جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، بعد از یک هفته رایزنی فشرده در منطقه، دیشب به دمشق رفت.

اخضر ابراهیمی

او در یک هفته گذشته در هفت کشور منطقه یعنی ایران، عراق، ترکیه، اردن، لبنان، عربستان و مصر برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه به گفت‌‌وگو پرداخت. نتیجه این مذاکرات، توافق همه طرف‌ها برای برقراری آتش‌بسی دست‌کم یک‌روزه در سوریه همزمان با عید قربان یعنی جمعه هفته آینده بود.

درحالی‌که دولت سوریه و بعضی از مخالفان مسلح هم به‌صورت تلویحی این پیشنهاد را مثبت خوانده و از آن استقبال کرده‌اند، حالا ابراهیمی با پرونده آتش‌بس به دمشق رفته‌است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخضر ابراهیمی در دومین سفر خود به سوریه از زمان به‌دست گرفتن ماموریت بین‌المللی‌اش در مرداد گذشته، پیش‌بینی کرد اجرای ایده‌اش درباره برقراری آتش‌بس موقت میان دو طرف درگیر در سوریه زمینه ساز آغاز فرایندی سیاسی برای حل مشکلات کشور و ساختن سوریه‌ای جدید متناسب با آرمان‌های مردم باشد.

وی پس از ورود به دمشق اعلام کرد که برای برقراری آتش‌بس موقت تلاش خواهد کرد. فرستاده سازمان ملل به سوریه در حالی وارد دمشق می‌شود که تاکنون هیچ طرح مشخصی برای حل بحران سوریه ارائه نداده و در این مدت ضمن تأکید بر مبنا قراردادن بیانیه ژنو و ابتکار عمل عنان، به شنیدن مواضع و نظرات قدرت‌های منطقه‌ای و دولت و مخالفان سوریه بسنده کرده است.تاکنون دولت و مخالفان سوریه و اغلب کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای همجوار سوریه نظیر اردن، ترکیه، عراق و لبنان از ایده برقراری آتش بس موقت استقبال کرده‌اند.

در آخرین اظهارنظر دراین‌باره، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم با اعلام حمایت کشورش از ایده آتش بس، هر دو طرف درگیر را به پایبندی به آن فراخواند. در همین حال، مقام‌های روسیه با فراخواندن آمریکا به‌دست برداشتن از اندرز دادن به مسکو درباره سوریه، به مقام‌های واشنگتن درباره ارائه هرگونه سلاح سنگین به گروه‌های مسلح هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه، آمریکا را به توقف هرگونه حمایت از مخالفان سوری فراخواند و ارائه هرگونه موشک دوش‌پرتاب به گروه‌های مسلح را اقدامی خطرناک خواند.

مانور ترکیه در مرزهای سوریه

ترکیه دیروز مانوری نظامی را در نزدیکی مرزهای سوریه و با حضور شمار زیادی از نظامیان خود آغاز کرد. به گزارش شبکه خبری ان تی وی ترکیه، این مانور در استان عرفه در جنوب ترکیه انجام شد و در آن از تانک، زره پوش، سلاح‌هایی برای سرنگون کردن جنگنده‌ها و سکوهای موشکی استفاده شد. در همین حال، یک نهاد حقوقی غیردولتی در سوریه از ناپدید شدن ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه از زمان آغاز بحران در کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار ناپدید‌شدگان در سوریه 28هزار تا 80هزار نفر برآورد شده‌است.

همزمان با انتشار این گزارش، رسانه‌های خبری از اقدام گروه‌های مسلح در محاصره مجدد دو شهرک شیعی نشین در سوریه خبر دادند. به گزارش سایت خبری آنتی وار، گروه‌های مسلح ساکنان دو شهرک نبل و الزهرا در شهر حلب را به اتهام حمایت و طرفداری از نظام حاکم تحت محاصره قرار داده‌اند و هر فردی که بخواهد از این دو شهرک خارج شود، هدف تک تیراندازها قرار می‌گیرد. این دو شهرک پیش ازاین نیز در اوایل شهریور گذشته تحت محاصره بوده‌اند و رسیدن مواد غذایی به آنها از سوی گروه‌های مسلح ممنوع اعلام شده بود اما ارتش توانست این گروه‌ها را از شهرک‌ها خارج سازد. این شهرک‌ها حدود 35هزار نفر جمعیت دارند.

کد خبر 188307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز