همشهری‌آنلاین: شهرداری تهران امسال 5 و نیم میلیارد تومان به هیات‌های مذهبی در ماه محرم کمک کرد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار هم گفته که هرسال میزان این کمک‌ها افزایش خواهد یافت.

احمد مسجدجامعی

به گزارش CHN، احمد مسجدجامعی اما از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کرده و می‌گوید که تهران تعداد زیادی تکیه تاریخی دارد که شهرداری می‌تواند به بازسازی آنها کمک کند و حتی بازسازی آنها به فعالیت‌های دیگر اولویت دارد.

سقف بودجه شهرداری برای کمک به هیات‌های مذهبی و مساجد چندان مشخص نیست. چنانچه چندی پیش هم شورای شهر خواستار شفاف‌ شدن هزینه 400 میلیارد تومانی شهرداری برای ساخت 72 مسجد در تهران شد.

احمد مسجدجامعی تکیه‌های قدیمی و تاریخی تهران را دارای ارزش هویتی برای شهر می‌داند. او با اشاره به تعدادی از تکیه‌های تاریخی شهر تهران می‌گوید: تکیه‌ای در نفرآباد شهرری است که مدتی بعد از حصارکشی دور تهران ساخته شده است. غیر از آن تکیه دیگری هست که در طرشت قرار دارد و گویا سابقه 400 ساله دارد.

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تکیه‌های نفرآباد و طرشت حتی پیش از تکیه دولت و تکیه شمیران و نیاوران و دزاشیب ساخته شده‌اند و حفظ آنها به معنی حفاظت از تاریخ و هویت شهر است.

مسجدجامعی معتقد است که اگر قرار است سنت‌های تهران را احیا کنیم باید این تکیه‌ها را حفظ کنیم چرا که حفظ آنها است که به شهر هویت می‌دهد.

او کمک‌های شهرداری به هیات‌های مذهبی را از زاویه دیگری نگاه می‌کند و می‌گوید: این کمک‌ها بسیار خوب است اما تهران تعداد زیادی تکیه تاریخی دارد که مورد عشق و علاقه مردم است. این تکیه‌ها ده‌ها سال است که مردم با چنگ و دندان حفظ کردند و از دوره‌های مختلف گذرانده‌اند.

بازسازی و مرمت تکیه‌های تاریخی تهران به مسائل دیگر اولویت دارد. مسجدجامعی با گفتن این موضوع علت اهمیت این تکیه‌ها را این موضوع می‌داند که این تکیه‌ها شناسامه و سابقه تاریخی و هویت شهر تهران است و مورد علاقه مردم است.

به اعتقاد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران این تکیه‌ها انسجام اجتماعی ایجاد می‌کنند و مردم سال‌ها با آنها مانوس بودند. بنابراین شهرداری می‌تواند با اختصاص قسمتی از کمک‌های خود به بازسازی این تکیه‌ها حتی آنها را برای ثبت ملی آماده کند.

کد خبر 195685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز