گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: کاهش نرخ ارز و طلا طی چند روز اخیر موجب شده تا مصرف‌کنندگان خواستار نظارت بیشتر مسئولان برای بازگشت قیمت‌ کالاهای اساسی و محصولات صنعتی شوند.

اقتصاد

طی یک‌ماه گذشته قیمت انواع کالاهای اساسی مانند روغن، قندوشکر، چای، برنج، گوشت قرمز و تخم مرغ، میوه و مرکبات، شیر و لبنیات، محصولات سلولزی و بهداشتی و بسیاری از کالاهای صنعتی مانند لوازم خانگی، خودرو، وسایل گرمایشی و... به بهانه افزایش نرخ دلار توسط بسیاری از تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان این کالاها افزایش یافته است به‌نحوی که اکنون بسیاری از کالاهای مذکور به نرخ‌های متفاوت و حتی با چندین برابر قیمت تمام‌شده واقعی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

از سوی دیگر بسیاری از بنگاه‌های تولیدی یا نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها از اعلام قیمت واقعی محصولات صنعتی خودداری کرده و این محصولات را به‌صورت روزانه قیمت‌گذاری و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. این شرایط موجب سوءاستفاده و فرصت‌طلبی برخی تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهایی مانند لوازم خانگی و زیان مصرف‌کنندگان شده و مردم خواستار برخورد دستگاه‌های نظارتی با اینگونه سودجویی‌ها در عرضه کالاها هستند.

آغاز گشت‌های مشترک برخورد با متخلفین

معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران از برپایی گشت مشترک سیار این سازمان با دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خبر داد و گفت: گرچه سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به پرونده‌های تخلفات است اما با نوسان نرخ ارز، میزان بازرسی بازار افزایش یافته و سازمان تعزیرات نیز علاوه بر تسریع در رسیدگی به پرونده‌های متخلفین با برپایی گشت‌های سیار مشترک به همراه دستگاه‌های نظارتی نسبت به صدور حکم تخلف در محل اقدام می‌کند.

بزرگمهر صادقی افزود: طی چند روز اخیر گزارش‌های مکرری در زمینه اختفا و عدم‌عرضه کالاهایی مانند لوازم خانگی و گرانفروشی تخم‌مرغ، گوشت قرمز و کالاهای اساسی دریافت شده که این امر بیانگر افزایش تلاش دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با افزایش غیرقانونی قیمت‌هاست.

وی افزود: هفته گذشته گشت سیار به بازار لوازم خانگی اعزام و سه فروشگاه عرضه‌کننده این محصولات به جرم اختفا و گرانفروشی کالا، در محل حکم صادر و این فروشگاه‌ها پلمب شدند. همه عرضه‌کنندگان کالا موظف به عرضه کالا براساس نرخ‌های اعلام شده سازمان حمایت هستند و هرگونه گرانی به بهانه افزایش هزینه تمام‌شده تولید با افزایش نرخ ارز تخلف بوده و مشمول برخورد تعزیراتی است.صادقی با اشاره به اعزام گشت‌های سیار در بازار میوه و تره‌بار از روز گذشته گفت: علاوه بر بازار لوازم خانگی، این طرح در میادین میوه و تره‌بار، لوازم‌التحریر، کالاهای مشمول طرح شبنم و قاچاق دخانیات اجرایی شده است.

کد خبر 186981
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز