احمد افشار: یکی از برنامه‌ها و وظایف مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوسالانه‌ها و جشنواره‌های مختلف تجسمی در رشته‌های گوناگون است.

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران

در همین راستا به‌رغم اینکه برای برگزاری دوسالانه کاریکاتور ایران که یکی از برترین جشنواره‌های جهانی در رشته کاریکاتور است، برنامه‌ریزی‌ها از قبل صورت گرفته و حتی آثار رسیده از داخل و خارج کشور، پس از بررسی، داوری هم شده و قرار بود پاییز امسال برگزار شود اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که برگزاری آن برای دومین بار باز هم به تعویق افتاده است. ابتدا این بهانه مطرح شد که بودجه دوسالانه با محدودیت مواجه شده است. اما پس از آن بستری‌شدن سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دوسالانه کاریکاتور در بیمارستان و توصیه پزشکان معالج او برای استراحت مطلق، بهانه دیگری شد تا وضعیت برگزاری این دوسالانه بین‌المللی همچنان بلاتکلیف بماند. به گفته کارشناسان با توجه به اینکه دوسالانه کاریکاتور تنها دوسالانه معتبر ایران در سطح جهانی است، درصورت تعویق پی در پی از اعتبار ساقط خواهد شد. این بلاتکلیفی سبب نگرانی کاریکاتوریست‌های پیشکسوت شده است. همه نگرانند که ستاره‌های دوسالانه کم شود و همان بلایی سرش بیاید که بر سر دوسالانه‌های دیگر آمد. البته این نگرانی‌ها تنها به دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور معطوف نمی‌شود و دامنگیر دومین جشنواره تجسمی کودک و نوجوان نیز که قرار بود، مهرماه امسال در سه گروه سنی به میزبانی اصفهان برگزار شود هم شده است. به‌گونه‌ای که سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، 22 آبان‌ماه در واکنش به تأخیر در برگزاری دوسالانه کاریکاتور اعلام کرد: این موضوع را می‌پذیریم که نباید دوسالانه به تأخیر می‌افتاد اما به‌دلیل اینکه آقای شجاعی، دبیر دوسالانه در شرایط جسمانی مطلوبی به‌سر نمی‌برد، دوسالانه به تعویق افتاده است.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به اینکه نگرانی‌ها تنها به دوسالانه کاریکاتور معطوف نمی‌شود و دامنگیر جشنواره‌های دیگر تجسمی از جمله جشنواره تجسمی کودک و نوجوان هم شده است نیز گفته بود: طبیعی است که به سبب مسائل مالی برای برگزاری جشنواره‌های مختلف مشکلاتی را داشته باشیم اما تأکید ما بر این است که با جابه جایی اعتبارات در جاهایی که ممانعت قانونی نداشته باشد، بتوانیم جشنواره‌های تجسمی را برگزار کنیم.

تعهداتی که انجام شد

قبل از این اصغر امیرنیا، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، درباره ناهماهنگی در برگزاری دومین جشنواره تجسمی کودک و نوجوان اعلام کرده بود که همه تعهدات مرکز هنرهای تجسمی از جمله بودجه، برای برگزاری این جشنواره انجام شده و این اصفهان است که باید برای میزبانی اعلام آمادگی کند. ولی ظاهراً این آمادگی برای تأمین محل اقامت و پذیرایی از میهمانان جشنواره از طرف آنها وجود ندارد. در واقع توپ را به زمین حریف انداخته بود.

اگر حمایت شویم برگزار می‌کنیم

در واکنش به این موضوع، محمود شالویی که سال قبل جای خود را به امیرنیا داد و مدیرکلی ارشاد استان اصفهان را به‌عهده گرفت به‌عنوان میزبان، در پاسخ به این گفته امیرنیا عنوان کرد که اگر مرکز هنرهای‌تجسمی ارشاد حمایت لازم را انجام دهد، این جشنواره هرچه زودتر در اصفهان برگزار می‌شود. به هر‌حال دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

معلوم نیست جشنواره را برگزار کنیم

پس از آن حمید شاه‌‌آبادی، معاون امور هنری وزیر ارشاد نیز در پاسخ به زمان برگزاری جشنواره اعلام کرد: با توجه به محدودیت مالی و زمانی همچنین برنامه‌های‌ ماه محرم و صفر و سپس جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال نمی‌توانیم زمان دقیقی برای برگزاری دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان اعلام کنیم.شاه‌آبادی با اشاره به کمبود بودجه جشنواره اعلام کرد: البته معاونت هنری آن مقدار بودجه و اعتباری که باید برای برگزاری دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان بگذارد، گذاشته است اما در استان اصفهان آنها محدودیت مالی دارند. با این حال تلاش می‌کنیم این مشکل را با همکاری هم حل کنیم.

برگزاری تا پایان سال

به‌رغم همه اینها در پیگیری ماجرا، جلیل جوکار، دبیر جشنواره در پاسخ به همشهری، درباره اینکه بالاخره این جشنواره برگزار می‌شود یا خیر گفت: در آخرین جلسه‌ای که هشت آذرماه در اصفهان با دوستان ارشاد داشتیم، آنها مترصدند که ان‌شاءالله جشنواره برگزار شود و ما امیدواریم براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این جشنواره به‌هرحال قبل از پایان سال‌جاری در استان اصفهان برگزار شود.

دبیر دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان درباره دلایل به تأخیرافتادن جشنواره نیز توضیح داد: امسال در رده سنی شش تا 10سال به‌دلیل کیفیت بالای آثار، تعداد هنرمندان منتخب ما 145نفر بود که بیشتر از اندازه پیش‌بینی شده به حساب می‌آمد. بنابراین چون در این رویداد فرهنگی و هنری با روح لطیف کودکان کشورمان سروکار داریم سعی ما این است که با دقت و حساسیت بیشتری آن را برگزار کنیم.

به‌هرحال لغو بی‌سر و صدای این جشنواره آن هم یک روز قبل از برگزاری و عمل نکردن به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و رهاکردن جشنواره‌ای که تا نیمه راه رفته است، نشان می‌دهد که متولیان فرهنگی ما چقدر در برنامه‌ریزی‌های خود دقیق هستند و تنها راه فرار از پاسخگویی را در متهم‌کردن یکدیگر می‌دانند.

مشخص نبودن برگزاری دوسالانه کاریکاتور

البته این روزها داستان دنباله‌دار محدودیت مالی، بیش از همه گریبانگیر دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور شده است و زمان برگزاری این دوسالانه مهم بین‌المللی هم ظاهرا به سال بعد افتاده است. کامبیز درم‌بخش، هنرمند کاریکاتوریست و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه کاریکاتور درباره برگزاری دوسالانه به همشهری گفت: ما امیدوار بودیم که هر چه زودتر با کمک مسئولان، این نمایشگاه برگزار شود چون این دوسالانه در سطح بین‌المللی جایگاه خود را یافته است و هنرمندان کاریکاتوریست در سراسر دنیا منتظر برگزاری این نمایشگاه هستند. خیلی از کاریکاتوریست‌های بزرگ و مطرح دنیا و افرادی که در این کار فعالیت می‌کنند، دوسالانه ایران را می‌شناسند، به همین دلیل کاریکاتور ایران برای خودش اعتبار جهانی پیدا کرده و تاکنون هم، هر دو سال یک‌بار آبرومند برگزار شده است. قطعا تأخیر در دوسالانه آن را دچار آسیب خواهد کرد. این هنرمند با بیان اینکه کاریکاتور آبروی ایران است تأکید کرد: این دوسالانه بعد از این همه سابقه و اعتباری که به‌دست آورده واقعا حیف است که به همین راحتی از هم بپاشد؛ چرا که این دوسالانه جزو انگشت‌شمار دوسالانه‌هایی است که در سطح دنیا محفوظ مانده است. در واقع نگرانی ما این است که با اینگونه سهل‌انگاری‌ها دوسالانه کاریکاتور از اعتبار بیفتد. وی افزود: درحالی‌که کاریکاتوریست‌های دنیا و همچنین کاریکاتوریست‌های داخل، منتظر برگزاری این دوسالانه بودند اما آنطور که من اطلاع پیدا کردم، احتمالا امسال به دلیل مشکلات بودجه برگزار نخواهد شد.

برگزار شدن یا نشدن دو سالانه کاریکاتور مشخص نیست

اما حمید شاه‌آبادی، معاون هنری ارشاد شش‌آذرماه با بیان اینکه همواره دوسالانه‌های تجسمی با کمی تأخیر برگزار شده است، به باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از دوسالانه‌هایی که تاکنون بدون هیچ تأخیری برگزار می‌شود، دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور بود که در مورد این دوسالانه خوشبختانه مشکل بودجه نداریم! هر چند که به‌طور کلی مشکل بودجه داریم. شاه‌آبادی درباره برگزاری دوسالانه کاریکاتور تأکید کرد: درحقیقت امسال برگزاری این دوسالانه هنوز مشخص نیست و به‌طور قطعی برگزارشدن یا نشدن دوسالانه کاریکاتور را نمی‌توانیم اعلام کنیم. آنچه مشخص است با توجه به نزدیکی به پایان سال و همچنین برگزاری جشنواره تجسمی فجر، باید منتظر ماند و دید که آیا دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور و همچنین جشنواره تجسمی کودک و نوجوان که تازه به دومین دوره خود رسیده است، قبل از پایان سال‌91 بالاخره به ثمر می‌رسد یا آنکه ناهماهنگی در اجرا تحت عنوان مشکلات بودجه‌ای و ... مانع از برگزاری آنها خواهد شد. به‌نظر می‌رسد کودکان امسال نتوانند در جشنواره‌ای که به نام آنها برگزار می‌شد شرکت کنند. البته در این بازار هنرهای تجسمی، بسیار طبیعی ا‌ست که کسی به فکر بچه‌ها نباشد و اساسا نباید به برگزاری آنها امیدوار بود!

کد خبر 193620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز