عمید نمازی‌خواه: به گفته دکتر موسی‌خانی رئیس دومین دوره مسابقات آزاد ربوکاپ ایران، سال پیش طرح برگزاری مسابقات جهانی ربوکاپ در ایران تسلیم فدراسیون جهانی ربوکاپ شد و در جواب فدراسیون جهانی ربوکاپ برگزاری چندین دوره مسابقات آزاد در سطح بین المللی را شرط کرد.

در همین راستا برای ارزیابی مسابقات آزاد ایران ناظرانی از فدراسیون به ایران آمده‌اند تا گزارشی را تحویل فدراسیون جهانی دهند.

سرپرستی تیم ناظران به عهده پرفسور گرهارد-استاد دانشگاه علوم کاربردی فون رایزیکن آلمان و عضو هیئت امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ-است. ما قبل از ارسال گزارش تیم ناظران با او گفتگو کردیم تا از وضعیت نسبی گزارششان مطلع شویم.

  • مسابقات آزاد روبوکاپ ایران امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

نسبت به سال پیش پیشرفت بسیار خوب و گسترش کاملی را در بخش‌های مختلف می‌بینم و می‌توانم بگویم که مسابقات ایران در سطح بسیار خوبی برگزار شده است.

  • توانایی ایران برای برگزاری مسابقات جهانی را چگونه می بینید؟

به نظر من ایران توانایی کاملی برای برقراری مسابقات جهانی دارد. در ایران منابع و نیروی انسانی بسیار توانمندی در زمینه ربوکاپ وجود دارد. ناظران ما سال پیش نیزگزارش خوبی از فعالیت‌های ایران را تحویل فدراسیون داده‌اند و احتمال برگزاری مسابقات جهانی در ایران را بسیار قوی می دانم.

  • توانایی تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی تاکنون چگونه بوده است ؟

همانگونه که سال قبل گفتم، تیم‌های ایرانی قدرتمند و هدف مندانه کار خود را پیگیری می کنند و همواره نوآوری‌های خاصی در ربات‌های ایرانی دیده می شود که بسیار امیدوار کننده است.

به عنوان مثال در همین مسابقات آزاد ایران در گروه ربات‌های پرنده(flying robot) سازه‌های خوبی ارائه شده است.

ولی احساس می کنم تیم‌های ایرانی از تمامی علومی که برای ساخت یک ربات مثلاً یک ربات انسان نما باید بهره بگیرند استفاده نمی کنند و اگر چنین امری محقق شود و از علوم گوناگون دیگر مانند مهندسی رفتار(behaveare engineering) و علوم مرتبط دیگر هم بهره بگیرند، بسیار قدرتمند تر در مسابقات ظاهر خواهند شد.

ولی در کل آینده بسیار خوبی را در عرصه علوم روباتیک را برای ایران پیش بینی می کنم.

  • یکی از اهداف فدراسیون جهانی ساخت تیمی از ربات‌های فوتبالیست در سال 2050 میلادی است که بتواند در مقابل تیم انسان‌ها بازی کند. شما این شعار را چقدر نزدیک به هدف می دانید؟

البته هم اکنون فاصله بسیار زیادی با این موضوع داریم. توانایی ساخت چنین ربات‌هایی در سال 2050 از گروه‌ها و بخش‌های گوناگون فدراسیون جهانی ربوکاپ نیز پرسیده شده و تمامی آن‌ها در این مورد یک نظر دارند آن هم احتمال ساخت رباتی در آن سال است که مانند یک بچه هشت ساله انسان به تمرینات فوتبال بپردازد و در صورتی که ساخت این ربات در سال 2040 میلادی رخ دهد، شاید در سال 2050 موفق به ساخت رباتی باشیم که بتواند در مقابل تیمی از انسان‌ها بازی کند ولی هنوز هم شک دارم در سال2050 رباتی در آن حد پیشرفته ساخته شود که در مقابل انسان بازی کند.

کد خبر 19193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز