دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

قرار است 23‌ماه جاری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کنند تا شاید روند مذاکرات بین ایران و آژانس درخصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی از فضای سیاسی خارج و به مسائل فنی و حقوقی نزدیک شود، از همین رو ما نیز با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

به‌نظرم اینکه مذاکرات ادامه داشته باشد، بسیار مثبت است چرا که راه دیگری به غیراز آن وجود ندارد. اما کاملا مشهود است که آقای آمانو تلاشی برای به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای ایران در عمل انجام نمی‌دهد؛ یعنی موضوعاتی را مطرح می‌کند که بسیار مسئله ساز است و مشخص نیست که منبع این اظهارات دقیقا چیست. مثل اینکه وی اظهار داشته که بازرسان ما تحت فشار هستند بدون اینکه اعلام کند چه نوع فشاری یا اینکه وی مرتب اعلام می‌کند که تحریم‌ها علیه ایران به نتیجه نرسیده است.

بیان این مسائل نشان می‌دهد که فضای سیاسی بر پرونده ایران حاکم است درحالی‌که دبیر کل دارای شخصیت حقوقی و فنی است و باید در این موارد بی‌طرف بوده و سعی در رفع مناقشات داشته باشد. از طرف دیگر در شرایطی که تحریم‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است غرب و آژانس به‌دنبال این هستند که با سخت کردن موقعیت، ایران را از پیشرفت هسته‌ای باز دارند و این بسیار بعید است که ایران از حق خود در چارچوب ان‌پی‌تی صرف‌نظر کند.

  • شما در صحبت‌های خود نسبت به رفتار دوگانه غرب نسبت به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کردید، به‌نظر شما چقدر این مذاکرات و بازدید بازرسان آژانس در بهبود فضای فعلی کمک می‌کند؟

اگر اراده غرب بر این باشد که مذاکرات به نتیجه برسد، این مذاکرات می‌تواند تأثیرات لازم را بگذارد اما تا‌کنون این اراده دیده نشده است و آژانس تلاش ندارد تا راهکاری مستقیم برای طرفین ایجاد شود. زمانی که آقای البرادعی دبیر کل آژانس بود، مدالیته‌ای مورد توافق طرفین قرار گرفت و در چارچوب آن کارها صورت گرفت و به شش سؤال آژانس به‌صورت کامل و شفاف پاسخ داده شد ولی الان آژانس بیشتر تحت‌تأثیر سیاسی بازی است و همین موضوع باعث شده که نتیجه لازم تاکنون حاصل نشود.

  • یکی از مسائلی که مطرح شده این است که آژانس برخی از اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار کشورهای غربی قرار می‌دهد، نظر شما در این رابطه چیست؟

طبق قوانین، آژانس اجازه چنین کاری را ندارد، بلکه آژانس تنها گزارش‌های خود را منتشر می‌کند و کلیات اطلاعات آن باید محرمانه بماند اما برخی از شبکه‌های رسانه‌ای هستند که گاهی به این اطلاعات به طرق مختلف دسترسی پیدا می‌کنند که بیشتر از سوی کشورهای عضو این اتفاق صورت می‌گیرد. البته اگر این اتهام متوجه آژانس باشد باید مستند و قابل طرح باشدتا بتوان با استناد به آنها یک سازمان با اهمیت بسیار بالا را متهم کرد. این اقدامی غیردیپلماتیک می‌شود که کمکی به ما نمی‌کند.

  • آمانو در اظهارات اخیر خود نسبت به پارچین اظهار نگرانی کرده است درحالی‌که خود او بارها مانع از روند مذاکرات فنی و حقوقی ایران و دبیرخانه آژانس شده، به‌نظر شما علت این تناقض چیست؟

این تناقض به‌خاطر همان مسئله سیاسی شدن پرونده ایران است و اینکه دبیر کل به‌شدت زیر فشارهای سیاسی و مستقیم آمریکا قرار گرفته است، اما مسئله‌ای که مشخص است این است که آژانس می‌تواند از پارچین بازدید کند اما باید برای همیشه این مسئله حل شود تا دیگر بهانه‌ای برای سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد.

کد خبر 193989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز