وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی فقط 10درصد از اعتبارات خود را برای خرید صنایع‌دستی و اجرای مصوبه قانونی خرید صنایع‌دستی گذاشتند.

براساس بند 119قانون بودجه سال90 و همچنین مصوبه مجلس، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی موظف بودند یک‌دهم درصد از کل اعتبارات سال90 خود را به خرید صنایع‌دستی و آثار تجسمی اختصاص دهند. معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بارها با انجام مکاتباتی با این دستگاه‌ها، دادن فراخوان و حتی تمدید مهلت و برگزاری اکسپوی صنایع‌دستی در برج میلاد، شرایط را برای خرید آثار صنایع‌دستی فراهم کرد،‌ اما حالا که این زمان پایان یافته‌، منوچهر عبدلی رئیس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی ایران به ایسنا می‌گوید: فقط 10درصد از تخصیص اعتبارات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برای اجرای این مصوبه و حمایت از صنایع‌دستی محقق شده است.

وی می‌افزاید: برآورد کلی اتحادیه از میزان اعتباراتی که طبق این مصوبه، دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی باید برای خرید صنایع‌دستی می‌گذاشتند، رقمی حدود 60میلیارد تومان بود که فقط شش‌میلیارد تومان آن برای خرید‌ ثبت شده است. طبق این مصوبه قانونی‌، این اعتبارات باید برای خرید صنایع‌دستی و آثار تجسمی هزینه می‌شد که حالا درصد کمی از آن مصرف شده و بقیه اعتبارات طبق مصوبه، به خزانه دولت برگشت داده شده است.

رئیس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی در زمان برگزاری اکسپوی حمایت از صنایع‌دستی که اواخر شهریورماه در برج میلاد تهران برگزار شد و در واقع آخرین مهلت معاونت صنایع‌دستی برای اجرای این مصوبه بود، گفته بود که برخی دستگاه‌ها کمتر از رقم تعیین‌شده برای خرید صنایع‌دستی، اعتبار اختصاص داده‌ و برخی هم این بودجه را صرف دیگر پروژه‌های عمرانی کرده‌اند.

محمدحسن صالحی‌مرام، معاون پیشین هنرهای سنتی و صنایع‌دستی نیز بارها اعلام کرده بود که اسامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی را که برای این کار اعتبار تخصیص نداده‌اند، اعلام می‌کند،‌ ولی تا زمان رفتن از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این‌باره سخنی به میان نیاورد و حتی به‌طور رسمی، رقمی از میزان خرید صنایع‌دستی توسط سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها اعلام نکرد.

براساس مصوبه دولت قرار بود دستگاه‌ها و نهادهای دولتی تا پایان خردادماه یک‌دهم درصد از اعتبارات عمرانی سال 90خود را به خرید صنایع‌دستی و آثار تجسمی اختصاص دهند.

 

کد خبر 196910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز