همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به لحاظ همه شاخص‌های ارزیابی وضعیت درآمدهای دهک‌های جامعه وضع مردم بهتر شده است گفت: متاسفانه درحال حاضر اقتصاد ما از بیماری مزمنی رنج می‌برد که ناشی از بهره‌وری پائین، واردات بالا، صادرات پائین و غیره است.

محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی با مردم درباره مهمترین مسائل کشور از جمله مبحث هدفمندی یارانه‌ها که از دو سال قبل اجرای آن آغاز شده است اظهار کرد: هدفمندی یارانه‌ها بزرگترین طرح اقتصادی است که تاکنون در کشور اجرا شده است. مهمترین اظهارات احمدی نژاد به نقل از مهر، فارس و ایسنا در زیر آمده است:

  • 7 طرح بزرگ اقتصادی از سوی دولت طراحی و اجرا شده است که از جمله آن می‌توان به هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام توزیع، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام مالیاتی، تغییر پول ملی و ارتقاء ارزش آن اشاره کرد.
  • دولت برای اصلاح وضع موجود هدفمندی یارانه‌ها را کلید زد، البته دولت بدنبال اجرای همه طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت یکجا بود ولی با رفت و برگشت‌هایی که صورت گرفت و به دلایلی بخشی از آن اجرا شد که طبیعی است همه اهداف طرح را محقق نمی‌کند.
  • تاکنون 30 درصد از طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده است و با این وجود ما دستاوردهای خوبی را داشته‌ایم. در همین راستا رشد کشور در سال 90 نسبت به سال 89 ، 5.2 درصد بوده است که بسیاری تصور می‌کردند تا 2 سال پس از اجرای هدفمندی رشد ما منفی باشد.
  • از 45 کالای اساسی که در کشور تولید می‌شود، تولید 24 کالا رشد داشته، 20 کالا کاهش یافته و یکی هم هیچ تغییری نکرده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که در بخش تولید طرح هدفمندی یارانه‌ها موفق بوده است.
  • پیش از اجرای طرح هدفمندی مصرف انرژ ی در کشور به شدت در حال افزایش بود. برای اثبات این موضوع اگر منحنی رشد متوسط 10 ساله و 20 ساله را ادامه می‌دادیم رشد مصرف انرژی در کشور فزاینده بود اما در حالی که قبل از اجرای هدفمندی روزانه 135 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شد این میزان در حال حاضر به 62.5 میلیون لیتر در روز رسیده است.
  • مصرف خانگی و تجاری گاز و برق پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها کاهش یافته اما در صنعت شاهد افزایش این موضوع بوده‌ایم و این نشان دهنده پویایی بخش صنعت است. در مصرف برق در 10 سال گذشته به طور متوسط 7.4 درصد رشد داشته‌ایم که این رشد سال به سال افزایشی بود اما در سال 0 ، این میزان دو دهم درصد رشد منفی داشته است. در مصرف گاز نیز شاهد چنین وضعی هستیم که این موضوع نشان می‌دهد کنترل و مهاری در بخش انرژی زده شده است.
  • تمام تحلیل‌ها در سال 90 نشان می‌دهد 7 دهک پائین کشور قدرت خریدشان افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد دهک‌های درآمدی پائین وضع شان بهتر شده است و درآمدهای دهک‌های بالای جامعه کاهش یافته است.
  • نسبت درآمد دهک بالای درآمدی یعنی ثروتمندترین به دهک پائین درآمدی یعنی فقیرترین کاهش یافته است. درآمد ثروتمند به فقیر در شهر در سال 89 ، 12.45 برابر بوده که این عدد در سال 90 به 10.17 رسیده است. همچنین در روستا این رقم 12.63 بوده که در سال 90 به 9.38 رسیده است.
  • ضریب جینی که نشان دهنده دو دهک بالای درآمدی و دو دهک پائین درآمدی جامعه است در سال 89 ، 41 صدم بوده که در سال 90 به 37 صدم رسیده است.
  • دخالت‌های زیادی از سوی دیگر نهادها برای مدیریت اقتصادی انجام می‌شود این در حالی است که هیچ وقت اقتصاد با مدیریت‌های چندگانه رشد نمی‌کند اقتصاد باید از یک نقطه هدایت شود و مرزبندی مشخصی داشته باشد.
  • تورم بسته به اینکه چه سال پایه‌ای را انتخاب می‌کنید و همین طور چه سبد کالایی را تعیین می‌کنید متفاوت است. ممکن است فردی سبد غذایی‌اش شامل مرغ و تخم مرغ باشد؛ این فرد با بالا رفتن این کالاها تورم بیشتری را احساس می‌کند این در حالی است که ما تورم را به صورت کل محاسبه می‌کنیم. تورم در دهک‌ها متفاوت است و تورمی که ما اعلام می‌کنیم در کل دهک‌ها است. ما هر سال تورم را با یک روش می‌سنجیم اما ممکن است فرد دیگری با روش دیگری تورم را بسنجد و این تفاوت قیمت ایجاد می‌کند.
  • افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی بر افزایش تورم در سال 91 گذاشت. تورم در سال 91، 26.1 درصد است که به دلیل افزایش نرخ ارز ما شاهد افزایش تورم هم هستیم.
  • البته چالشی که نرخ ارز بوجود آورده چالش دراز مدت نیست و خوشبختانه ضربه‌ای که از این نظر دشمن بر ما وارد کرده خنثی شده است. دشمن می‌خواست به سیستم بانکی و مالی ما ضربه بزند اما این موضوع مهار شد و ما طرحی تهیه کرده‌ایم که تاجران دیگر به ارز دولتی نیازی نداشته باشند.
  • معوقات بانکی یکی دیگر از علل ایجاد تورم در کشور است. معوقات بانکی دست کسانی که می‌خواهند در اقتصاد کشور خلل ایجاد کنند باز می‌کند و همچنین خود معوقات بانکی سبب می‌شود پایه پولی کشور بالا رود و تورم افزایش یابد.
  • اضافه شدن معوقات بانکی خارج از تصمیم دولت بود زیرا مجلس تصویب کرد که با افراد تا 5 سال می‌توانند از پرداخت معوقات بانکی خود سر باز زند و این موجب شد که معوقات بانکی بیشتر شود.
  • بعضی انتظار داشتند یکساله با 30 درصد اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها همه چیز تمام شود. مجلس از سال اول تا به امروز 11 بار قانون هدفمندی را اصلاح کرد این درحالی بود که دولت با این موضوع مخالف بود. طرح هدفمندی یارانه‌ها مخالفین سیاسی و اقتصادی زیادی داشت و مخالفین سیاسی آنقدر اطلاعات غلط به جامعه تزریق کردند که فضا غبارآلود شد.
  • قانونی که هر روز تغییر یابد دیگر قانون نیست. هنوز ما سامانه مدیریت متمرکز اقتصادی در کشور نداریم. همین امروز مجمع تشخیص برای مساعدت ایثارگران 6 هزار میلیارد تومان بودجه تعیین کرد این بدان معناست که 6 هزار میلیارد هزینه برای دولت بوجود آورد.

بخش پایانی این گفتگو

کد خبر 195279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز