گروه ادب و هنر-مهرنوش سلماسی: در حالی که کمتر از سه‌ماه تا آغاز سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر باقی‌‌مانده، از حالا می‌توان نمایی عمومی از آثار حاضر در مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور ارائه کرد؛ جشنواره‌ای که امسال متأثر از اتفاق‌های اکران سال 91 برگزار می‌شود و به همین دلیل حضور آثار دولتی در جشنواره پررنگ است.

سینما - فیلم چ


به طوری که بخش قابل توجهی از فیلم‌های جشنواره سی‌ویکم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با سرمایه دولت جلوی دوربین رفته‌اند. شاخص‌ترین فیلم‌های جشنواره را آثاری فاخر و میلیاردی تشکیل می‌دهند و حضور بخش خصوصی کمرنگ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

چ

ابراهیم حاتمی کیا امسال با فیلم «چ» به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. فیلمی که رجعتی به ساخته‌های قبلی این کارگردان در ژانر دفاع‌مقدس است، آثار ماندگاری چون «مهاجر»، «آژانس شیشه‌ای»، «از کرخه تا راین»، «به نام پدر» و «روبان قرمز». ساخته جدید حاتمی‌کیا 48ساعت از زندگی شهید چمران را به تصویر می‏کشد. نقش اصلی چ برعهده فریبرز عرب‌نیاست. این فیلم با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و به تهیه‌کنندگی مهدی کریمی ساخته می‌شود. پیش از این «گزارش یک جشن» حاتمی کیا در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد که در زمان توقیف توسط سازمان سینمایی خریداری شد.

استرداد

یکی دیگر از پروژه‌های بنیاد سینمایی فارابی «استرداد» ساخته علی غفاری است. این فیلم تاریخی نگاهی دارد به جنگ جهانی دوم و حضور متحدین و متفقین در ایران و روسیه و همچنین پرداخت غرامت به ایران. در استرداد حمید فرخ نژاد، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، علی رام نورایی، الیسا کاچر و. . . به ایفای نقش پرداخته‏اند. علی غفاری پیش از ساخت استرداد که بنا به گفته مسئولان، فاخر محسوب می‌شود، «چراغ قرمز» و «شاهرگ» را در کارنامه هنری خود دارد. محسن علی اکبری تهیه‏کننده و محمود کلاری مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی هستند.

فرزند چهارم

وحید موسائیان به همراه عواملش به یک کشور آفریقایی سفر کردند تا فیلم «فرزند چهارم» را به تصویر بکشند. فیلمی با مضمون شرافت انسانی که در گیرودار جنگ و قحطی سربلند بیرون می‏آید. از نکات قابل توجه این فیلم، فیلمبرداری نخستین پلان آن توسط مسعود کیمیایی است. فیلمبرداری این پلان به همراه برخی از عوامل فیلم در گالری پردیس صورت گرفت. مهدی‏ هاشمی، حامد بهداد، حسین محب اهری و مهتاب کرامتی بازیگران «فرزند چهارم» هستند. این فیلم نیز از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است و موسائیان خود نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلمش را عهده دار است.

رستاخیز

احمدرضا درویش عظیم‌ترین پروژه با محوریت عاشورا را به جشنواره می‏آورد. کارگردانی که «دوئل» را نیز کارگردانی کرده که عنوان گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به‌خود اختصاص داد. درویش برای ساخت «رستاخیز» ۹ سال تحقیق و پژوهش انجام داده و از عوامل بین‌المللی بهره گرفته است که اکثر آنان برنده جوایز اسکار هستند. تدوینگر این اثر سینمایی طارق انور است که برای تدوین «سخنران پادشاه» جایزه اسکار دریافت کرد. موضوع فیلم درباره فردی به نام بُکیر فرزند حر بن یزید ریاحی است که قبل از اینکه حر به کاروان امام‌حسین(ع) برگردد، تصمیمی بزرگ می‌گیرد. زبان اصلی فیلم سینمایی روز رستاخیز فارسی است و به زبان‌های عربی و انگلیسی دوبله و اکران خواهد شد.

برلین منفی7

«برلین منفی7» به کارگردانی رامتین لوافی نیز در لیست پروژه‌های فاخر جشنواره امسال قرار دارد. فیلمی که بنا به گفته کارگردانش تنها تفاوتش با یک فیلم متوسط با بودجه متوسط در ایران، این است که لوکیشن آن خارج از ایران است. به‌نظر لوافی اگر برلین منفی7 در ایران ساخته می‌شد، بیشتر شبیه یک فیلم مستقل می‏شد تا فیلم فاخر. این اثر سینمایی با محوریت ضد‌جنگ در قالب یک داستان واقعگرایانه زندگی چند مهاجر را به تصویر می‏کشد بدین طریق که عواقب جنگ و حمله به عراق آنان را به‌دنبال مکانی برای زنده ماندن می‌کشاند.

عقاب صحرا

مهرداد خوشبخت «عقاب صحرا» را با موضوع فتح مکه در جشنواره امسال خواهد داشت. داستان فیلم در زمان صدر اسلام می‌گذرد و فاصله زمانی میان صلح حدیبیه و فتح مکه روایت می‌شود. بازیگران عقاب صحرا کیکاوس یاکیده، علیرضا کمالی، روناک یونسی، حسین سلیمانی، شهرزاد کمال زاده، محمد ربانی، افشین نخعی، حبیب دهقان نسب و انوشیروان ارجمند هستند.

رسوایی

«رسوایی» مسعود ده نمکی فیلمی اجتماعی و اخلاقی با مضمون جدی و پس‌زمینه‌های طنز است. اکبر عبدی، اسماعیل خلج، الناز شاکردوست، کامران تفتی، مریم کاویانی، امیر نوری، محبوبه بیات، عباس محبوب، مختار سائقی، یوسف قربانی و... در رسوایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. به‌نظر می‏رسد بعد از سه گانه پرمخاطب «اخراجی‏ها»، ساخته جدید ده‌نمکی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های حاضر در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر باشد.

زندگی مشترک

«زندگی مشترک» داستان آقای محمودی و بانو است که زندگی مشترک آنان با حضور چند مهمان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. کارگردان این فیلم روح‌الله حجازی است که آثاری چون «در میان ابرها» و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را نیز در کارنامه هنری خود دارد. حمید فرخ نژاد، پیمان قاسم خانی، ترانه علیدوستی و هنگامه قاضیانی در این فیلم حضور دارند. نویسنده زندگی مشترک علی طالب‌آبادی است که آن را براساس طرحی از روح‌الله حجازی نوشته است.

کلاس هنرپیشگی

علیرضا داوودنژاد تهیه‌کننده و کارگردان «کلاس هنرپیشگی» نیز امسال در جشنواره حضور خواهد داشت. وی پیش از این با «مرهم» به بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر آمده بود. گفته می‌شود کلاس هنرپیشگی زندگی و روابط چند کارآموز کلاس‌های هنرپیشگی را به تصویر می‏کشد.

آشغال‌های دوست داشتنی

در «آشغال‌های دوست داشتنی» شهاب حسینی، هدیه تهرانی، حبیب رضایی، نگارجواهریان و صابرابر به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلمی به کارگردانی محسن امیریوسفی با موضوع انتخابات 88 . این کارگردان پیش از این «خواب تلخ» و «آتشکار» را کارگردانی کرده است. یوسفی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی آشغال‌های دوست داشتنی فیلم جدیدش را خودش تهیه کرده، این فیلم با مشارکت فارابی تهیه و ساخته شده است.

سلام، خداحافظ

«سلام، خداحافظ» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی امیر سماواتی نیز در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. فیلمی با بازی پگاه آهنگرانی، احمد مهران‌فر، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و لادن سلیمانی. سلام، خداحافظ زندگی دختر دانشجویی را روایت می‌کند که برای ادامه تحصیل در تهران با دختری همخانه می‌شود و این آشنایی به ماجراهایی پیچیده‌ می‌انجامد.

آسمان زرد کم عمق

ساخته جدید بهرام توکلی «آسمان زرد کم عمق» نام‌ دارد، این فیلم راوی زندگی زوج جوانی است که در مدتی کوتاه، گذشته‌شان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی‌شان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کارگردان «اینجا بدون من» از ترانه علیدوستی، صابر ابر، سحر دولتشاهی، سعید چنگیزیان و حمید آذرنگ برای ساخت فیلم جدیدش بهره گرفته است. سعید ملکان نیز تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.

همه‌‌چیز برای فروش

«همه‌‌چیز برای فروش» دومین فیلمی است که امیرحسین ثقفی کارگردانی می‌کند. این فیلم فضایی شهری و اجتماعی دارد و روایتگر سرنوشت انسان‌هایی است که ناخواسته محکوم به عدل هستند. صابرابر، مریلا زارعی، مزدک میرعابدینی و حبیب رضایی بازیگران آن هستند. ثقفی پیش از این «مرگ کسب و کار من است» را کارگردانی کرده است. تهیه‌کننده همه‌‌چیز برای فروش نیز علی اکبر ثقفی است.

هیچ کجا، هیچ‌کس

به‌نظر می‏رسد حضور بازیگران مطرح در «هیچ کجا، هیچ‌کس» ساخته جدید ابراهیم شیبانی می‌تواند این فیلم را به یکی از گزینه‌های جذاب جشنواره امسال تبدیل کند. اتفاقی که در جشنواره سال گذشته برای «پل چوبی» روی داد. رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، محمدرضا فروتن، مهناز افشار و صابرابر بازیگران شاخص این فیلم تراژیک و شخصیت‌محور هستند.

چه خوب شد برگشتی

داریوش مهرجویی که سال گذشته با «نارنجی پوش» در جشنواره حضور داشت، امسال نیز «چه خوب شد برگشتی» را برای شرکت در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر می‏سازد. در فیلم جدید مهرجویی که خود تهیه کنندگی آن را برعهده دارد حامد بهداد و مهناز افشار بازی می‏کنند. گفته می‌شود چه خوب شد برگشتی دارای مضمونی طنز است که به «اجاره‌نشین‏ها» و «مهمان مامان» شباهت دارد، شباهتی که مهرجویی نیز آن را می‏پذیرد.

کد خبر 191605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز