شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

شاهکار مایکروسافت که این شرکت را به اوج رساند، بدون شک سیستم عامل ویندوز است. ویندوز 95، 98، 2000 و XP هر کدام واقعا انقلابی را در دنیای سیستم عامل ها به راه انداختند. غیر از این ها ویندوز هزاره Me، ویندوزهای NT و ویندوزهای سرور SQL هم بسیار پرکاربرد شدند.

اما مایکروسافت هیچ وقت منبع و کدهای این سیستم عامل ها را در اختیار کاربران و شرکت های برنامه نویسی قرار نداد و به نوعی کاربران را محتاج به خود کرد.

 این کار، فروش مایکروسافت از ویندوز و نرم افزارهای جانبی را بالا برد، اما در عین حال ضررهایی را هم نصیب مایکروسافت کرد که یکی از آن ها جریمة 613 میلیون دلاری اتحادیه اروپا است.

از طرف دیگر، سیستم عامل های متن باز هم با مشارکت جهانی نرم افزارنویسان روز به  روز سر و شکل بهتری پیدا می کنند. در این بین، لینوکس که فرزند خلف یونیکس است و خودش زمانی رقیبی برای DOS بود، محبوبیت زیادی پیدا کرده و روز به روز به طرفدارانش اضافه می شود. کدهای لینوکس باز است و مهندسان نرم افزار و آشنایان به برنامه نویسی می توانند هر بلایی را سر آن بیاورند.

اگر رشد لینوکس یک فرآیند داروینی را طی کند و هر کسی که آن را انگول می کند، یک چیز خوب به آن اضافه کند، مایکروسافت تا 10 سال دیگر باید نگران تهدید بازار بزرگ ترین محصولش ویندوز باشد. البته مایکروسافت قول داده که در نگارش نهایی ویندوز ویستا که در نیمة اول 2007 عرضه می شود، چیزهای جدیدی را به ما نشان بدهد. منتظر شاهکار نهایی مایکروسافت هستیم.


دنبالش بگرد
وب براوزرها نرم افزارهایی هستند که صفحات وب را نشان می دهند. آی ای یا اینترنت اکسپلورر در این بین از همه معروف تر است. علت محبوبیت این نرم افزار که بیشترین جست وجو در صفحات وب با آن انجام می شود، این است که به طور رایگان روی ویندوز سوار است و نیازی به پرداخت پول برای نصب آن ندارید. البته تا پیش از 2005 آی ای رقیب جدی ای هم نداشت.

نت اسکیپ مدتی در سال های 2000 و 2001 محبوب شد و بعد از آن، اپرا و موزیلا هم آمدند. اما هر وقت آی ای از طرف یکی از این مرورگرها تهدید می شد، مایکروسافت نسخة جدیدی از آن را ارائه می داد که همة قابلیت های رقیب را داشت و البته بهتر هم بود. اما ماجرا به این سادگی نبود. بنیاد موزیلا دست به کار شد و مرورگری به نام فایرفاکس را نوشت که علاوه بر ظاهر جذاب، قابلیت های بسیار زیادی دارد.

نسخة 5/1 فایرفاکس بالاخره در دو ماه گذشته بازار مرورگرها را از دست آی ای خارج کرد و حتی آخرین ترفند مایکروسافت یعنی ارائة آی ای 7 هم کارگر نیفتاد. آی ای،۷ تقلید وحشتناکی از فایرفاکس 5/1 است. البته مایکروسافت گفته که این یک نمونة آزمایشی است. در واقع، این شرکت، آی ای 7 را عرضه کرده تا کاربران ایرادهای آن را کشف کنند و به مایکروسافت بگویند تا در نسخة نهایی که همراه ویندوز ویستا عرضه می شود، برطرف شود. اما این هم مؤثر نبود و با توجه به آن که بنیاد موزیلا نسخة 2 فایرفاکس را به زودی عرضه می کند، از هفتة گذشته آی ای در مقابل فایرفاکس سقوط وحشتناکی داشته است.


پورتال من قشنگ تره
سایت یا پورتال اینترنتی اصلی مایکروسافت، شبکه مایکروسافت یا به اختصار msn است. msn در اوایل استفادة روزافزون از وب، یعنی در اواسط دهه 90، نقش زیادی داشت. مهم ترین دلیل محبوبیت این نوع پورتال ها ارائة خدمات شاپینگ، ای میل های رایگان با خدمات بالا، موتورهای جست وجوی قوی و بانک اطلاعاتی غنی است. در آن زمان، مهم ترین رقیب مایکروسافت در این زمینه، یاهو، اکسایت، آلتاویستا و اسک بودند؛ رقبایی که البته غیر از یاهو، بقیه آرام آرام حذف شدند. اما ایده های جدید، دوباره مایکروسافت را به زیر کشید.

در خدمات شاپینگ، آمازون که کارش را با فروش کتاب آغاز کرده بود و حالا تبدیل به یک سوپرمارکت همه چیزفروش شده، گوی رقابت را از سایر رقبا گرفته. eBay هم دست دوم فروشی است که به یکی از بهترین و محبوب ترین فروشگاه های اینترنتی تبدیل شده است. فروگل گوگل و یاهوشاپینگ هم هستند که عملا محلی از اعراب برای msn باقی نگذاشته اند.وقتی که مایکروسافت به کاربران، ای میل هایی با ظرفیت 2 مگابایت می داد، اکثر ای میل های معروف و رایگان، گنجایشی بیشتر از این داشتند. حتی ظاهر خوب و خوشگل و هماهنگی با Outlook که مجانی روی ویندوز قرار داشت هم هیچ وقت Hotmail را آن قدر که یاهو میل محبوب بود، پرطرفدار نکرد. حالا هم گوگل با 7/2 گیگابایت ترکانده و مایکروسافت واقعا از این لحاظ در مراتب پایینی سیر می کند!


در زمینة موتورهای جست وجو هم واقعا msn هیچ وقت مثل گوگل و در مراتب بعدی یاهو یا اسک، محلی از اعراب نداشته است. بدون شک موتور جست وجوی گوگل، انتخاب اول همة کسانی است که می خواهند خیلی سریع به آن چه می خواهند دسترسی پیدا کنند. بانک های اطلاعاتی یاهو و همچنین اخبار یاهو و گوگل که روی ای میل ها هم نشان داده می شود و همین طور خبرگزاری هایی مثل بی بی سی و سی ان ان و AP هم از msn جلوترند.


من، دوست تو
مایکروسافت در ارائة مسنجر هم چندان خوب عمل نکرد. AOL یا همان آمریکا روی خط، همیشه در آمریکا پرطرفدارترین بوده. مسنجر مایکروسافت با آن که رایگان روی ویندوز هست، هیچ وقت نتوانست مثل AOL یا یاهومسنجر یا پالتاک یا ICQ و یا این آخری گوگل تاک، گل کند. هر کدام از این مسنجرها حداقل در یک زمینه از msn قوی تر بودند. حتی مایکروسافت که می خواهد برای فروش بیشتر موبایل هایش به سراغ چت برود، می خواهد از یاهومسنجر استفاده کند! البته هفتة گذشته مایکروسافت اعلام کرد که به دنبال طراحی یک مسنجر جدید است که خیلی خوب است و می خواهد آن را روی ویستا بگذارد. خب هیچ بقالی نمی گوید که ماست من ترش است!


الو، آنتن نمی ده، الو...!
مایکروسافت در عرضة موبایل هم از رقبای بزرگش عقب افتاد. این شرکت قصد داشت با استفاده از محبوبیت سیستم عامل ویندوز، گوشی های موبایلی با این سیستم عرضه کند. اما وجود باگ های فراوان که مشخصة اصلی ویندوز است(!) باعث شد که اولین گوشی های همراه این شرکت با استقبال چندانی روبه رو نشود و نتواند بازار را حتی در آمریکای شمالی از دست نوکیا و سیستم عامل سیمبین خارج کند. آخرین اقدام مایکروسافت، نوشتن یک ویندوز پیشرفته برای موبایل با نام CE است که گوشی های آن در هفتة جاری به بازار عرضه می شود.

 مایکروسافت می خواهد قراردادی هم با یاهو ببندد تا کاربران این گوشی های موبایل بتوانند با استفاده از نرم افزار یاهومسنجر روی موبایل چت کنند. کاری که هفتة گذشته نوکیا با همکاری گوگل انجام داد و نرم افزار گوگل تاک را برای نسخه های جدید سیستم عامل سیمبین روی گوشی های آیندة این شرکت قرارداد تا مردم با گوگل تاک چت کنند.


کنسول بازی
دنیای بازی های کامپیوتری، آن قدر بزرگ و پرطرفدار و پرجاذبه است که مایکروسافت نتوانست از آن چشم پوشی کند. کنسول بازی این شرکتXBOX، رقیب پلی استیشن و نینتندو است. البته در این بخش، مایکروسافت خیلی بد عمل نکرده. XBOX و ورژن جدید آن XBOX360 که رقیب ps3 است، در آمریکای شمالی یکی از پرطرفدارترین کنسول های بازی است و سازندگان بزرگ بازی هم نسخه هایی از بازی شان را برای این پلات فرم طراحی می کنند.


به نظر می رسدیکی از اشتباهات استراتژیک مایکروسافت، ورود به جنگ دی وی دی های با کیفیت بالا است. بعد از این که توشیبا و سونی، هر کدام نوع جدیدی از دی وی دی را ارائه دادند و حاضر نشدند با هم کنار بیایند، مایکروسافت برای این که سونی را در بازار بازی های رایانه ای ضربه فنی کند، از HD-DVD توشیبا حمایت کرد و اعلام کرد که XBOX را با HD-DVD ارائه خواهد داد. اگر توشیبا در این جنگ مغلوب شود، البته آن که اول ضرر می کند مایکروسافت است.

چند نقل قول مشهورعلیه مایکروسافت
کمپانی های بزرگ رسانه ای، همراه با شرکت های کامپیوتری نظیر اینتل و مایکروسافت، طوری برنامه ریزی می کنند که کامپیوترتان به جای شما از آن ها دستور بگیرد.
ریچارد استال من ـ مؤسس بنیاد نرم افزار های آزاد
تقریبا مثل این است که اپل برای مردم واقعی طراحی می شود و مایکروسافت برای رقاصان بال ماسکه.
جو ویل کاکس ـ کاوشگر مرکز تحقیقات ژوپیتر
شما می توانید همة این کارهای شگفت انگیز و پیچیده را انجام دهید، بی این که لازم باشد چیزی بفهمید.
الن اولمان ـ سالن

نکته هایی جالب در مورد زندگی بیل گیتس
بیل گیتس کسی است که بیشترین ای میل را در دنیا دریافت می کند: حدود 4 میلیون ای میل در سال. یک اداره در شرکت مایکروسافت هست که وظیفه اش فقط غربال کردن این ای میل هاست.
مجله تایم، بیل گیتس را در سال های 2004، 2005 و 2006 به عنوان یکی از 100 شخصیت تأثیرگذار سال انتخاب کرد. همچنین بیل گیتس یکی از 100 نفر انسان تأثیرگذار در قرن بیستم از طرف مجله تایم شناخته شد. غیر از او، تنها اپراوینفری است که در هر 4 لیست حضور دارد. مجله گاردین در سال 2001 او را به عنوان یکی از 100 شخصیت تأثیرگذار عالم رسانه ای قرار داد.


گیتس شرکت نرم افزاری کوربیس را هم بنیانگذاری کرده که در تهیة عکس و تصویر، حالی اساسی به همة روزنامه نگاران دنیا داده است.
او 12 سال پشت سر هم از طرف فوربس به عنوان ثروتمندترین شخص جهان معرفی شد. در سال 1999 برای مدت کوتاهی ثروتش از 100 میلیارد دلار هم گذشت و نخستین صدمیلیاردر دنیا شد. ثروت خانوادگی او هم پس از خانوادة والتون در ردة دوم قرار دارد.

کد خبر 194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز