گروه سیاسی: بیان تذکرات و اخطارهای قانون اساسی مختلف از سوی نمایندگان مجلس که البته هیچ‌کدام از سوی رئیس مجلس وارد دانسته نشد دیروز وقت زیادی از مجلس گرفت و بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات را با مشکل مواجه کرد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در دستور کار داشتند. در آغاز بررسی این طرح تعداد زیادی از نمایندگان خواستار بیان تذکر به استناد مواد آیین‌نامه داخلی مجلس و اخطار قانون اساسی بودند. به تعداد زیادی از این نمایندگان وقت بیان تذکر و اخطار قانون اساسی داده شد اما لاریجانی هیچ‌کدام از این موارد را وارد ندانست و خواستار رسیدگی به ادامه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شد. با این حال نمایندگانی که درصدد بیان تذکر و اخطار قانون اساسی بودند بر خواسته خود اصرار کردند و همین امر موجب شد تا حدود یک ساعت از وقت مجلس به بیان تذکرات و اخطارهای قانون اساسی گرفته شود.

رئیس مجلس به‌طور مکرر از نمایندگان خواست اگر اخطار قانون اساسی آنها و یا تذکرشان مربوط به تبصره چهار طرح اصلاح قانون انتخابات بود که در حال بررسی است، تذکر و اخطار خود را بیان کنند، با وجود این چند نفر از نمایندگان مباحثی مطرح کردند که هیچ ربطی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نداشت.

در همین حین کوچک‌زاده از جا برخاست و فریاد زد: من نمی‌توانم اخطارم را بیان نکنم. لاریجانی خطاب به وی گفت: اگر اخطار هم داشته باشید باید به نوبت باشد. کوچک‌زاده هم در این حین لاریجانی را فردی مستبد خواند و گفت:‌ شما استبداد می‌کنید من آبرویم را برای اخطار گرو می‌گذارم. لاریجانی هم پاسخ داد: من به شما اخطار می‌کنم که بنشینید نباید اینطور حرف بزنید.

در ادامه مجلس دوباره به بررسی تبصره چهار ماده مذکور پرداخت. پس از آنکه پیشنهاد حذف این تبصره داده شد و موافق و مخالف صحبت کردند مجدداً نمایندگان خواستار بیان اخطار و تذکر شدند و یک‌بار دیگر رسیدگی دستور کار مجلس معطل ماند.لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت:‌ نیم ساعت از وقت مجلس می‌گذرد و ما فقط اخطار و تذکر گوش کرده‌ایم و راه‌حلی هم برای این موضوع نداریم که بدانیم کدام اخطار و تذکر وارد است. تا‌کنون هرچه گوش کردیم ربطی به موضوع نداشته است.

کوچک‌زاده مجدداً ا ز جایش برخاست و با فریاد به لاریجانی گفت: من آبرویم را گرو گذاشته‌ام و باید اخطار دهم. لاریجانی هم به وی گفت: همه آبرویشان را می‌گذارند. این حرف‌ها لازم نیست ما نیاز به قسم شما نداریم. اگر بدون نوبت به شما وقت دهیم دیگران معترض می‌شوند. بنابراین راهی به غیراز رعایت نوبت نیست بهتر است سر جایتان بنشینید.

این بار وقت به کوچک‌زاده رسید که وی گفت: آبروی بنده گرو است اگر خارج از موضوع اخطار دهم. وی گفت: با تبصره دو نمایندگان برای رفع ابهام، بندی را اضافه کردند که معتقدند مشکل را حل نمی‌کند. در تبصره دو آمده است: چنانچه هیأت مرکزی نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نمود، وزیر کشور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز ، افراد واجد شرایط دیگری را به هیأت مرکزی نظارت پیشنهاد کند. هیأت مرکزی نظارت موظف است حداکثر ظرف 24ساعت نظر خود را کتباً اعلام کند.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: سؤال این است که اگر باز هم نظر مخالف وجود داشت باید چه شود این قانون می‌تواند کشور را معطل کند زیرا خلاف عقل و قانون اساسی است. لاریجانی اخطار وی را وارد ندانست و گفت: هیچ بن بستی وجود ندارد. کشور با عقل باید اداره شود، نمی‌شود هرچه را عقل می‌پسندد در قانون بیاوریم. لاریجانی اخطار توکلی را نیز وارد ندانست و گفت: در اصل 116قانون اساسی گفته شده است نحوه انتخابات ریاست‌جمهوری را قانون مشخص می‌کند. به این ترتیب تذکرات و اخطارها در یک ساعت اول بررسی این طرح وقت مجلس را گرفت و جز بررسی پیشنهاد حذف تبصره چهار هیچ پیشنهاد دیگری مطرح نشد که البته با این پیشنهاد حذف هم مخالفت شد.

کد خبر 193858
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز