همشهری آنلاین: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حالی از اجرائی شدن ارائه وام 2 میلیونی بلاعوض به زلزله زده‎ها سخن گفت که نماینده اهر از کامل پرداخت نشدن این وام به مردم زلزله‎زده انتقاد کرد

به گزارش همشهری‌‌آنلاین، دقیقا 69 روز از 21 مرداد ماه و ساعتی که زلزله خانه هموطنانمان در آذربایجان شرقی را لرزاند می‎گذارد، زلزله‏‌ای که نه تنها مرگ 300 نفر را رقم زد بلکه بی‌خانمانی بسیاری از روستانشینان را نیز باید به عنوان یکی از پس‎لرزهای این زلزله 6.2 ریشتری نام برد.

از همان روزهای اول ساخت مسکن به عنوان دغدغه اصلی مردم و مسئولان برای زلزله زده‌‏ها تبدیل شد تا جایی که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در بازدیدش از مناطق آسیب دیده در جمع مردم زلزله زده، قول داد که با تلاش و همکاری تا قبل از زمستان و در بازه زمانی دو ماه، مسئله اسکان زلزله زده را حل و فصل کنند.

هر چند هنوز هم مراحل ساخت مسکن برای زلزله زده‌ها به سرمنزل مقصود نرسیده است و وجود خبرهایی همچون  ارسال یک‌هزار و 110چادر مقاوم در برابر 20 درجه زیر صفر به مناطق زلزله زده، نشان از اسکان نامناسب زلزله زده‏ها دارد، اما باز هم امید است تا با پیگیری مستمر مسئولان، هموطنان در اهر و ورزقان زمستان را در خانه‎های خود پشت سر بگذارند.

در این میان اهالی مجلس نیز خود را مسئول پیگیری وضعیت اسکان در مناطق زلزله‎زده دانستند از علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواستند تا با حضور در صحن علنی مجلس در کنار گزارش کمیسیون عمران به بیان مطالبی در این رابطه بپردازد.

اتصال اسکان اضطراری به اسکان دائم و حذف اسکان موقت بر خلاف روال مرسوم، پرداخت نشدن وام بلاعوض، کندی صدور پروانه ساخت و... از جمله مواردی بودند که زمینه را انتقاد نمایندگان مجلس از تابش فراهم کردند.

در جدول زیر می‎توانید متن گزارش بنیاد مسکن و کمیسیون عمران و همچنین صحبت‌هایی که در صحن علنی امروز با محوریت اسکان زلزله‎زده‌ها مطرح شد را مطالعه کنید:

نام

 از اسکان زلزله‎‎زده‌ها چه گفتند؟

علی تابش/ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

  • با توجه به سفری که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان محترم مجلس به مناطق زلزله زده داشتند، 12 روز پس از زلزله، بازسازی و ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان را آغاز کردیم.
  • وام 20 میلیون تومانی به کسانی که منزلشان به طور کامل تخریب شده و مبلغ 2 میلیون وام بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شد و البته با مصوباتی که دولت داشت بازسازی جدی مناطق زلزله زده با کمک وزارت مسکن آغاز شد.
  • یکی از محدودیت‌هایی که ما برای بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی داشتیم فصل سرما بود ما می‌دانستیم باید فعالیتی انجام بدهیم تا آذرماه اسکان دائم زلزله‌زدگان انجام شود.
  • در تمام دنیا راه رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان به این شکل است که بعد از اسکان اضطراری، زلزله‌زدگان به محلی برای اسکان موقت می‌روند و در نهایت برای آنها اسکان دائم تدارک دیده می‌شود اما در زلزله تبریزی با همتی که دولت و مجلس داشت زلزله زدگان بعد از اسکان اضطراری به اسکان دائم منتقل خواهند شد.
  • طبق آماری که ما داریم 9 هزار و 500 خانه، بالای 60 درصد آسیب دیده‌اند که این مسکن‌ها در اولویت باز سازی بنیاد مسکن است.
  • 18 هزار و 935 واحد در مناطق زلزله زده آسیب کمتر از 60 درصد داشته‌اند که انشاالله تا چند ماه آینده بازسازی این مسکن‌ها را به اتمام خواهیم رساند.
  • 25 هزار واحد مسکن آسیب دیده در مناطق زلزله زده داریم. برای ساخت مسکن زلزله‌زدگان تاکنون 14 هزار و 500 واحد را پی کنی کردیم که البته 10 هزار واحد آن فونداسیون‌بندی و شناژ بندی شده است.
  • برای زلزله زدگان، اتاق‌های 60 متری فلزی تهیه شده است. این اتاق‌هادر استان‌های مختلف کشور ساخته شده و سپس به مناطق زلزله زده ارسال شده است.
  • برای ساخت مسکن زلزله زدگان، بنیاد مسکن استان‌های کشور به 3 بخش اهر، هریس و ورزقان تقسیم کار کرده‌اند تا به گفته وی تا قبل از فصل سرما از مشکلات احتمالی پیش گیری کنند.

علی‌اکبر آقایی/ نماینده مردم سلماس/ رئیس کمیسیون عمران

  • حذف اولیه اسکان موقت بدون توجه به زمستان زودرس را از جمله مواردی دانست که نسبت به آن اهمیت داده نشد .تلاش در اتصال و اسکان اضطراری به اسکان دائم از جمله مواردی بود که خوشبختانه بعداً مرتفعشد که همچنان اقدامات اجرایی آن ادامه داد.
  • ضرورت اتخاذ تصمیمات ویژه و اصلاح سازمان تشکیلات سازمان مدیریت بحران در شرایطی که بیش از ۸۰ درصد کشور در خطر زلزله بسیار بالایی قرار دارد، وظیفه سنگین و بسیار سختی است.
  • تجهیز مناطق به چادرهای زمستانی و کاهش آثار تخریبی و تلفات جانی امری ضروری به شمار می‌رود که باید تجدیدنظری در الگوی ساخت و ساز روستایی و شهری و توجه به نوسازی بافتهای فرسوده صورت گیرد.
  • ذخیره‌سازی واحدهای پیش‌ساخته در استان‌های کشور متناسب با شرایط اقلیمی، جمعیتی و گستردگی استان‌ها می‌تواند راهگشایی برای مقابله با حوادث طبیعی باشد

اله‌وردی دهقانی/ نماینده مردم ورزقان

  • با توجه به حجم گسترده خرابی‌ها و با وجود تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان، هنوز حجم زیادی از خانه‌های روستایی و شهری در بخش‌های مختلف مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی بلاتکلیف هستند.
  • اقدامات لازم برای اسکان موقت هر چه سریعتر روستاییان را با سرعت بیشتری انجام دهید. برای اسکان موقت روستاییان با توجه به سرمای هوا اقدامات‌تان را سرعت دهید.
  • هفتاد روز از زلزله آذربایجان گذشته است و اسکان موقت بیش از 45 روز نمی‌تواند دوام بیاورد. برای روستاییانی که هنوز برای اسکان موقت آنان فکری نشده است هر چه سریعتر تصمیم‌گیری کنید. برای اسکان موقت 850 خانواده در یکی از روستاهای ورزقان تدبیر کنید. همچنین در توزیع وام یک میلیون تومانی معیشت مشکل وجود دارد. از وزیر کشور می‌خواهم موضوع را از طریق استاندار و فرماندار آذربایجان پیگیری کند.
  • از وزیر بهداشت برای تجهیز بیمارستان ورزقان با توجه به سرمای هوا و شیوع انواع بیماری‌های عفونی درخواست می‌کنم تا این کار را هر چه سریعتر به نتیجه برساند.
  • به دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم از حقوق بشر هیچ چیز سرتان نمی‌شود چرا که مردم عزیز ایران را ده‌ها سال است که تحریم کرده‌اید ولی مردم در سایه‌ی امام خویش یعنی مقام معظم رهبری حوادث را از جمله حادثه ارسباران به نقطه‌ی پیشرفت کشور تبدیل می‌کنند.
  • در ادامه بازسازی مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر و هریس، مردم به کمک‌هایشان ادامه دهند.

فلاحی‌ باباجان/ نماینده مردم اهر و هریس

  • زلزله مناطق اهر و هریس موجب از بین رفتن سایر جاد‌های استان و خسارت شدید به جاده اصلی اهر و هریس شده است به نحوی که با افزایش حجم خودروها در این جاده احتمال دارد میزان تصادفات و تلفات در این جاده نیز افزایش یابد. سال گذشته در این جاده 140 نفر کشته شدند که اگر فکری برای آن نشود احتمال دارد تعداد تلفات به 280 نفر یعنی معادل کشته‌شدگان زلزله آذربایجان برسد.
  • با توجه به حجم خسارت‌های وارده به منطقه، حتی یک مورد از مراکز بهداشتی منطقه بازسازی نشده است.
  • دمای هوا در منطقه به زیر صفر رسیده و بارش برف آغاز شده است. اگر مردم بخواهند از بخاری‌های برقی در این فصل استفاده کنند منطقه به آشوب کشیده خواهد شد.
  • اماکن دامی و تامین علوفه نیز دغدغه دیگر مردم است. با وجود اصرار مردم، مسئولان و نمایندگان، ولی هنوز دارهای قالی در روستاها و شهرهای زلزله‌زده برپا نشده است.
  • وام بلاعوض هنوز به مردم به صورت کامل پرداخت نشده است. وجود این مشکل کندی صدور پروانه در شهر، کندی در پرداخت تسهیلات، کمبود مصالح ساختمانی، کمبود مراکز بانکی و کافی نبودن وام برای اجاره منازل از عمده مشکلات مناطق زلزله‌زده است.

علی لاریجانی/ رئیس مجلس

  • از رییس بنیاد مسکن، همکارانش، کمیسیون عمران و نمایندگان ورزقان و اهر و هریس که مستمرا پیگیر اسکان زلزله‌زدگان بودند تشکر می‌کنم.
  • در این جلسه هم تابش،رییس بنیاد مسکن پیشنهاداتی برای آینده داشت که ظرفیت‌های آماده‌ای باید پیش‌بینی شود تا در صورت بروز زلزله‌های مشابه بتوان به موقع وارد کار شد از این رو از کمیسیون عمران می‌خواهم با توجه به پییشنهادات رییس بنیاد مسکن، طرح خود را تکمیل کنند تا از نظر تجهیزات بهتر بتوان برای مواجهه با زلزله آماده شد.
  • از رییس بنیاد مسکن می‌خواهم با توجه به دغدغه نمایندگان که در جلسه امروز مطرح شد، با نصب کانکس‌های بیشتر از آسیب بیشتر مردم در مناطق زلزله‌زده جلوگیری کنند.
کد خبر 188505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز