شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در تازه‌ترین موضع‌گیری‌های بین‌المللی درباره بحران سوریه، رئیس‌جمهور برزیل اعلام کرد که کشورش از مواضع روسیه در قبال این بحران حمایت می‌کند و با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه مخالف است.

برزیل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، مواضع مسکو درقبال تحولات خاورمیانه و به‌ویژه رخدادهای سوریه را سازنده دانست و افزود: برزیل مانند مسکو درباره هرگونه استفاده از گزینه نظامی درباره سوریه مخالف است. اما به موازات این اظهارات، دیروز دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه دال بر آغاز دخالت ناتو در بحران سوریه نیست و این نهاد نظامی قصد دخالت در سوریه را ندارد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، آندره فو راسموسن در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه تصریح کرد که 28کشور عضو ناتو در نشست اخیر خود در بروکسل، درباره سلاح‌های شیمیایی ابراز نگرانی کرده‌اند و درصورتی که این احتمال محقق شود، واکنشی قطعی از سوی جامعه جهانی اتخاذ خواهد شد.

این مقام نظامی اروپایی همچنین افزود که این اقدام، صرفا دفاعی است و بخشی از بسترسازی‌ها برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی سوریه یا آغاز هرگونه عملیات نظامی دیگر نیست. وی در پایان تأکید کرد که ناتو قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد و مطمئن است که راهکار سیاسی مناسب‌ترین راه‌حل است.

در این میان، یکی از فرماندهان ارشد ناتو اعلام کرد که علت ارسال موشک‌های پاتریوت به ترکیه، سقوط شماری از موشک‌های اسکاد سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه است. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا در سایت اینترنتی خود تصریح کرد که طی روزهای گذشته شماری از موشک‌های اسکاد به سوی مخالفان شلیک شده و بسیاری از آنها در نزدیکی مرز ترکیه سقوط کرده و این مایه نگرانی است.

جیمز استاوریدس افزود: هرچند سوریه در اوضاعی آشوب‌زده به سر می‌برد اما ناتو متعهد است که درمقابل هرگونه تهدید از این کشور ناآرام، از مرزهای کشورهای ناتو دفاع کند. تاکنون آمریکا، آلمان و هلند با ارسال سکوهای موشک‌های پاتریوت طراحی شده برای ساقط کردن موشک‌هایی نظیر اسکاد، به ترکیه موافقت کرده‌اند. سوریه هم اعلام کرده است که از این موشک‌ها تنها برای هدف‌های استراتژیک استفاده می‌شود و نمی‌توان با آنها اهداف کوچک را هدف قرار داد. این درحالی است که یک مقام دیپلماتیک در سازمان ملل از احتمال اعزام بین چهار تا 10هزار نیروی پاسدار صلح به سوریه خبر داد.

این مقام دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه تصریح کرد که روز جمعه گذشته نمایندگان کشورهای مسئول اعزام نیروهای پاسدار صلح به مناطق مختلف دنیا، نشستی را در سازمان ملل برگزار و در این نشست درباره احتمال وخیم‌تر شدن تحولات در سوریه هم رایزنی کردند. در همین حال، ترکیه اعلام کرد که درصورت سقوط نظام حاکم در سوریه، تمامی کشورها به‌دنبال گرفتن سهم خود از سوریه خواهند بود. به نوشته روزنامه تودی زمان ترکیه، احمد داوود اوغلو افزود: ترکیه پیش‌بینی می‌کند که درصورت خروج بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از قدرت، تمامی کشورهایی که اکنون ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت شناخته‌اند، از نظام جدید سهم‌خواهی خواهند کرد و انگیزه به رسمیت شناختن این ائتلاف، همین علت بوده است.

کد خبر 194451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز