جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

علی اصغر محمدی: 80 درصد مدارس کشور مربی بهداشت ندارند و حدود دو سوم مربیان بهداشت مدارس نیز در آستانه بازنشستگی قرار دارند و تأمین مربی بهداشت برای مدارس به یکی چالش‌های آموزش و پرورش تبدیل شده است.

بر اساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750 دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد که در ایران برای 5/14  میلیون دانش آموز تنها 3600 مربی بهداشت وجود دارد که بر اساس تعریف استاندارد جهانی باید به 6 برابر افزایش یابد.
بر اساس این گزارش در حال حاضر آموزش و پرورش با کمبود حدود 17 هزار مربی بهداشت در مدارس مواجه است. نبود مربی بهداشت در مناطق محروم و دورافتاده موجب شیوع مقطعی برخی بیماری‌ها نظیر وبا و شپش شده است. از طرفی این کمبود باعث شده طرح‌هایی چون ریشه کنی شپش به سرانجام نرسد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری جوامع در امر سلامت و آموزش دانش آموزان امری زیربنایی تلقی می‌شود.معاون پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مصوبه دولت برای استخدام 17 هزار مربی بهداشت را کافی نمی‌داند و معتقد است که مجلس شورای اسلامی‌ باید در این خصوص مصوبه‌ای داشته باشد.
‌باقر پیشنمازی افزود: قانون چهارم توسعه باید آموزش و پرورش را از مابقی سازمان‌ها جداگانه در نظر بگیرد چرا که این سازمان به تناسب جمعیت کشور باید نیروهای لازم خود را تأمین کند. وی از برگزاری نشستی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای متقاعد کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به ضرورت استخدام مربی بهداشت در مدارس خبر داد.
همچنین مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش خواستار کمک مجلس و وزارت بهداشت، برای حل مشکل مربیان بهداشت مدارس شد.
سید حسن ضیاءالدینی در اولین جشنواره سلامت و بهداشت دهان و دندان گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش به 17 هزار مربی بهداشت نیاز دارد اما اکنون فقط 3 هزار مربی بهداشت در مدارس فعالیت می‌کنند.
وی کمبود مربیان بهداشت در مدارس را معضل بزرگی در مدارس دانست و از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواست تا برای حل این مشکل تدبیری بیندیشیند.
بنابر گزارش دیگری مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش از آموزش بهداشت دهان و دندان بالغ بر 94 درصد دانش آموزان شهری و روستایی خبر داد و گفت: 40 هزار نفر از مجریان بهداشتی مدارس ضمن کلاس‌های آموزشی از آگاهی‌های بهداشتی در این زمینه بهره برده‌اند.وی به راه اندازی 20 پایگاه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی با همکاری وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: 35 هزار دانش آموز از پایگاه‌های دهان و دندان آموزش‌های لازم را گرفته‌اند و طی سال گذشته 27 هزار دانش آموز از خدمات دندانپزشکی بهره برده‌اند.
از سوی دیگر عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی معاینه مستمر دانش‌‏آموزان توسط پزشکان را ضروری دانست و گفت: انجام معاینات مستمر دانش‌‏آموزان، نتایج مثبتی برای نسل آینده خواهد داشت. حسن هویدا افزود: طرح معاینه دانش‌‏آموزان مقطع ابتدایی طرح خوبی است؛ اما امیدواریم به صورت مداوم اجرایی شود. به گفته وی این طرح باید به صورت سالانه یا هر شش ماه یک بار اجرا شود. عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: در صورت اعلام وزارت بهداشت به انجمن پزشکان عمومی، می‌‏توانیم تیمی‌از این پزشکان را برای اجرای طرح بسیج کنیم.
کد خبر 19472

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز