همشهری آنلاین: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با انتقاد از کمبود بودجه و امکانات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این صندوق مأموریت‌های نهادی را ایفا می کند که در سایر کشورها با بودجه های کلان تحت عنوان بنیاد علم فعالیت می کنند اما متأسفانه بودجه و امکانات چنین نهادی در کشورمان کم است.

سعید سهراب‌پور در گفتگو با همشهری آنلاین با یادآوری اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با بودجه مستقل فعالیت می‌کند، گفت: با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور صورت می‌گیرد، می‌توان گفت که این صندوق، بنیاد علم در کشورمان است.

وی افزود: در کشورهای دیگر هم بنیاد علم با توجه به اولویت‌های تحقیقاتی که دارند به هدایت و حمایت پژوهشگران می‌پردازند. پژوهشگران هم از این اولویت‌ها خبر دارند و پیشنهادات و پروپزال‌های پژوهشی شان در مکانیسمی مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تصویب حمایت مالی می‌شوند. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ایران نیز یک چنین مأموریتی دارد اما بودجه و امکاناتش کم است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: الگوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ایران همان بنیاد علم در سایر کشورها است اما ترجمه عنوانش به فارسی را تحت عنوان «بنیاد علم» قرار نداده و «صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران» نامیده‌اند. با این وجود در این صندوق، مشابه مأموریت‌های بنیاد علم عمل شده است.

سهراب‌پور با بیان اینکه بنیاد علم در کشورهای پیشرفته دارای بودجه‌های کلان است، خاطرنشان کرد: امسال بودجه نهادی که نقش بنیاد علم در کشورمان بازی می‌کند را کم هم کرده‌اند. بودجه مستقل صندوق برای آن اهداف اصلاً کفایت نمی‌کرده و الآن که از همان بودجه هم کم کرده‌اند دیگر اصلاً برای توسعه فعالیت‌ها مناسب نیست. البته امیدواریم این مسائل بودجه‌ای موقتی باشد.

وی در تشریح اهمیتی که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ساختار علم و فناوری کشور دارد، گفت: این صندوق زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان بالاترین مرجع علم و فناوری در کشور است.

بر طبق این گزارش، علی حیدری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز 27 آذر ماه در نشست خبری عنوان کرد که بودجه این صندوق یک هزارم کل بودجه پژوهشی کشور است.

کد خبر 194843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز