گروه شهری: تأخیر 234 روزه دولت در پرداخت مطالبات حمل‌ونقل وارد مرحله جدیدی شده است.

در پی کاهش آمار تصادفات و مرگ‌ومیر پایتخت، استنکاف دولت مهم‌ترین سد در برابر برنامه‌های ترافیکی شهرداری تهران محسوب می‌شود که می‌تواند زیان مشهودی به روند اجرای برنامه‌های ایمن‌سازی‌ محورها وارد کند. تاکنون ریالی از سهم شهرداری از درآمدهای وصولی جرایم رانندگی پرداخت نشده است. این در حالی است که براساس قانون باید 60درصد درآمدهای ناشی از وصول جرایم رانندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تخصیص یابد که براین اساس باید سالانه دست‌کم 100میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شود.

با این وجود سال گذشته تقریباً تمامی دستگاه‌ها به جز شهرداری تهران، سهم خود را از درآمدهای وصولی جرایم رانندگی دریافت کردند. در سال‌جاری نیز این اعتبارات به نهادها نرسیده و شهرداری تهران از اعتباراتی که مصوبه صریح قانونی دارد همچنان محروم است.

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما همیشه پیش‌فرض را بر این می‌گذاریم که اگر دستگاه‌های دولتی به تعهدات خود عمل نکردند چگونه کارها را به پیش ببریم، گفت: با عزم جدی و تلاش مدیریت شهری، کارها در شهر تهران متوقف نمی‌شوند اما انتظار می‌رود که دولت توجه لازم را به قوانین داشته باشد و اعتبارات مصوب و قانونی شهر تهران به موقع و به‌طور کامل پرداخت شود نه اینکه تنها جایی که از اعتبارات بی‌نصیب می‌ماند پایتخت کشورمان باشد.

سهم شهرداری تهران از درآمدهای وصولی اخذ جرایم رانندگی، بین 40تا 70میلیارد تومان بود که اواخر سال 90دولت اعلام آمادگی کرد حدود هفت میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهد اما باید این مبلغ صرف ساخت پارکینگی در مجاورت ساختمان استانداری شود که این موضوع کاملا مغایر با قانون بود، زیرا مسئولیت برنامه‌ریزی مسائل ترافیکی در شهرها طبق قانون حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر عهده شهرداری‌هاست و هرگونه مداخله و دخل و تصرف در اجرای قانون، مجاز نیست.

بدین‌ترتیب در نهایت عملاً ریالی به شهرداری تهران از همین اعتبار اندک نیز پرداخت نشد. بی‌اعتنایی دولت به وضع حمل‌ونقل تهران در شرایطی رخ داده که کشته‌های تصادفات تهران در سال گذشته 20درصد کاهش یافته بود. در سال 90، موضوع ایمنی محور تصمیمات عملیاتی مدیریت شهری بود و همین عامل موجب کاهش 20درصدی تلفات رانندگی تهران نسبت به سال 89شد.

علی‌رضا سلیمانی، قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است: اقدام اثربخشی که در این میان مغفول مانده جریان‌سازی فرهنگی است که اگر به آن توجه کافی نشود، سایر بخش‌ها اثرگذاری خود را از دست می‌دهند. وی با ابراز تأسف از حادثه اخیر واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز گفت: ارزش جان انسان‌ها با هیچ شاخصی قابل اندازه‌گیری و با هیچ رقمی قابل قیمت‌گذاری نیست و این در حالی است که تقریباً هیچ ماهی نیست که در کشورمان شاهد یک حادثه دلخراش رانندگی با وسایل حمل‌ونقل عمومی در جاده‌های کشور نباشیم.

کد خبر 190577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز