گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: مشترک گرامی! شما واجد شرایط ورود به قرعه‌کشی هفتگی یک دستگاه تلویزیون و اشتراک پیامک «آیا می‌دانستید» روزانه با هزینه 500 ریال هستید.

mobile

لطفا کلمه آیا می‌دانستید را به شماره ... ارسال نمایید.‌

مشترک گرامی! شما جزو مشترکانی هستید که می‌توانید فرصت برنده شدن یک دستگاه تلویزیون فلت 40اینچی را به‌دست آورید و از پیامک روزانه اخبار ورزشی لذت ببرید، هزینه روزانه 500ریال.

‌ مشترک گرامی شما برنده یک دستگاه تلویزیون شده‌اید لطفا به‌منظور دریافت تلویزیون مشخصات و آدرس خود را ارسال نمایید.

‌ مشترک گرامی! تلویزیون شما آماده ارسال است لطفا مبلغ 33هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و هزینه ارسال، به شماره حساب ... واریز کرده و شماره فیش را برای ما پیامک نمایید.

‌ محمود آباد 200متر زمین شهرکی با امکانات نقد و اقساط!
‌ سفر مشهد مقدس ویژه دانشگاهیان اطلاعات تماس ...
‌ تور کامل پوکت هفت شب و هشت روز
‌ راننده عزیز سریعا جهت اخذ اشتراک کارت رایگان امداد خودرو با شماره ... تماس بگیرید.
‌ کاشت ایمپلنت با شرایط ویژه در کلینیک دندانپزشکی ...
‌ سامانه تخصصی خرید و فروش ملک و خودرو ...
‌ تحصیل در استرالیا با توجه به قوانین جدید. با این شماره تماس بگیرید.


اینها نمونه‌هایی هستند از پیامک‌های فله‌ای، تبلیغاتی و یا کلاهبرداری که همه روزه از طریق شبکه تلفن همراه به شماره تلفن مخاطبان در ایران ارسال می‌شود و هیچ‌کس نیز نسبت به آنها احساس مسئولیت نمی‌کند.اگرچه برخی اپراتورهای تلفن همراه پیش‌تر اعلام کرده بودند درصورتی که مشترکی مایل به دریافت اینگونه پیامک‌ها نیست می‌تواند عدم تمایل خود را اعلام کند اما بررسی‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که فرایند اقدامات اپراتورها برای لغو ارسال پیامک‌های تبلیغاتی یا فله‌ای آنقدر طولانی و خسته‌کننده است که کمتر مشترکی توانایی انجام این کار را دارد.

روزنامه همشهری طی هفته‌های اخیر با انتشار چندین گزارش ابعاد مختلف این مسئله را باز کرد و نسبت به تداوم این روند هشدار داد اما ظاهرا مسئولان دستگاه‌های مختلف مرتبط با این موضوع گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و کار خود را انجام می‌دهند.

سه تن از خبرنگاران همشهری برای نمونه به‌طور مستقیم به سامانه‌های اعلام شده از سوی اپراتور همراه اول اعلام کردند که مایل به دریافت پیامک تبلیغاتی نیستند اما به‌رغم پیگیری‌های مستقیم و در سطح بالا کماکان اینگونه پیامک‌ها برای آنها ارسال می‌شود. تمام تبلیغات مشاهده شده در صدر این گزارش تنها از بخشی از پیامک‌های ارسال شده به گوشی تلفن همراه یکی از خبرنگاران همشهری استخراج شده است.

یکی از مسئولان روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: تفکیک پیامک‌های فله‌ای و تبلیغاتی از پیامک‌هایی که به‌طور آگاهانه و با تمایل کاربر از سوی برخی فرستنده‌ها ارسال می‌شود امکان‌پذیر نیست. او این مشکل را به نرم‌افزار تفکیک پیامک‌ها مرتبط دانست و گفت: مثلا اگر شما به‌طور داوطلبانه مشترک دریافت اخبار یک خبرگزاری شده باشید نرم‌افزار ما قادر به تشخیص این نوع پیامک‌ها از پیامک‌هایی که از سوی سایر ارسال‌کننده‌ها به‌طور انبوه به سمت مشترکان ارسال می‌شود نیست لذا ما اصل را بر دریافت پیامک گذاشته‌ایم مگر اینکه مشترکی به‌طور کلی از دریافت پیامک انبوه انصراف دهد.

معنای حرف این مسئول مربوطه این است که یا شما باید کلا قید پیامک‌های انبوه را بزنید یا همه آنها را دریافت کنید. این در حالی است که یک مهندس نرم‌افزار در این زمینه به خبرنگار ما اظهار داشت: تفکیک اینگونه پیامک‌ها از یکدیگر بسیار آسان است، به‌طوری‌که اکنون سامانه‌های ای‌میل از چنین نرم‌افزارهای هوشمندی برخوردارند.

همچنین به‌نظر می‌رسد نرم‌افزارهای اپراتورهای تلفن همراه که قادر به تشخیص کلمات بوده و در برخی مواقع آنها را پالایش کرده و مانع از ارسال پیامک‌ها در مواقع خاص می‌شوند توانایی تشخیص نوع پیامک‌ها را دارا هستند، چرا که از نظر منطقی برخی سامانه‌ها تعداد اندکی پیامک برای مشترکانی با ویژگی خاص می‌فرستند که نشانه هوشمند بودن آنهاست. همچنین می‌توان امکانی را فراهم ساخت که مشترک بتواند بلافاصله بعد از دریافت هر پیامک آن را در لیست سیاه خود در اپراتور قرار دهد. درست مانند کاری که در سامانه‌های ای‌میلی انجام می‌شود.

کد خبر 189090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز