سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ده‌ها میلیون نفر از مردم آمریکا در کرانه شرقی دیروز صبح با صدای مهیب توفانی از خواب برخاستند که امواج خروشان اقیانوس اطلس را روانه خیابان‌ها، تونل‌های مترو و خانه‌های آنان کرد.

طوفان

در نخستین ساعاتی که این توفان موسوم به سندی، به مناطق شرقی آمریکا برخورد کرد، دست‌کم 15نفر کشته شدند و برق خانه‌های حدود شش تا هفت میلیون نفر قطع شد. رئیس‌جمهور آمریکا ایالت نیویورک را ناحیه فاجعه‌زده اعلام کرد و در قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌ای این کشور وضعیت هشدار اعلام شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، درحالی‌که توفان عظیم و بی‌سابقه سندی به حرکت خود به غرب آمریکا ادامه می‌دهد،

به بیش از یک میلیون نفر در 12ایالت این کشور دستور داده شده است تاخانه‌های خود را ترک کنند. یک شرکت پیش‌بینی بلایای طبیعی حجم خسارات مالی ناشی از این توفان را حدود 20میلیارد دلار برآورد کرد که فقط نیمی از آن بیمه شده است. سندی مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری را به حال تعلیق درآورد و بازارهای مالی را که کانون آن در نیویورک است، به‌مدت دو روز تعطیل کرد. این نخستین‌بار از سال 1888است که وال استریت دو روز پیاپی تعطیل می‌شود. امواج بلند آب، چندین محله را در جنوب منهتن که محل بازار سهام وال‌استریت است، زیر آب برده است. سطح آب در این ناحیه بیش از 4.5متر بالا آمده که بی‌سابقه است.

به گزارش سازمان هواشناسی آمریکا، رکورد قبلی افزایش سطح آب در جنوب منهتن در نیویورک حدود 2.5متر بود که در سال 1960و بر اثر توفان دانا ایجاد شد. سندی بادهایی تولید کرده که در مقطعی سرعت آن به بیش از 160کیلومتر در ساعت رسید. به‌رغم ریزش سنگین باران، بیش از 50خانه در ناحیه کویینز در نیویورک دستخوش آتش‌سوزی شد. درخت‌های زیادی بر اثر شدت وزش باد سرنگون شد که دست‌کم در یک مورد باعث مرگ یک نفر شده است. حجم گسترده خسارت در ایالت نیویورک سبب شد تا باراک اوباما این ایالت را صحنه «فاجعه بزرگ» اعلام کند. اوباما با بازگشت به کاخ سفید، با مشاوران ارشد خود دیدار کرد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که از شدت باد کاسته نشود، شرکت‌های تولید برق نمی‌توانند خطوط آسیب‌دیده انتقال نیرو را تعمیر کنند و این کار ممکن است چند روز طول بکشد. وی در ایالت‌های ماساچوست، کانکتیکات، رد آیلند، نیوجرسی و پنسیلوانیا نیز وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.در این حال، شرکت اکسلان مالک نیروگاه هسته‌ای اویستر کریک در نیوجرسی به‌دلیل بالا‌آمدن سطح آب در این نیروگاه وضعیت هشدار اعلام کرد.

درصورتی که سطح آب بیش از این بالا بیاید، مسئولان قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌ای آمریکا مجبور خواهند شد از ذخایر اضطراری آب برای خنک‌کردن میله‌های مصرف‌شده سوخت هسته‌ای استفاده کنند. سطح آب در این نیروگاه بیش از 2.5متر بالا آمده است و باعث تأثیر گذاشتن بر کار تلمبه‌هایی شده است که آب را در این نیروگاه به گردش در می‌آورند. به‌رغم اینکه این نیروگاه از حدود یک هفته پیش برای سوخت‌گذاری از مدار خارج شده است، چنانکه افزایش سطح آب به سه متر برسد، موتور تلمبه آب که برای خنک‌کردن آب در قسمت استخر سوخت مصرف‌شده به‌کار می‌رود، زیر آب خواهد رفت. بخش بزرگی از آتلانتیک سیتی در ایالت نیوجرسی نیز حدود 1.5تا دو متر زیر آب فرو رفته است و 30هزار نفر از ساکنان این شهر آن را ترک کرده‌اند.

توفان سندی که زندگی حدود 50تا 60میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار داده است، اکنون با شدتی کمتر و بادهایی حدود 100کیلومتر در ساعت به سمت غرب و شمال آمریکا حرکت می‌کند. به‌رغم آنکه سواحل شرق آمریکا ضربات سندی را احساس کرد، زبانه‌های آن به کانادا نیز کشیده شده و در شهر تورنتو یک زن بر اثر برخورد قطعاتی که توفان با خود آورده بود، کشته شد. کارشناسان می‌گویند که توفان سندی محصول پدیده‌ای کم‌سابقه در هواشناسی است. توده هوایی گرم اقیانوس اطلس از دریای کارائیب با توده سرد هوای قاره آمریکا و قطب شمال برخورد کرد و محصول آن گردبادی عظیم بود که به‌صورت توفان سندی بروز کرد.

کابوس حمل‌ونقل

توفان سندی در کنار زندگی عادی مردم، عرصه سیاست و اقتصاد آمریکا، صنعت حمل و نقل این کشور را چنان تحت‌تأثیر قرار داده که از آن به‌عنوان کابوس حمل‌ونقل آمریکا نام می‌برند. رئیس هیأت مدیره متروی نیویورک اعلام کرد که در 108سالی که از فعالیت این شرکت می‌گذرد، کارکنان آن هرگز با چنین چالشی روبه‌رو نبوده‌اند. به گفته وی، بین 14ساعت تا چندین روز طول می‌کشد تا حجم عظیم آبی که وارد تونل‌های مترو شده است، تخلیه شود. به گفته منابع آگاه در صنعت هوایی آمریکا، بیش از 14هزار پرواز در فرودگاه‌های شمال و شرق آمریکا لغو شده است.

 

کد خبر 189711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز