همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی دیلی میل با اشاره به معرفی جان برنان به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مغز متفکر توسعه برنامه جنجال برانگیز حملات هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان رئیس جدید سیا معرفی کرد.

رییس جدید سیا،مغزمتفکر حملات هواپیماهای بدون سرنشین است

به گزارش ایرنا،این روزنامه در مطلبی به قلم توبی هارندن افزود: برنان 57 ساله و رئیس کنونی مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا همچنین به خاطر ارتباطش با تکنیک های پیشرفته بازپرسی از جمله  القای حس خفگی در آب(واتر بوردینگ) که بسیاری آن را یک روش شکنجه می دانند،در دولت جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و زمانی که وی یکی از مقام های بلندپایه سیا محسوب می شد،خشم چپ گراها در آمریکا را برانگیخت.

با وجود جنجال های قبلی، اوباما روز دوشنبه در مراسم معرفی برنان به عنوان رئیس جدید سیا، وی را یکی از نیروهای کارکشته و ماهر اطلاعاتی توصیف کرد و گفت: نگاهی به نتایج برنامه حمله هواپیماهای بدون سرنشین نشان می دهد که بیشتر رهبران و فرماندهان القاعده بیش از هر زمان دیگری،از یازده سپتامبر گذشته تاکنون از صحنه محو شده اند.ˈ اوباما، همچنین برنان را یکی از سخت کوش ترین نیروهای کاخ سفید توصیف کرد که وی تاکنون دیده است.

رئیس جمهور آمریکا در سال 2009 قصد داشت برنان را به عنوان رئیس سیا منصوب کند اما مخالفت ها از سوی دمکرات ها وی را از این تصمیم منصرف کرد.

در نتیجه، برنان به عنوان مشاور کاخ سفید در مبارزه با تروریسم منصوب شد و نقش مهمی را در کشتن اسامه بن لادن سرکرده پیشین القاعده ایفا کرد. برنان، با انتشار گزارشی درباره مرگ بن لادن که حاوی مطالبی نادرست بود، خشم بسیاری از نیروهای راست گرا و برخی از مقامات ارشد دولت اوباما و درصدر آنها رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا ( پنتاگون) را برانگیخت.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که بن لادن در زمان دستگیری مسلح بوده و از یکی از همسرانش به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. طرح چنین مسائلی جنجال هایی را در سراسر جهان برانگیخت اما بعدها معلوم شد که کذب بوده است.

کاخ سفید همچنین مجبور شد اظهارات برنان درباره کشته شدن همسر و خالد پسر بن لادن،را تصحیح کند. درحقیقت، همسر سرکرده پیشین القاعده از ناحیه پا تیرخورده بود و نام پسر کشته شدن وی  حمزه و نه خالد بود.

برنان، اولین مقام رسمی دولت اوباما بود که آشکارا وجود برنامه حملات بدون سرنشین را تایید و در سخنرانیش در آوریل سال 2012 آن را برنامه ای ˈ قانونیˈ، ˈ اخلاقیˈ و ˈ عاقلانهˈ توصیف کرد.

آمریکا به بهانه هدف قراردادن تروریست ها تاکنون بیش از 300 حمله با هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده که به کشته شدن تقریبا دو هزار و پانصد نفر از مردم منجر شده است.

برنان،حملات هواپیماهای بدون سرنشین را به منظور جلوگیری ازحملات تروریست ها علیه اهداف آمریکا و نجات زندگی مردم این کشور در مطابقت کامل با قانون توصیف کرده است.

جمهوری خواهان، وی را سرمنشا مجموعه اتفاقاتی در ژوئن 2012 قلمداد می کنند که باعث شد اوباما به عنوان فردی مصمم و کارآزموده معرفی شود.

وی هم چنین جزییات اسنادی را که تا پیش از آن محرمانه قلمداد می شدند،درباره عملیات اطلاعاتی و امنیتی فاش کرد.

برنان که والدینش از مهاجران ایرلندی است،قبل از عهده دار شدن ریاست مرکز ملی مبارزه با تروریسم به مدت 25 سال به عنوان تحلیل گر و مامور مخفی با سیا همکاری می کرد.

وی پس از ترک سیا در سال 2005 اقدام به تاسیس ˈشرکت تحلیلˈ کرد و بعداز آن به مشاورت ارشد مبارزه انتخاباتی اوباما در سال 2008 رسید.

کد خبر 197275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز