گروه شهری: دیروز شورای شهر تهران در جلسه علنی خود بیشتر وقتش را به شنیدن گزارشی از کیفیت محصولات عرضه شده در بازارهای میادین میوه و تره‌بار اختصاص داد.

در این گزارش به عملکرد آزمایشگاه مستقر در میدان میوه و تره بار مرکزی اشاره شد که کار نمونه‌گیری از محصولات و بررسی میزان انواع آلاینده‌ شیمیایی و فلزات سنگین محصولات کشاورزی و پایش میزان هورمون و آنتی‌بیوتیک‌های استفاده شده در محصولات پروتئینی را برعهده دارد. با درنظر گرفتن اینکه 20درصد کل میوه و تره بار کشور در میدان میوه و تره بار مرکزی در جنوب تهران به فروش می‌رسد، پایش محصولات عرضه‌شده در این مرکز می‌تواند برای کل کشور مؤثر باشد.

حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در گزارش دیروز خود به اعضای شورای شهر، به‌عنوان نخستین قدم از فراهم‌شدن زمینه عرضه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک سخن گفت؛ به‌نحوی که سامانه عرضه محصولات سالم و ارگانیک در 17غرفه از 1000غرفه موجود در میادین میوه و تره بار راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی بانک اطلاعات غذای سالم که در آن اطلاعات تولید‌کنندگان محصول استاندارد ارائه می‌شود ،

امضای تفاهمنامه با اداره کل استاندارد تا ظرف یک سال و نیم (از مهر 91تا پایان سال 92) تمام بازارهای میادین میوه و تره‌بار را ممیزی کرده و شرایط استاندارد‌سازی‌ را فراهم سازند، بستر‌سازی‌ برای خروج محصولات پر خطر از بازار که نمونه آن تبدیل عرضه مرغ فله به بسته بندی است و دست آخر حذف عرضه تخم‌مرغ بدون شناسنامه در میادین ازجمله اقداماتی بود که دیروز در گزارش مدیرعامل سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار به آن اشاره شد.

دیروز از راه‌اندازی سیستم عرضه محصولات کیفی در میادین که از مزرعه تا بازار تحت فرایند نظارتی قرار می‌گیرند، به‌عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان میادین یاد شد. در فاز اول اجرای این طرح تا تاریخ 20آبان 35غرفه میوه و‌ محصولات فرنگی، در فاز دوم تا 15آذر 75غرفه و تا پایان امسال 100غرفه میوه و محصولات فرنگی شناسنامه‌دار شده و تحت نظارت مستقیم از مزرعه تا بازار قرار می‌گیرند. بنابراین گزارش، هنگامی که معصومه آباد رئیس کمیته بهداشت شورای شهر بابت افزایش قیمت محصولات پایش شده انتقاد کرد، حسین صفایی در این‌باره پاسخ داد: با توجه به هزینه بالا، این اقدام به‌صورت فراگیر انجام نمی‌شود ضمن اینکه این تفاوت قیمت در مرغ فاقد آنتی بیوتیک با مرغ معمولی منطقی است زیرا در کارخانه‌های تولید مرغ فاقد آنتی‌بیوتیک تراکم جوجه‌ریزی 20درصد کمتر و در نتیجه میزان تولید پایین‌تر است که باید مصرف‌کننده آن را جبران کند.


یکی دیگر از انتقادات مطروحه از سوی معصومه‌آباد اختصاص به نحوه ورود گوشت گرم از کشور استرالیا داشت. آباد تأکید داشت که از مدت تولید تا مصرف گوشت گرم نباید بیش از 72ساعت گذشته باشد؛ ضمن اینکه این گوشت‌ها در باراندازها بدون پوشش بهداشتی بر دوش کارگران حمل می‌شود. در این‌باره نیز مدیرعامل سازمان میادین ضمن تأکید بر اینکه شهرداری نقشی در ورود گوشت از استرالیا ندارد، گفت: گوشت استرالیایی طی یک پرواز مستقیم به تهران می‌آید و کنترل‌های لازم نیز در فرودگاه انجام می‌شود.

احیای قانونی درباره مواد غذایی بعد از 46 سال

محمد علی نجفی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دیروز از عملکرد شهرداری تهران در حوزه سازمان میادین میوه وتره بار تقدیر و آن را موفق ارزیابی کرد؛ هرچند از نظر کمی و کیفی این پیشرفت می‌تواند گسترش یابد. از نظر نجفی با توجه به فراوانی وظایف شهرداری تهران ، خدمات خوب شهرداری تهران در سال‌های اخیر در چارچوب سازمان میادین میوه و تره بار از همه بیشتر بوده‌است.به گفته این عضو شورای شهر 80درصد شهروندان از کیفیت محصولات ارائه شده در میادین میوه و تره بار رضایت دارند.

دیروز همچنین معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر خواستار تقدیر ویژه از رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار بابت پایش محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار شهرداری شد؛ به‌نحوی که این عملکرد سبب تحولات بنیادی حتی در سطح کشور و افزایش امنیت غذایی سفره ایرانی شده است. وی با بیان اینکه از 46سال قبل قانون پایش بقایای سموم مواد غذایی وجود داشت اما هیچ‌وقت اجرا نمی‌شد، گفت: برای نخستین‌بار شهرداری تهران به درخواست شورای اسلامی شهر تهران سامانه‌ای را برای کنترل کیفیت محصولات غذایی راه‌اندازی کرد.

از سوی دیگر مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اقدامات فرهنگی برای آشنایی بیشتر شهروندان با محصولات ارگانیک و سالم گفت: بسیاری از مردم به محصولات ارگانیک به چشم کالای لوکس نگاه می‌کنند. وی درعین حال‌که خواستار افزایش تولید محصولات ارگانیک با هدف کاهش قیمت اینگونه مواد غذایی شد، گفت: در این صورت می‌توانیم با فرهنگ‌سازی، مردم را به مصرف اینگونه محصولات تشویق کنیم.

کد خبر 190452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز