گروه بین‌الملل: سازمان ملل تصمیم گرفته است برای بررسی قانونی بودن یا نبودن حملات آمریکا با هواپیماهای بدون خلبان و کشف مواردی که غیرنظامیان در جریان حملات این هواپیماها در چارچوب سیاست‌های دولت اوباما کشته شده‌اند، یک واحد تحقیق تشکیل دهد.

اعتراض

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل از دولت‌های اروپایی خواست تا در برابر معترضان اقتصادی، تندی به خرج ندهند. به گزارش خبرگزاری‌ها، خبر تحقیق سازمان ملل را درباره جنگ پهپادها، بن امرسون از مخبران ویژه این سازمان در سخنرانی خود در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد اعلام کرد. وی افزود: براساس قوانین حقوق بین‌الملل، انتقال پنهانی زندانیان به کشورهای دیگر و شکنجه آنها به شیوه غرق مصنوعی جرم است.

امرسون و چند نفر دیگر از همکاران وی در سازمان ملل تابستان امسال خواستار تحقیقات مؤثر درباره حملات با هواپیماهای بدون خلبان شدند و هشدار دادند که برخی حملات پهپادهای آمریکایی در پاکستان معادل جنایت جنگی است. وی تصریح کرد: اگر کشورهای مرتبط نخواهند سازوکارهای نظارتی مستقل و مؤثر ایجاد کنند، آنگاه شاید ضروری باشد که سازمان ملل به‌عنوان آخرین راه چاره، دست به اقدام بزند.

امرسون خاطرنشان کرد: با کمک کریستف هاینس مخبر ویژه سازمان ملل در زمینه کشتارهای بدون محاکمه، واحد تحقیقی را در چارچوب رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر برای تحقیق درباره تک‌تک حملات پهپادها دایر خواهد کرد. امرسون ادعای آمریکا را که به‌علت قرار داشتن در جنگ بین‌المللی، می‌تواند هر کسی را در هر جای جهان با پهپاد ترور کند، غیرقابل دفاع خواند. وی افزود: الگوی آمریکا برای جنگ در سراسر جهان هیچ استدلالی ندارد و حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز از آن حمایت نمی‌کردند.

به گفته امرسون، دولت اوباما دردوره اول از این رویکرد عقب نشست اما در خلال 18‌ماه اخیر این استدلال بار دیگر در سخنان مقامات دولت آمریکا که می‌خواهند کشتار هدفمند توسط پهپادها را در پاکستان، یمن و سومالی از نظر حقوقی توجیه کنند، دیده می‌شود. ناوی پیلای کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز اخیراً خواستار تحقیق سازمان ملل درباره حملات پهپادهای آمریکایی در پاکستان شد.

از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، گفت که معترضان به شرایط اقتصادی در اروپا با خشونت بیش از اندازه پلیس روبه‌رو بوده‌اند. این سازمان از دولت‌های اروپایی خواست تا حق اعتراض مسالمت‌آمیز را رعایت کنند. کارشناسان عفو بین‌الملل گفتند مردمی که علیه کاهش بودجه دولت، افزایش مالیات و کاهش مشاغل در کشورهای منطقه یورو راهپیمایی می‌کنند، گاهی به‌شدت توسط پلیس مضروب شده یا از درمان مناسب محروم شده‌اند. این گزارش ازجمله به مانولیس کایپروس روزنامه‌نگار یونانی اشاره می‌کند که در سال 2011و پس از پرتاب نارنجک صوتی توسط پلیس به سمت وی شنوایی خود را از دست داد.

کد خبر 189105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز