مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نصف کردن یک قطره آب به دو نیمه با استفاده از یک چاقو یکی از غیر‌ممکن‌ترین کارهایی‌است که شاید انجام آن را در افسانه‌ها به قهرمانان و سلاح‌های جادویی‌شان نسبت داده باشند، با این همه امروز برای انجام این کار به شمشیری جادویی نیازی نیست.

قطره

تنها ابزار مورد نیاز برای این کار یک چاقوی به شدت آب‌گریز یا مایع‌گریز است. آنتونیو گارسیا محقق دانشگاه آریزونا در آزمایشی جدید نشان‌داده که یک چاقوی اَبَر آب‌گریز چگونه می‌تواند به دقت و ظرافت تمام یک قطره آب را به دو قطره کوچکتر تقسیم کند، چنین ابزاری می‌تواند در تحقیقات بیوپزشکی کاربرد فراوانی داشته باشد.

مواد ابرآب‌گریز در برابر مرطوب شدن به شدت مقاومت می‌کنند و قطره آب را مجبور می‌سازند تا به دو قطره کروی کوچکتر تبدیل شوند. محققان برای اجرای این آزمایش یک قطره آب را بر روی صفحه‌ای به شدت آب‌گریز از جنس تفلون قرار داده و آن را با استفاده از دوسر یک سیم در جای خود ثابت کردند.

قطره آب

سپس چاقویی از جنس پلی‌اتیلن، زینک، نیترات نقره و محلولی به شدت آب‌گریز به نام HDFT ساخته و از آن برای نصف کردن قطره آب استفاده کردند. بر خلاف زمانی که یک چاقوی معمولی به قطره‌ای آب نزدیک می‌شود و آب به سرعت به چاقو می‌چسبد، قطره آب مورد آزمایش در برابر نصف شدن مقاومت می‌کرد و برداشتن فشار چاقو باعث می‌شد قطره دوباره به حالت اولیه خود بازگردد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، به این تکنیک دانشمندان توانستند در نهایت قطره آب را به دو نیمه قطره کروی شکل نصف کنند. امکان‌پذیر بودن برش دادن تمیز قطرات مایع می‌تواند در جداسازی ترکیبات پروتئینی در مایعات بیولوژیکی کمک بزرگی به شمار رود و به این شکل امکان تجزیه و تحلیل سریعتر و موثرتر پروتئین‌ها به وجود خواهد آمد.

کد خبر 186550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز