یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با پایان یافتن جنگ عراق و فروکش کردن جنگ افغانستان، محور رویکرد نظامی گری آمریکا به سوی آسیا و منطقه اقیانوس آرام چرخش یافته و طرح‌های تقویت حضور نظامی آمریکا در این منطقه طی یک سال گذشته مرحله به مرحله به اجرا درآمده و طرح هایی هم برای آینده مدنظر قرار گرفته است.

آسیا - اقیانوسیه ،کانون نظامی گری جدید آمریکا

به گزارش ایرنا ،روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه در مقاله ای به قلم ˈالیزابت بومیلرˈ به موضوع طرح های گسترش حضور نظامی امریکا در منطقه آسیا - اقیانوس آرام پرداخته و می نویسد: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نوامبر سال 2011 در سخنانی در پارلمان استرالیا اعلام کرد که آمریکا به عنوان یکی از کشورهای حوزه اقیانوس آرام، نقشی بزرگتر و پایدارتر را در شکل دهی مجدد منطقه و آینده آن ایفا خواهد کرد.

اینک با گذشت یک سال از آن مدعا، جزییات طرح های امریکا در این راستا مرحله به مرحله درحال ظهور است.

ˈلئون پانه تاˈ وزیر دفاع امریکا قرار است امروز یکشنبه برای چهارمین بار طی هفده ماه گذشته عازم آسیا شود.

ˈپانه تاˈ در این سفر افزون بر چین به کشورهای استرالیا ، تایلند و کامبوج هم سفر خواهد کرد. اواخر همین ماه هم اوباما عازم این کشورها خواهد شد.

سپتامبر گذشته در یک تمرین نظامی مشترک امریکا و ژاپن در خلیج ˈگوامˈ ، تفنگداران امریکایی و نیروهای دفاع شخصی ژاپن جزیره ای دور افتاده را از دشمنی فرضی به تصرف مجدد خود درآوردند.

تابستان امسال حدود 250 تفنگدار آمریکایی در قالب اولین گروه از 2500 نیروی این کشور که قرار است در استرالیا مستقر شوند عازم این کشور شده و در ارتش استرالیا در شهر بندری ˈداروینˈ دروه های آموزشی را پشت سر گذاشتند.

همین دوره ها در ارتش های سایر کشورهای منطقه اعم از تایلند، مالزی و اندونزی هم برگزار شد.

بهار آینده اولین گروه از چهار رزمناو ساحلی امریکا برای انجام ماموریت زیرنظر گرفتن تحرکات نیروی دریایی چین، عازم سنگاپور خواهند شد. عملیات استقرار این ناوها 10 ماه به طول خواهد انجامید.

طرح های تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوس آرام مشتمل بر چند اصل شامل افزایش نیرو، افزایش تمرین های نظامی مشترک، اعزام ناوهای جنگی بیشتر به منطقه، تقویت مناسبات نظامی و توجه هرچه بیشتر به آسیا می باشد.

تحلیلگران وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به سست بودن برنامه های گسترش حضور نظامی دولت اوباما در منطقه اسیا - اقیانوس آرام اذعان دارند و می گویند که این طرح ها که از دولتهای قبلی کلید خورده است از سطح دشمن تراشی با پکن فراتر نرفته است.

کنگره امریکا در سال جاری بودجه ای برای این طرح ها تخصیص نخواهد داد.

پنتاگون می گوید که مشغول مدیریت کردن تنش ها با چین است ضمن آنکه همزمان مناسبات دفاعی اش را با متحدان و شرکای امریکا در آسیا - اقیانوس ارام مستحکم می سازد.

طبق اعلام پنتاگون، اعزام رزمناو به منطقه ، مرحله نخست از طرحی عظیم است و قرار است در آینده جنگ افزارهای سنگین تر از جمله ناوهای جدید، جت های جنگنده تهاجمی مدل F-35 و هواپیماهای شناسایی دریایی مدل P-8ˈپوزیدونˈ و جنگ افزارهای دیگری در طول چندین سال به منطقه اعزام شوند.

با فروکش کردن جنگ افغانستان، پنتاگون جنگ افزارهایی مانند بمب افکن های دوربرد مدل B-1 و B-52 و هواپیماهای بدون سرنشین ˈگلوبال هاوکˈ را از منطقه خاورمیانه به اقیانوس ارام و آسیای جنوب شرقی منتقل می کند.

چین سال گذشته بار دیگر موضوع ادعای مالکیت بر جزایر مورد مناقشه اش در اقیانوس آرام را مطرح کرد و درصورت تصرف مجدد این جزایر بر منابع سرشار نفت و گاز در شرق و دریاهای چین جنوبی احاطه پیدا خواهد کرد.

ˈجائو یوانˈ سخنگوی سفارت چین در واشنگتن هفته گذشته اظهار امیدواری کرد که امریکا به منافع و نگرانی های سایر طرف ها در منطقه از جمله چین احترام قائل شود.

هم اکنون 320 هزار نیروی امریکایی در منطقه اقیانوس آرام حضور دارند و پنتاگون وعده داده است که از این تعداد کاسته نخواهد شد. تعداد 2500 نیرو نیز در استرالیا مستقرند.

برگزاری رزمایش های بیشتر از دیگر برنامه های طرح توسعه حضور نظامی امریکا در منطقه آسیا - اقیانوس آرام است. تابستان امسال برای اولین بار دو کشور روسیه و هند هم در بزرگترین رزمایش دریایی جهان در جزایر ˈهاواییˈ که با نام ˈلبه پاسیفیکˈ برگزار شد؛ شرکت کردند.

امریکا از چین برای شرکت در این رزمایش دعوت نکرده بود و همین امر اعتراض پکن را برانگیخت. چین برای حضور در مرحله دوم این رزمایش که در سال 2014میلادی برگزار خواهد شد؛ دعوت شده است.

به دلیل حساسیت چین ، ژاپن هفته گذشته برنامه تمرین نظامی مشترک خود با امریکا در جزیره ای دورافتاده در ˈاوکیناواˈ را لغو کرد. این جزیی از رزمایش سالانه مشترک دو کشور است.

چین و ژاپن بر سر مالکیت جزیره ای غیرمسکونی در اطراف اوکینانا در دریای شرقی چین با یکدیگر مشاجره دارند.

امریکا درنظر دارد که تا سال 2020 تعداد 60 درصد ناوهایش را در اقیانوس آرام و 40 درصد دیگر را در اقیانوس اطلس مستقر کند. هم اکنون این معادله 50-50 است.

به گفته لئون پانه تا ؛ این جنگ افزارها مشتمل بر 6 فروند ناو هواپیمابر و شمار زیادی رزمناو، منهدم کننده ، زیردریایی و کشتی های جنگی ساحلی است.

سپتامبر گذشته امریکا و ژاپن بر سر استقرار سیستم راداری پیشرفته دفاع موشکی در ژاپن با یکدیگر به توافق رسیدند. پکن بشدت به این توافق اعتراض کرد.

امریکا گفت وگوهایی هم در همین راستا با فیلیپین انجام داده است. سفر متناوب ناوهای جنگی امریکا به آبهای این کشور هم در این برنامه گنجانده شده است.

کد خبر 190960
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز