چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمدکرباسی: اعتراض یک هفته پیش در دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا علیه حضور نیروهای ناتو در ترکیه با صف کشیدن مقام‌های دولتی در مقابل دانشجویان وارد مرحله جدیدی شده و گسترش اعتراض‌ها را علیه حزب حاکم عدالت و توسعه به‌دنبال داشته است.

اعتراض

نخست‌وزیر ترکیه در یک اظهارنظر تند در واکنش به اعتراض دانشجویان، به استادان آنها تاخت و همین مسئله باعث شد تا مقام‌های دولتی و روسای دانشگاه‌ها با متهم کردن دانشجویان به خشونت و برهم‌زدن امنیت از تحقیق گسترده درباره عوامل اعتراض‌ها علیه اردوغان خبر دهند. رجب طیب اردوغان در واکنش به اعتراض‌ها علیه خود گفته بود که استادان دانشگاه به‌خاطر تربیت چنین دانشجویانی باید شرمنده باشند.

وزیر آموزش عالی و انرژی ترکیه حمایت خود را از تحقیق در این رابطه اعلام کرده‌اند و رئیس دانشگاه فنی خاورمیانه هم تأکید کرده که عاملان این اعتراض‌ها مشخص خواهند شد. به گزارش حریت، این اقدام پس از آن صورت گرفت که روسا و هیأت امنای چندین دانشگاه ترکیه برای اعلام حمایت خود از نخست‌وزیر ترکیه در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار تحقیق درباره عوامل اعتراض در این دانشگاه شدند و دانشجویان را به خشونت و بر هم زدن امنیت متهم کردند.

اعلام اتحاد دانشجویان

صف‌آرایی مقام‌های دولتی باعث شده تا دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ترکیه حمایت خود را از دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه اعلام کنند. دانشجویان هفت‎ دانشگاه ترکیه در مقابل اقدام مقام‌های دولتی برای متهم کردن معترضان و بازداشت آنها خواستار برخورد با نیروهای امنیتی به‌خاطر سرکوب خشن دانشجویان شدند. در این بیانیه آمده است: نیروهای پلیس به‌صورت عمدی و مستقیم دانشجویان و حتی تیم‌های پزشکی را در جریان تظاهرات هدف قرار داده‌اند. با تقابل دانشجویان و مقام‌های دولتی، روز سه‌شنبه دانشجویان در آنکارا و استانبول در حمایت از دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. در پلاکاردهایی که دانشجویان در دست داشتند نوشته شده بود: «دانشجویان دانشگاه خاورمیانه در مقابل حزب عدالت و توسعه می‌ایستند.» با وجود خشونت بیش از اندازه نیروهای امنیتی و استفاده از ماشین‌های آبپاش، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌ آور، روسای شش دانشگاه مستقر در استانبول در بیانیه مشترکی با متهم کردن دانشجویان اعلام کرده‌اند که آنها خواستار زیر سؤال بردن موفقیت‌های تاریخی ترکیه در زمینه هوا و فضا با اعمال خشونت‌آمیز بوده‌اند.

سه‎ هزار نیروی امنیتی برای سرکوب هزار نفر

هفته گذشته همزمان با حضور رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا برای تماشای پرتاب ماهواره گوک دو، حدود هزار نفر از دانشجویان علیه ورود نیروهای ناتو برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت دست به تظاهرات زدند که با خشونت گسترده از سوی نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند. گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که بیش از سه‎ هزار نیروی پلیس برای سرکوب اعتراض آرام دانشجویان وارد این دانشگاه شدند. استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور مجروح شدن تعداد زیادی از دانشجویان را به‌دنبال داشت و گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک نفر از دانشجویان به‌خاطر برخورد پوکه گاز اشک‌آور با سرش به کما رفته‌است. گفته می‌شود نیروهای امنیتی برای سرکوب دانشجویان از شلیک دو‎ هزار گازاشک‌آور، ‎۸۰‎ بمب صوتی و ‎هشت ماشین آبپاش استفاده کرده‌اند. حداقل ‎۱۲‎ نفر از دانشجویان هم به اتهام داشتن عقاید مارکسیستی بازداشت شده‌اند و از آن روز تاکنون نیروهای امنیتی در تلاش برای بازداشت کسانی هستند که سردسته اعتراض‌ها خوانده شده‌اند.

اردوغان: دانشجویان را مؤدب تربیت کنید!

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با خشم از اعتراض دانشجویان اعلام کرد: شرم بر استادهای این دانشجویان باد! استادان باید اول از همه به دانشجویان خود یاد بدهند که مؤدب باشند و با احترام رفتار کنند. وی دانشجویان را به خشونت متهم کرده و گفت: نمی‌توان نام این اقدام‌ها را اعتراض گذاشت. حزب مخالف جمهوریخواه خلق هم در اعتراض به سرکوب دانشجویان و اقدام دولت ترکیه اعلام کرده است که دانشگاه‌ه‌ها نباید از دولت دستور بگیرند. این حزب اعلام کرده که اقدام‌های روسای دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که آنها کاملاً وابسته به دولت هستند.

کاهش محبوبیت عدالت و توسعه

همزمان با بالا گرفتن تقابل دولت و دانشجویان در ترکیه، جدیدترین نظرسنجی در این کشور نشان می‌دهد که محبوبیت حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان کاهش یافته است. براساس این نظرسنجی که به سفارش یکی از روزنامه‌های ترکیه و توسط یک مرکز مطالعاتی انجام شده محبوبیت حزب عدالت و توسعه سه درصد نسبت به‌نظرسنجی‌‌ماه سپتامبر کمتر شده است. همزمان با کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه در ماه‌های اخیر، اقبال مردم به حزب مخالف جمهوریخواه خلق بیشتر شده است. حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان در ماه‌های اخیر به‌خاطر سیاست‌های داخلی و همچنین موضعگیری‌هایش در قبال همسایه دیرینه خود - سوریه - مورد انتقادهای گسترده بوده است.

کد خبر 195802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز