همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: 60 درصد ورودی‌های کنکور سراسری سال 91 در رشته‌های پزشکی دختر و 40 درصد پسر بودند.

محمد علی محققی

دکتر محمد علی محققی درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ابتدای شهریور ماه دور‌ه‌های آموزشی خود را در سال تحصیلی جدید دربخش‌های دستیاری یا تخصصی شروع کرده‌اند، افزود: ظرفیت ورودی‌های رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته، 20 درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش درهمه رشته‌های علوم پزشکی اتفاق افتاده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد در سال جدید 25 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: خوشبختانه در آزمون کارشناسی ارشد سال جدید تلاش شده این افزایش ظرفیت در همه رشته‌ها صورت بگیرد و ما رشته‌ای که کاهش ظرفیت داشته باشیم را برای سال جاری نداشته‌ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سه رشته طب سالمندی، طب خانواده و طب هوا و فضا برای اولین بار به لیست رشته ای علوم پزشکی اضافه شده است گفت: راه اندازی رشته های میان بخشی، بین بخشی و یا رشته های علوم انسانی دارای موضوعیت در علوم پزشکی از مهم ترین عرصه های توسعه و راه اندازی رشته های آموزشی در وزارت بهداشت طی سال های اخیر است.

پذیرش 2 هزار و 300 دانشجو در دوره‌های تخصصی سال تحصیلی جدید

محققی همچنین با اشاره به اینکه در مجموع 2 هزار و 300 دانشجو در دوره‌های تخصصی سال جدید دانشجو پذیرش شده است، گفت: این میزان نیز چند درصدی نسبت به دوره قبلی افزایش یافته است. افزایش ظرفیت در مقاطع تخصصی از برنامه‌های وزارت بهداشت در سالهای اخیر بوده بطوریکه این ظرفیت از یکهزار نفر در سال 1384 به دو هزار و 300 نفر در سال 91 رسیده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه 60 درصد ورودی کنکور سراسری در رشته‌های پزشکی دختر و 40 درصد پسر بودند، اظهار کرد: در آزمون دستیاری امسال نیز برای اولین بار در کشور نسبت خانم ها به آقایان بیشتر بود. در واقع در سال‌های قبل 40 درصد پذیرفته گان دختر دوره‌های دستیاری و 60 درصد آنها نیز پسر بودند که این آمار در سال جدید برعکس شده است.

وی یاد آورشد: یکی از دلایل افزایش پذیرش دختران نسبت به پسران، افزایش ورودی های دخترها در کنکور سراسری سال‌های قبل است بطوریکه افزایش نسبت ورود دختران به پسران خودش را بصورت موج در مقاطع دستیاری نیز نشان داده است.

محققی در ادامه با تاکید بر اینکه به جز رشته زنان زایمان هیچ رشته تک جنسیتی در کشور وجود ندارد، افزود: ما در سال تحصیلی جدید تغییری در افزایش تک جنسیتی کردن رشته‌های پزشکی نداشتیم و تنها زنان و زایمان از 30 سال قبل جزو رشته‌های تک جنسیتی محسوب می شود.

سه رشته جدید طب خانواده، طب سالمندان و طب هوا و فضا

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه رشته‌های طب سالمندی، طب خانواده و طب هوا و فضا برای اولین بار به لیست رشته‌ای علوم پزشکی اضافه شده است، تصریح کرد: برای اولین بار امسال این سه رشته در مقاطع تخصصی به رشته‌های سال تحصیلی جدید اضافه شده است که رشته طب هوا و فضا برای اولین بار تنها در دانشگاه ارتش راه‌اندازی شده است.

افزایش سهمیه خبرنگاران در رشته ژورنالیسم پزشکی

محققی در خصوص رشته ژورنالیسم پزشکی گفت: رشته ژورنالیسم پزشکی که از چندی پیش در دانشگاه‌ها دایر شده بود در سال تحصیلی جدید افزایش ظرفیت قابل توجهی داشته است و البته در پذیرش این رشته سهمیه قابل توجهی برای خبرنگاران اختصاص داده می شود.

وی در ادامه راه اندازی رشته‌های میان بخشی، بین بخشی و یا رشته‌های علوم انسانی دارای موضوعیت درعلوم پزشکی را ازعرصه‌های توسعه و راه اندازی رشته‌های آموزشی در وزارت بهداشت دانست و گفت: بازنگری برنامه‌های آموزشی، لحاظ کردن اطلاعات جدید به برنامه‌های موجود قبلی، متوقف کردن رشته هایی که نیاز به آن‌ها مرتفع شده و یا کاهش ظرفیت در آن از دیگر برنامه‌های آتی وزارت بهداشت است.

محققی در پایان با تاکید بر اینکه دانشجویان جدیدالورود فرصت‌های کسب کرده را به راحتی از دست ندهند، افزود: دانشجویان ورودی جدید معمولا از آزمون‌های سخت عبور کرده و افراد موفق و با استعدادی هستند و دانشگاه هم فضای بازی برای شکوفا شدن این استعدادهای بی نهایت است، بنابراین توصیه می شود دانشجویان به خاطر داشته باشند اگرچه فرصت تحصیل در گروه‌های علوم پزشکی نسبت به سایر رشته‌ها طولانی تر است؛ اما در عین حال بسیار سریع می گذرد و امیدوارم همه دانشجویان وقت خود را مغتنم بشمارند.

کد خبر 187332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز