جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دور دیگری از مذاکرات قدرت‌های بین‌المللی درباره تحولات سوریه در حالی دیروز بدون نتیجه پایان یافت که در تازه‌ترین آمارها، شمار قربانیان درگیری‌های مرتبط با سوریه در لبنان، به بیش از 80 کشته و زخمی رسید و جنگ با شورشیان در داخل سوریه هم به‌شدت ادامه دارد.

سوریه

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، وزرای خارجه آمریکا و روسیه بامداد جمعه با حضور فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، در دوبلین دیدار کردند و درباره تحولات سوریه به رایزنی پرداختند، اما طبق اظهارات اخضر ابراهیمی این نشست بدون هیچ نتیجه ملموسی پایان یافت. در همین چارچوب، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو و واشنگتن و اخضر ابراهیمی درباره بیانیه ژنو به‌عنوان اساس هرگونه تحرک درقبال بحران سوریه توافق نظر دارند و از این‌رو، کارشناسانی از دو طرف با ابراهیمی و تیم او طی روزهای آتی دیدار خواهند کرد تا مذاکراتی فشرده را براساس سند ژنو و اوضاع حقیقی سوریه برای حل و فصل امور برگزار کنند.

وی در پایان تأکید کرد که تصمیم خاصی در این دیدار گرفته نشد و رایزنی‌ها بر تلاش برای یافتن راهکاری برای اجرای توافقات ژنو متمرکز شد. در همین حال، فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از این دیدار تصریح کرد که روسیه و آمریکا به‌دنبال یافتن راه‌حلی خلاقانه برای بحران سوریه خواهند بود. ابراهیمی افزود: تصمیم قابل توجهی اتخاذ نشد و درباره وخامت اوضاع و ضرورت همکاری با همدیگر به‌منظور کیفیت یافتن راهکارهایی خلاقانه برای مهار این معضل به توافق رسیدیم.

اما بحران سوریه همچنان بر اوضاع جاری لبنان سایه انداخته و در تازه‌ترین تحولات در این کشور، درگیری‌های شهر طرابلس مجددا قربانی گرفت تا آمار کشته و زخمی‌شدگان به بیش از 85 نفر برسد.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، در درگیری‌های دو روز پیش در دو منطقه باب التبانه و جبل محسن، نقطه رویارویی سنی‌های سلفی مخالف سوریه و علویان طرفدار سوریه در شهر طرابلس در شمال لبنان، دست‌کم چهار نفر کشته شدند تا بدین‌ترتیب شمار کشته‌شدگان به 12نفر برسد. همچنین طی کمتر از یک هفته درگیری در این شهر، 75نفر زخمی شده‌اند و این آمار همچنان روند تصاعدی دارد.

این درحالی است که گینادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که ایالات متحده اکنون دیگر خطر بالا گرفتن فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه را درک می‌کند و قرار دادن گروه مسلح جبهه النصره در فهرست گروه‌های تروریستی گواه این موضوع است.

تحرکات ناتو در مرز سوریه

در تازه‌ترین تحرکات ناتو درباره سوریه، آلمان به‌عنوان یکی از اعضای این نهاد نظامی، به‌صورت اولیه با ارسال موشک و اعزام نیرو به خاک ترکیه در مرز سوریه موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آلمان روز پنجشنبه با لایحه استقرار سکوهای پرتاب موشک پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه موافقت کرد، اما عملی شدن این طرح نیازمند موافقت نهایی مجلس نمایندگان آلمان است.

بنا به این طرح، استقرار سکوها نیازمند استقرار 400نظامی آلمانی نیز هست. وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناتو تصمیم به تقویت دفاع هوایی خود در ترکیه گرفته و این امر چه بسا استقرار 400نظامی آلمانی را در پی داشته باشد. روسیه هم در واکنش به تصمیم ناتو درباره استقرار پاتریوت در مرز با سوریه، اعلام کرد که ناتو کم کم درحال درگیر شدن در منازعات داخلی سوریه است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، الکساندر گروشکو نماینده روسیه در ناتو، تصریح کرد که این نخستین گام ناتو به سوی دخیل شدن در بحران سوریه است و ما بعید نمی‌دانیم که این دخالت در نتیجه یک اتفاق، بیشتر هم بشود.

کد خبر 193575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز