که پاداش دریافت می‌کند در تکرار آن عمل تشویق می‌شود. لذا تردید نداشته باشید که با این حمایت آشکار آمریکا هم انگیزه منافقین در انجام عملیات‌های تروریستی بیشتر خواهد شد و هم ممکن است در آینده شاهد بروز این حوادث در کشور باشیم چون به هر حال آمریکا در مقابل این حمایت مابازا‌هایی از منافقین می‌خواهد و این مابه ازا‌ها باید در عرصه عمل اتفاق بیفتد و نمود عملی آن یعنی ترور بیشتر.

کد خبر 186525
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز