چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

با شروع فصل سرما، مرگ دو زن کرجی بر اثر گازگرفتگی زنگ خطر استفاده از لوازم گازسوز را به صدا درآورد.

این حادثه عصر سه‌شنبه در یک مجتمع مسکونی در حسن‌آباد کرج رخ داد. ساکنان مجتمع وقتی متوجه بوی گاز از خانه همسایه شدند ماجرا را به پلیس و آتش‌نشانی خبر دادند. وقتی امدادگران به محل حادثه رسیدند متوجه شدند که دو زن در این خانه دچار گازگرفتگی شده‌اند که در جریان این حادثه زن 22ساله جانش را از دست داده بود اما زن 60ساله حادثه هنوز نفس می‌کشید. امدادگران این زن را به بیمارستان منتقل کردند اما وی در جدال با مرگ تسلیم شد و روی تخت بیمارستان جان باخت. کارشناسان بعد از بررسی‌های اولیه اعلام کردند که حادثه به‌خاطر نصب نکردن درست دودکش بخاری و انتشار مونواکسید‌کربن در فضای آپارتمان رخ داده است.

این حادثه که نخستین حادثه گازگرفتگی همزمان با شروع فصل سرما به شمار می‌رود، زنگ خطر استفاده نادرست از وسایل گازسوز را در کشور به صدا درآورده است. کارشناسان آتش‌نشانی برای جلوگیری از اینگونه حوادث دردناک هشدارهایی ارائه کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

سرد بودن بدنه دودکش وسایل گاز سوز نشان‌دهنده کار نکردن درست دودکش و انتشار گاز خطرناک مونواکسید‌کربن در محل زندگی شماست. ممکن است مسیر دودکش ساختمان شما به دلایل متعدد بسته باشد؛ پس از باز بودن مسیر دودکش در شروع فصل سرما اطمینان حاصل کنید. دودکش وسایل گاز سوز باید به کلاهک اچ مجهز باشد. هر وسیله گاز سوز دودکش‌دار باید یک دودکش استاندارد و مستقل داشته باشد؛ پس از اتصال چند وسیله گاز سوز به یک دودکش مشترک پرهیز کنید.

از اتصال هود آشپزخانه به رابط دودکش وسایل گاز سوز اکیدا خودداری کنید. از نصب و استفاده از هرگونه لوازم گاز سوز در حمام، رختکن، سرویس‌های بهداشتی، اتاق خواب و فضا‌های بسته که هوا در آن جریان ندارد اکیدا خودداری کنید. شومینه‌های ساختمانی به میزان زیادی گاز مونواکسید‌کربن را وارد محل سکونت شما می‌کنند؛ بنابراین به هیچ عنوان از شومینه‌ها برای زمان طولانی و به‌عنوان تنها وسیله گرمایشی استفاده نکنید. به هیچ عنوان از اجاق‌گاز خوراک پزی یا پلوپزها برای گرمایش محل سکونت خود استفاده نکنید.

شعله کوتاه و زرد رنگ وسایل گاز‌سوز نشانه بد‌سوزی احتراق ناقص و تولید بیش از حد مجاز گاز مونواکسیدکربن و نشانه خطر جدی برای اعضای خانواده است. قرار دادن دودکش بخاری در ظرف آب، گاز مونواکسید‌کربن را از بین نمی‌برد و ساکنان محل همچنان در معرض خطر گاز‌گرفتگی و مسمومیت قرار دارند. از استفاده طولانی‌مدت و همزمان از چند وسیله گاز سوز در محل سکونت خود پرهیز کنید مگر اینکه از تهویه و جریان مناسب هوا مطمئن شوید. اگر در محل سکونت خود از وسایل گازسوز استفاده می‌کنید همه درزهای در و پنجره‌ها را نبندید و از ورود هوای تازه و جریان هوا اطمینان حاصل کنید. به محض بروز علائم مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید‌کربن (سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی و سنگینی هوا) سریعا پنجره‌ها را باز و وسیله گاز‌سوز را خاموش کنید.

کد خبر 188989
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز