گروه اقتصادی: از چندی پیش دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران فعالیت خود در کشورهای آسیای میانه، آفریقا و برخی کشورهای آسیایی را مد نظر قرارداده‌اند.

کشور سوریه به عنوان یکی از بازارهای هدف از چند سال پیش مورد توجه خودرو‌سازان ایرانی قرار گرفته و در اواخر سال گذشته خط تولید سمند با مشارکت سرمایه‌گذاران این کشور و شرکت ایران خودرو افتتاح شد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد این کشور هنوز راه زیادی را برای مونتاژ و یا ساخت خودرو در پیش دارد.

با زیاد قطینی، معاون وزیر صنایع سوریه پیرامون وضعیت صنعت خودرو‌سازی سوریه و اهداف این کشور از سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • فعالیت شرکت‌های ایرانی چه کمکی به صنعت خودروسازی  سوریه کرده‌است؟

 باید توجه کرد که صنعت و خصوصا خودرو سازی در کشور سوریه از رشد چندانی برخوردار نبوده و می توان گفت قرارداد مشترک ساخت خودرو با شرکت‌های خودرو ساز ایرانی نخستین تجربه ما برای ورود به این عرصه بوده است. این قرارداد که با حضور بخش خصوصی(25درصد) و مشارکت مؤسسه هندسیه (سازمان گسترش سوریه 35 درصد) و یکی از خودرو‌ساز ایرانی(40 درصد) منعقد و شرکتی مشترک تشکیل شده است، سر‌آغازی برای بررسی راههای ورود سوریه به صنعت خودروسازی جهان است. 

  • صنعت قطعه سازی سوریه تا چه حد قادر به فعالیت مشترک با خودرو‌سازان ایرانی برای ساخت قطعات خودرو است؟

با انعقاد قرارداد و تشکیل شرکت سیامکو در ابتدا مونتاژ خودرو در سوریه مدنظر قرار داشته و براساس توافقات انجام شده به مرور قطعه‌ سازان سوری با قطعه سازان ایرانی در زمینه ساخت قطعات خودرو تعامل و مشارکت خواهند کرد.

با آغاز ساخت قطعات شام در سوریه در واقع زمینه ورود قطعه ‌سازان ما به عرصه صنعت خودرو باز شده و در ادامه با تداوم این روند و مشارکت شرکت‌های سوری با خودرو سازان سایر کشورها ، زمینه مونتاژ و ساخت خودرو در کشورمان را فراهم خواهیم کرد.

معتقدم این گونه قرارداد‌ها در رشد و توسعه صنعت خودروسازی سوریه موثر بوده و در کنار آن منافع شرکت طرف قرارداد ایرانی و بخش خصوصی و مردم سوریه نیز فراهم خواهد شد چرا که ساخت قطعات این خودرو در داخل کشورمان موجب کاهش قیمت تمام شده خودرو شام، رشد صنعت قطعه‌سازی و دیگر صنایع مرتبط در سوریه خواهد شد.

اکنون قطعه سازان سوری سرمایه مورد نیاز برای مشارکت در این قرارداد و ساخت قطعات شام را در اختیار داشته و به مرور با انتقال دانش فنی لازم از سوی طرف ایرانی قرارداد، زمینه ساخت قطعات توسط شرکت‌های صنعتی کشورمان فراهم خواهد شد.

بخش خصوصی سوریه از توانمندی لازم برای سرمایه‌گذاری در ساخت قطعات خودرو برخوردار است و در این راستا در چارچوب قرارداد مذکور 8 شرکت سوری با 8 شرکت ایرانی توافقنامه‌ای را برای ساخت قطعات شام در سوریه منعقد کرد‌ه‌اند و فعالیت خود را با شرکتی که به ثبت رسیده ادامه خواهند داد.

با شروع روند توسعه صنعتی در سوریه قادر خواهیم بود تا با استفاده از فرصت‌های قانونی موجود و حمایت های بخش دولتی که در قانون حمایت از صنایع داخلی کشورمان پیش‌بینی شده به گسترش این روند کمک نماییم.

کد خبر 19029

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز