چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

محمود حیدریانی: هر سال نزدیک به 30 هزار نفر کشته و بیش از 150 هزار نفر زخمی حاصل تصادفات جاده‌ای است،

مطابق آمارهای رسمی هر سال نزدیک به 30 هزار نفر کشته و بیش از 150 هزار نفر زخمی حاصل تصادفات جاده‌ای است، یعنی هر شبانه روز 82 نفر کشته و 410 نفر زخمی که متأسفانه به این لحاظ در دنیا مقام اول را دارا هستیم!

‌ این آمار تکان‌دهنده‌ای است بالاتر از مرگ و میرهای ناشی از نارسایی‌های قلبی!‌ که با توجه به تبعات منفی آن گاهی اوقات تأسف‌بارتر می‌شود، به راستی تا کی باید شاهد این کشتار فجیع انسانی باشیم؟

 ما در جنگ تحمیلی امیدوار بودیم تا روزی این جنگ تمام شود و عاقبت هم جنگ تمام شد، اما این جنگ یک طرفه با این دشمن خاموش تا کی ادامه دارد؟ آیا امیدی هست که یک روز این هم تمام شود و دیگر شاهد مرگ دلخراش هم‌میهنان خود نباشیم، آثار سوء و مخرب این تلفات چه ضررهایی به جامعه تحمیل می‌کند؟

 کودکانی که با از دست دادن والدین خود بی‌سرپرست می‌شوند چه آینده شومی در انتظار آنها خواهد بود؟ زن جوانی که همسر خود را از دست داده است، مادری که شاهد پرپر شدن‌ فرزند خود شده است، بقیه عمر را چگونه خواهد گذراند؟

 بیماری‌های روحی و روانی که برای بازماندگان بر جای می‌ماند همه و همه از تبعات این حوادث بوده که بازتاب آن سال‌ها در این جامعه طنین‌انداز خواهد بود. به نظر می‌رسد که ضروری است تا مقامات عالی رتبه نظام مقدس جمهوری اسلامی، چاره‌ای بیندیشند و به این معضل که دامنگیر جامعه شده است توجه خاص داشته باشند و آن را سرلوحه کار خویش قرار دهند، با اختصاص بودجه کافی به بازنگری و کارشناسی آن بپردازند و بدانیم که اگر امروز اقدام نشود فردا دیر است.

 تولید سالانه بیش از یک میلیون خودرو با این پیش فرض که امکان صادرات این خودروها با وضعیت فعلی محدود است هر انسان مسئولیت‌پذیری را به تعمق وا‌می‌دارد به امید آن‌روز که مقامات محترم کشور با درک حساسیت موضوع جهت پایان دادن و یا کاهش این تراژدی غم‌بار که به نوعی مرگ خاموش اما فجیع روزانه گروهی از هم‌میهنان عزیز را به همراه دارد و در واقع تکرار سالانه فاجعه زمین لرزه بم است با تشکیل کار گروه‌های بررسی سوانح جاده‌ای تمهیدات لازم را بیندیشند و به مرحله اجرا بگذارند. پیشنهاداتی در این خصوص ارائه می‌گردد:

 1 - تأسیس مرکز تحقیقات حوادث و پیشگیری

2 - تلاش و برنامه‌ریزی در جهت ارتقای سطح فرهنگی جامعه در استفاده از خودرو و تقویت فرهنگ ترافیک

 3 - تجمیع مراکز عدیده‌ تصمیم گیری و اجرایی حمل و نقل

 4 - اصلاح مجازات‌ها و جرائم راهنمایی و رانندگی و تغییر جهت از جرائم نقدی به سایر محدودیت‌ها و تنبیهات از قبیل ابطال گواهینامه و توقف خودرو

5 - ممنوعیت سرعت بیش از 50 کیلومتر در ساعت در داخل شهرها، روستاها و سایر مناطق مسکونی (تردد خودروها به گونه‌ای باشد که برای عابرین ایجاد ترس و استرس ننماید.)

 6 - الزام استفاده از مناطق خط‌کشی‌ شده برای عابرین در عبور از خیابان‌ها و تعریض پیاده‌روها

 7 - تعیین مهلت و ملزم ساختن شرکت‌های خودروسازی برای بهینه‌سازی تجهیزات ایمنی محصولات

 8 - بهبود کیفیت آسفالت مطابق با تکنولوژی روز جهان، گسترش جاده‌ها و خیابان‌ها متناسب با افزایش خودروها و خارج نمودن خودروهای فرسوده و مستعمل

 9 - بررسی‌های پزشکی سالانه رانندگان اتوبوس‌های مسافرتی، تریلرها و کامیون‌ها به لحاظ برخورداری از سلامت کامل جسمی- روانی و عدم اعتیاد

کد خبر 18757

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز