یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک سال پیش زمانی که شورای ملی مخالفان سوریه با دخالت‌ها و اصرارهای ترکیه و قطر در استانبول اعلام موجودیت کرد، هیچ‌کس از اعضا یا کشورهای دخیل در ایجاد آن پیش‌بینی نمی‌کرد که دقیقا یک سال بعد، آمریکا آن را به خاک بسپارد تا بر ویرانه‌هایش، شورایی جدید را این‌بار با اعضایی بیشتر بنیان نهد.

سوریه

دیروز عملا این اتفاق افتاد و گروه‌های مخالف سوری این‌بار با شماری بیشتر و به میزبانی قطر در دوحه کنفرانسی چهار روزه را آغاز کردند تا شاید بتوانند از اختلافات ایدئولوژیک و شخصی خود فراتر رفته و روز پنجشنبه این هفته، تشکیل دولت انتقالی را به بررسی بگذارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک روز پیش از آغاز رایزنی‌های مخالفان - که شماری از آنها هنوز درباره ریاست این شورا و دولت انتقالی اختلاف نظر دارند - برخی از مخالفان سوری نشستی را در امان (پایتخت اردن) برگزار کردند تا درباره محورهای کنفرانس دوحه به توافق اولیه دست یابند.

اما تکاپوی مخالفان سوری از آن زمان آغاز شد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که تاریخ مصرف شورای ملی مخالفان گذشته و دیگر نماینده تمامی احزاب و گروه‌های مخالف سوری نیست و باید اعضایی از مخالفان داخل سوریه هم در آن عضویت داشته باشند.

کلینتون اما از مرداد‌ماه گذشته رایزنی‌ها را در این‌باره آغاز کرده بود و قبل از وی، اروپایی‌ها و مشخصا فرانسوی‌ها، موضوع تشکیل دولتی به ریاست ریاض سیف را به مخالفان پیشنهاد داده بودند.براساس ابتکارعمل مطرح شده که دیروز ریاض سیف در کنفرانس مخالفان در قطر آن را اعلام کرد، یک گروه و ساختار جدید با 50نفر به جای 35نفر شکل خواهد گرفت که 20نفر آنها از اپوزیسیون داخل، 15نفر از اعضای شورای ملی مخالفان و 15نفر دیگر از گروه‌های مختلف مخالفان خواهند بود.

با وجود این، تمام نگاه‌ها به نشست مشورتی روز پنجشنبه گروه‌های مخالف به دعوت قطر و اتحادیه عرب خیره شده که قرار است پس از آن تشکیل دولت در تبعید به ریاست ریاض سیف به بررسی گذاشته شود. این درحالی است که شماری از گروه‌های مخالف سوری نظیر منبر دمکراتیک، جریان ایجاد دولت و هیأت هماهنگی شرکت در نشست دوحه را رد کرده‌اند و بدین‌ترتیب حاضران در کنفرانس دوحه همان گروه‌های سابق یعنی اخوان‌المسلمین، اعلامیه دمشق و شخصیت‌های مستقل مخالف سابق و متفق کنونی با شورای ملی مخالفان هستند.

واکنش تند مخالفان سوریه به کلینتون

رئیس شورای ملی مخالفان سوریه در واکنش به سخنان کلینتون علیه این شورا، دیروز در استانبول به خبرنگاران گفت: کسی غیر از خود سوریه‌ای‌ها نمی‌تواند درباره مسائل داخل سوریه تصمیم بگیرد. او با انتقاد از سخنان وزیر خارجه آمریکا گفت که شورای ملی مخالفان همچنان به‌کار خود ادامه خواهد داد.

سفر لاوروف به اردن و مصر


وزیر خارجه روسیه که کشورش با شکل‌گیری شورای جدید مخالفان سوریه مخالفت کرده، تورخاورمیانه‌ای خود را با محور بررسی وضعیت سوریه، دیروز آغاز کرد.به گزارش شبکه خبری راشا تودی، سرگئی لاوروف در ابتدای این سفرها، عازم قاهره شد و دیدارهای خود را با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مصر آغاز کرد. لاوروف قرار است پس از آن عازم اردن شود و علاوه بر دیدار با ملک عبدالله دوم و وزیر خارجه، با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به رایزنی بپردازد. وی پس از آن عازم اراضی اشغالی خواهد شد.

چه کسانی در سوریه علیه دولت می‌جنگند؟

در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در خاورمیانه دیروز اعلام کرد که 95درصد گروه‌های مسلح در سوریه خارجی بوده و تابعیت سوری ندارند.به گزارش خبرگزاری‌ها، ابوسعید نماینده سازمان ملل در خاورمیانه با اشاره به دخالت‌های قطر و عربستان در ارسال سلاح به مخالفان، تصریح کرد که تنها پنج‌درصد از مخالفان مسلح، سوری بوده و بقیه از ملیت‌های دیگر هستند. این در حالی است که در روزهای اخیر وزیر خارجه آمریکا هم نسبت به حضور و فعالیت القاعده و دیگر گروه‌های تندرو در سوریه هشدار داده و ابزار نگرانی کرده‌بود. اما در عرصه میدانی، دیروز انفجار یک بمب در نزدیکی مقر فرماندهی ارتش در دمشق، هفت زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این انفجار در نزدیکی پارکینگ اتحادیه کارگران دمشق رخ داد. این درحالی است که شماری از تانک‌های سوریه روز شنبه به‌منظور رویارویی با گروه‌های مسلح وارد منطقه عاری از سلاح در بلندی‌های اشغالی جولان شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این اقدام، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سه تانک سوری وارد این منطقه شده‌اند و اسرائیل در پی آن، شکایتی را تسلیم سازمان ملل کرده است.

کد خبر 190158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز