رزمایش مدافعان ولایت چهار هفته قبل از سوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیای ارتش ایران در منطقه‌ای به وسعت 950هزار کیلومتر در شرق کشور برگزار شد.

در این رزمایش که تجهیزات دفاعی و رزمی کشور مورد آزمایش قرار گرفت، بخشی از توان جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مراکز هسته‌ای نیز به نمایش درآمد. این رزمایش پیام‌ها و تأثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای زیادی به همراه داشت و ما نیز برای بررسی این تأثیرات با سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • به‌نظر شما برگزاری رزمایش مدافعان ولایت چهار چه تأثیری بر اقتدار و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران گذاشته و چقدر توانسته جوابگوی تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای علیه ما باشد؟

با توجه به تهدیداتی که علیه ما در منطقه وجود دارد و رجزهایی که بعضی از رژیم‌ها ازجمله رژیم اشغالگر قدس علیه کشور ما می‌خوانند لازم است که جمهوری اسلامی اقتدار نظامی خود را به نمایش بگذارد تا این رجزخوان‌ها و این کشورهایی که فکر می‌کنند با تهدید نظامی می‌توانند در اراده ملت ما خللی ایجاد کنند بدانند که جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی‌ای برخوردار است که نه‌تنها اجازه نمی‌دهد تا دشمنی تهدیدات خود را علیه ما عملی کند بلکه قادر است هر تهدیدی را در کشور تهدید‌کننده در نطفه خفه کند.

رزمایش مدافعان ولایت چهار تنها بخشی از توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران و قدرتمندی دفاعی کشور ما را به نمایش گذاشت و فرماندهان نظامی نیز اعلام کردند که در این رزمایش، نیروی هوایی نقش چشمگیری در عرصه آماده‌سازی‌ فضای جنگی واقعی برای پدافند هوایی و سامانه‌های کشف راداری، دیدبانی بصری، الکترواپتیک، کشف لیزری و فاصله لیزری داشت که با توپخانه سنگین، هواپیماهای پهپاد کشور متجاوز را در زمان مقرر سرنگون و منهدم کرد. درخصوص پیام‌های این رزمایش باید به این نکته توجه داشت که ما برای کشورهای دوست و همسایه خود پیام دوستی، صلح و امنیت پایدار را داریم اما یک امنیت پایدار درصورتی در منطقه وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران مقتدر و امن باشد، در همین راستا برای کشورهایی که فکر تجاوز و چنگ و دندان نشان دادن به ایران دارند پیام هشدار و یاس و ناامیدی داریم و آنها هم اقتدار ما را در این رزمایش به خوبی دیدند.

  • این رزمایش و رزمایش‌های مشابه این چقدر در همدلی و همراهی نیروهای رزمی و نظامی کشور تاثیر داشته است؟

رزمایش‌ها جهت هماهنگی و همسان‌سازی‌ نیروهای نظامی صورت می‌گیرد و وقتی که نیروهای مختلف دفاعی کشور در این نوع رزمایش‌ها با هم عملیات انجام می‌دهند و در جایگاه‌های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند یک وحدت بین نیروها به‌وجود می‌آید تا آن اقتدار جمعی و تیمی حوزه دفاعی را به نمایش بگذارد.

  • رزمایش مدافعان ولایت چهار چه تأثیرات بین‌المللی و فرامنطقه‌ای داشت؟

رزمایش ولایت چهار در واقع یک پیام دندان‌شکن منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشت و آن این بود که نه‌تنها تهدیدات زمینی و تهدیدات دریایی که قبلا ما توانمندی خود را به نمایش گذاشته بودیم، بلکه حتی تهدیدات ناشناخته فضایی که در منطقه مرسوم شده از تیررس موشک‌های ما در امان نخواهد بود و ما به‌راحتی می‌توانیم این تهدیدات ناشناخته را در فضا شناسایی و منهدم کنیم. نمونه این اقتدار را ما نیز چند روز قبل در فراری دادن پهپاد مهاجم آمریکایی شاهد بودیم که چگونه یگان‌های شکاری ایران توانست پهپاد مهاجم را از مرزهای آبی کشور دور کند. به‌نظر من درخصوص تأثیرات فرامنطقه‌ای هم همین نکته کافی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی، رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار را بزرگ‌ترین رزمایش دفاع موشکی ایران دانست و تأکید کرد که نباید توان نظامی ایران را دست‌کم گرفت.

کد خبر 191589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز