همشهری‌آنلاین: وزاری دارایی اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها اختلاف‌نظر سرانجام بر سر نظارت بر فعالیت بانک‌ها به توافق رسیدند. کنترل بانک‌ها از آغاز بحران بدهی‌ها مورد بحث بود. اکنون بر عملکرد ۶ هزار بانک اروپا بهتر نظارت می‌شود.

european union

رایزنی وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل ۱۴ ساعت به ‌طول انجامید. آن‌ها برای دست‌یابی به سازوکاری برای کنترل بهتر فعالیت‌های مالی بیش از ۶ هزار نهاد پولی اروپایی، از ماه‌ها پیش اختلاف‌نظر داشتند. بحث برسر ایجاد نهاد نظارت بر فعالیت بانک‌ها از زمانی آغاز شد که بحران بدهی‌های چند کشور اروپایی شدت گرفت و ثبات واحد پول اتحادیه اروپا (یورو) را به‌طور جدی تهدید کرد.

مهار بانک‌های قدرتمند

براساس توافق نشست وزیران دارایی اکنون قرار است "مرکز بازرسی بانک‌ها" در حوزه یورو ایجاد شود. تمام بانک‌های بزرگ اروپا، به‌ویژه آن‌گروه از بانک‌هایی که از سوی دولت‌ها پشتیبانی مالی می‌شوند، در آینده مجبور خواهند بود کنترل مرکز بازرسی را که واحدی از بانک ‌مرکزی اروپا است بپذیرند. وزیران دارایی اتحادیه اروپا ضمنا برسر این اصل به توافق رسیدند که مرکز بازرسی بانک‌ها باید کاملا مستقل از سیاست‌های پولی بانک‌ مرکزی عمل کند.

بانک‌ مرکزی اروپا دارای یک شورای مرکزی است که همه سیاست‌های این بانک‌ را تعیین می‌کند. برای جلوگیری از این که در مورد مرکز بازرسی بانک‌ها نیز این شورا حرف آخر را داشته باشد، یک کمیسیون میانجی تشکیل می‌شود که در صورت ایجاد اختلاف میان شورای بانک ‌مرکزی و مرکز بازرسی، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

کمیسریای امور مالی اتحادیه اروپا حصول توافق بر سر ایجاد مرکز بارزسی بانک‌ها را یک "توافق تاریخی" نامید. به‌گفته این مقام، فعالیت مرکز بازرسی باید از اول ماه مارس سال ۲۰۱۴ آغاز شود.

براساس طرحی که برای مرکز بازرسی تهیه شده است، با آغاز فعالیت این مرکز همه بانک‌هایی که تراز مالی آن‌ها بیش از ۳۰ میلیارد یورو یا بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور آ‌ن‌ها باشد تحت کنترل مرکز بازرسی قرار می‌گیرند. تعداد چنین بانک‌هایی در سراسر اتحادیه اروپا بیش از ۶ هزار مورد برآورد می‌شود.

تصویب طرح در پارلمان اروپا

به‌گزارش خبرگزاری‌آلمان، مقررات قانونی مربوط به فعالیت مرکز بازرسی بانک‌ها باید تا بهار سال‌آینده به ‌تصویب پارلمان اروپا برسد. یکسال پس از آن این مرکز آغاز به فعالیت می‌کند. مرکز بازرسی بانک‌ها پس از آغاز فعالیت امکان خواهد داشت منابع مالی صندوق نجات یورو را به‌طور مستقیم در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهد. به این ترتیب، نقش مرکز بازرسی در کنترل بحران مالی اتحادیه اروپا بسیار تعیین کننده خواهد بود.

برای رسیدن به توافق نهایی بر سر ایجاد مرکز بازرسی بانک‌های اروپا، وزیران دارایی آلمان و فرانسه چهارشنبه شب ساعت‌های متمادی به گفت‌وگو نشستند. آن‌ها سرانجام روی دو نکته اساسی که تاکنون مانع ایجاد این مرکز بود توافق کردند. یکی بر سر تعداد بانک‌هایی بود که باید تحت نظارت مرکز بازرسی قرار گیرند و دیگری جدایی کامل این مرکز از سیاست‌های مالی بانک‌ مرکزی اروپا.

بازگرداندن اعتماد عمومی به بانک‌ها و واحد پول مشترک اروپا هدف نهایی تاسیس مرکز بازرسی بانک‌ها است. در پی برملا شدن بدهی‌های سنگینی کشورهایی مثل یونان، ایرلند، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا و به‌تازگی فرانسه، این اعتماد به شدت آسیب دیده است.

منبع: رادیو دولتی آلمان

کد خبر 194287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز