دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از مقاوم سازی و تحکیم گنبد منور حضرت رضا(ع) خبر داد.

سید احمد علوی در مراسم افتتاح نمایشگاه بناهای تاریخی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، بحث مقاوم سازی گنبد منور رضوی را نیز به عنوان یک بنای ارزشمند تاریخی ضروری دانست و تصریح کرد: مقاوم سازی گنبد منور و سایر بناهای تاریخی حرم مطهر در دستور کار سازمان عمرانی و توسعه حریم حرم رضا (ع) قرار گرفته و در بودجه 25 میلیارد تومانی این سازمان در سال جاری پیش بینی شده است.

وی گفت: اگرچه در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، فضاهای گسترده و بناهای متعددی در حرم مطهر رضوی احداث شده و در آن‌ها سبک معماری اسلامی لحاظ شده است، لیکن سعی شده معماری این دوره با دوره های گذشته هماهنگ و مرتبط باشد.

وی افزود: ابنیه قدیمی شهرها و اماکن مذهبی و به خصوص حرم مطهر حضرت رضا(ع) نشانه عشق، علاقه و ارادت مذهبی گذشتگان ما بوده و باید به نحو شایسته محافظت شود.

وی افزود: در گذشته هنرمندان تمام ذوق هنری خود را که منبعث از علاقه مذهبی آن‌ها بوده، صرف ایجاد بناهای زیبا در شهرها و ایجاد اماکن مذهبی کرده اند و معماری اسلامی را نسل به نسل منتقل نموده اند که این میزان عشق و ارادت می‌تواند درسی برای نسل فعلی و نسل‌های آینده جامعه باشد.

علوی با اشاره به آثار و نفایس ارزشمند موجود در کتابخانه مرکزی و موزه آستان قدس رضوی گفت: بهترین مکان برای حفاظت و نگهداری ابنیه و آثار و نفایس قدیمی موزه است و در مخازن کتابخانه و موزه حرم مطهر با بهره گیری از تکنولوژی روز به طرز شایسته ای از این آثار نگهداری می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که قدمت بعضی ابنیه حرم مطهر به یک هزار سال می رسد، اظهار داشت: در سال های پس از انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به حفاظت ابنیه قدیمی حرم مطهر شده و به خصوص در سال‌های اخیر بحث مقاوم سازی بناها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته دو سر در، ساعت و نقاره خانه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا مقاوم سازی و تحکیم شدند تا در برابر حوادث غیرمترقبه آسیبی نبینند.

کد خبر 19731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز