همشهری آنلاین: به دنبال شکایت سه عضو شورای شهر تهران از حکم استاندار برای سرپرست شهرداری ری، دادگاه در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه 19 دی ماه با حضور بیادی نایب رئیس شورای شهر و محمودی معاون عمرانی استانداری برگزار شده و حکم لغو انتصاب حسین علیقلی‌زاده از شهرداری ری را صادر کرد.

وقتی استانداری تهران حکم مرتضی تمدن برای انتصاب شهردار ری را به طور رسمی اعلام کرد، واکنش‌هایی از سوی مجمع نمایندگان استان تهران ابراز شد به طوری که حسین مظفر رئیس مجمع نمایندگان تهران گفته بود این حکم غیرقانونی است و مراجعی نظیر شورای شهر تهران، شهردار تهران و مجمع نمایندگان تهران می‌توانند این موضوع را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

سرانجام مرتضی طلایی، حسن بیادی و علیرضا دبیر، سه عضو شورای شهر تهران شکایت کرده و قاضی شعبه 28 دیوان عدالت اداری اجرای حکم شهردار شهر ری را لغو کرد. به گفته مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، این دادگاه در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه 19 دی ماه با حضور بیادی نایب رئیس شورای شهر و محمودی معاون عمرانی استانداری برگزار شده و پس از 7 تا 8 ساعت دادگاه حکم لغو انتصاب حسین علیقلی زاده از شهرداری ری را صادر کرد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی سه‌شنبه 19 دی ماه که در شهرداری منطقه 20 برگزار شد، با بیان اینکه مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی اقتصادی ری، تجریش و تهران در هم تنیده شده است، گفت: در زمان انتخابات شوراها مردم ری به اعضای فعلی شورا رأی دادند و قاضی به همین دلیل حکم را متوقف کرد.

محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران نیز در پی حکم دیوان عدالت اداری و لغو حکم انتصاب شهردار ری به مهر گفت: استانداری به طور قانونی حق اعتراض به حکم داده شده را دارد اما در شرایط فعلی باید به رای دادگاه تمکین کرد.

علی اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری نیز در تشریح جزئیات دستور موقت برای جلوگیری از انتخاب شهردار شهر ری به مهر گفت: قاضی شعبه 28 دیوان عدالت اداری با شکایت شورای شهر تهران انتخاب شهردار شهر ری از سوی استانداری را متوقف کرد و رای نهایی در این خصوص به زودی صادر می شود.

وی افزود: اعضای شورای شهر تهران در شکایت خود اعلام کرده بودند با توجه به انتخاب آنها از سوی مردم تهران ، شمیرانات و شهر ری باید شهردار این مناطق نیز از سوی شورای شهر انتخاب شوند و انتخاب شهردار شهر ری از سوی استانداری خلاف قانون است. یکی از خواسته‌های اعضای شورای شهر تهران صدور دستور موقت برای جلوگیری از این انتخاب بود که قاضی پرونده با آن موافقت کرد و دستور موقت برای اجرایی نشدن انتخاب شهردار شهر ری از سوی استانداری صادر و به طرفین ابلاغ شد.

نادر نوروزی مدیر کل حقوقی شهرداری تهران نیز در مورد توقف حکم تعیین سرپرست شهرداری شهر ری توسط دیوان عدالت اداری، گفت: بر طبق ماده 71 قانون شوراها، شوراها حق دارند برای شهر تهران شهردار انتخاب کنند که این اقدام صورت گرفته و شهردار تهران با رای اعضاء شورای شهر انتخاب شده است و شهردار تهران بر طبق اختیاراتش برای تمام مناطق شهر از جمله منطقه 20 شهردار منصوب کرده است.

مدیر کل حقوقی شهرداری تهران ادامه داد: از آن جهت که انتخابات شورای شهر در سراسر شهر تهران به انجام رسیده و 15 نفر عضو شورای شهر برای تمام مناطق 22 گانه تهران انتخاب شدند و دارای اختیار هستند، انتصاب شهردار برای شهر ری فاقد وجاهت قانونی است.

کد خبر 197277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز