مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاهی در ایتالیا هفت مقام سابق دولتی و دانشمند لرزه‌شناس را به اتهام دست کم گرفتن خطرهای زلزله سال ۲۰۰۹ در لاکوئیلای ایتالیا به شش سال زندان محکوم کرد.

لاکوئیلا

جرم این افراد قتل شبه عمد  بوده و دادگاه آنها را به اتهام کشتن شبه عمد تعداد زیادی انسان به 6 سال زندان محکوم کردند. دادستان‌ در این دادگاه اعلام کرد این افراد گزارش نادرستی از زمین‌لرزه پیش از وقوع آن ارائه کرده‌اند درحالی که وکلای این دانشمندان پیش‌بینی زمین‌لرزه پیش از وقوع آن را غیر ممکن می‌دانند.

زمین‌لرزه لاکوئیلا با شدت 6.3 ریشتر در سال 2009 رخ داده و منجر به مرگ 309 انسان شد. چندین ماه پیش از این زمین‌لرزه، لرزه‌های کوچکتری منطقه را لرزانده بود و بخش‌های زیادی از مناطق تاریخی این منطقه را ویران کرده بود.

تصمیم دادگاه درباره این دانشمندان اعتراضات زیادی را در محافل علمی این کشور برانگیخته است و مقامات علمی اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی دقیق آنچه در زمین‌لرزه لاکوئیلا رخ داد،‌از توان هر انسانی خارج بود. با این‌همه مسئولان پرونده اعلام کرده‌اند که اتهام این دانشمندان هرگز درباره توان پیش‌گویی نبوده،‌بلکه درباره ارائه اطلاعات نادرست و غیردقیق درباره خطرات احتمالی زمین‌لرزه بوده است.

بر اساس گزارش BBC، هر هفت نفر این افراد به حکم دادگاه به صورت دائمی از رسیدن به مقام دولتی نیز محروم شده‌اند. این افراد همچنین مسئولیت پرداخت خسارت و هزینه های دادگاه را نیز به عهده دارند.

کد خبر 188742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز