گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: براساس ماده 16قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، برای حفظ سلامت محصولات خام، فراوری شده و مواد غذایی مرتبط با آنها، وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد موظف شدند تا حداکثر شش‌ماه پس از تصویب این قانون استانداردهای ملی مرتبط را تدوین و پس از ابلاغ بر اجرای آن نظارت کنند،

اما به‌رغم این تکالیف اکنون تولید و عرضه محصولات کشاورزی با استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی سلامتی مردم را تهدید می‌کند. با نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سازمان ملی استاندارد چه اقداماتی برای رعایت استانداردهای تولید و عرضه محصولات کشاورزی انجام داده است؟

سازمان ملی استاندارد برخی محصولات وارداتی مانند گندم، برنج و غلات را که مشمول استاندارد اجباری است، از نظر باقیمانده سموم کنترل می‌کند اما در زمینه محصولات کشاورزی تولید داخل این سازمان استاندارد اجباری ندارد، اما وزارت جهادکشاورزی با همکاری این سازمان تعداد زیادی استاندارد برای تولید محصولات سالم و رعایت حد مجاز استفاده از سموم و کود شیمیایی تدوین کرده و برای محصولات ارگانیک نیز دولت در هفته جاری مصوبه‌ای را به سازمان ملی استاندارد ابلاغ کرده است اما مجری این استانداردها وزارت جهادکشاورزی است و سازمان ملی استاندارد تنها ناظر اجرای استانداردهای غیراجباری است.

  • اخیرا مباحثی در زمینه سرطان‌زا بودن برخی محصولات کشاورزی تولید داخل به‌دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی مطرح شده است، آیا سازمان ملی استاندارد وظیفه‌ای برای بررسی این موضوع ندارد؟

وزارت جهادکشاورزی موظف است تا نحوه، نوع، فصل استفاده و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از سم و نوع و میزان استفاده از کود شیمیایی در مزرعه را نظارت کند. اکنون بیش از 800مورد استاندارد در زمینه باقیمانده سم، کود و آفت‌کش‌ها (ام‌آر‌ال‌ها) تدوین شده اما نظارت بر اجرای این استانداردها براساس قانون مذکور برعهده وزارت جهادکشاورزی است.

  • یعنی سازمان ملی استاندارد نظارتی بر محصولات کشاورزی عرضه شده در بازار ندارد، آیا غیراستاندارد بودن این محصولات محرز شده است؟

با همکاری شهرداری تهران و سازمان ملی استاندارد، شرکت‌های بازرسی تأیید شده در میادین میوه و تره‌بار مستقر بوده و پیش از ورود محصولات کشاورزی به میادین در این زمینه نظارت می‌کنند. آماری از میزان محصولات کشاورزی غیراستاندارد ندارم اما براساس نتایج این بازرسی‌ها امکان استفاده بیش از حد از سموم، کود و آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی تولید داخل را رد نمی‌کنم. بر این اساس تلاش داریم تا میادین میوه و تره‌بار سراسر کشور تحت پوشش شرکت‌های بازرسی‌ای که در این رابطه فعالیت دارند، قرار گیرند.

  • عرضه برخی محصولات کشاورزی غیرمتعارف واکنش نمایندگان مجلس و کارشناسان را موجب شده، این محصولات چگونه وارد بازار شده است؟

وقتی ورودی محصولات کشاورزی به بازار کنترل شود دیگر احتیاجی به کنترل بازار نیست و در مورد محصولات مشمول استاندارد اجباری سازمان ملی استاندارد آماده بررسی شکایات و جبران زیان احتمالی مصرف‌کنندگان و مجازات متخلفین است اما در محصولاتی مانند میوه و مرکبات، سیب زمینی، پیاز و. . . که مشمول استاندارد اجباری نیست باید وزارت جهادکشاورزی پاسخگوی شکایات مردم و کارشناسان باشد.

کد خبر 196528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز