یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مروری بر فروش فیلم‌های ایرانی در هفته‌ای که گذشت از شکست فیلم‌های اکران زمستانی حکایت دارد.

سینما

با گذشت یک هفته از اکران عمومی سه فیلم «پذیرایی ساده» (مانی حقیقی)، «گیرنده» (مهرداد غفارزاده) و «من و زیبا» (فریدون حسن‌پور) می‌توان گفت این آثار چندان مورد توجه سینماروها قرار نگرفته‌اند.

در میان این سه فیلم، پذیرایی ساده وضعیت بهتری دارد و توانسته مخاطبان بیشتری را جذب کند. فیلم من و زیبا هم با وجود دراختیار داشتن سینما آزادی کمتر از بقیه آثار اکران زمستانی تماشاگر داشته است. فیلم من و زیبا هنوز در شهرستان‌ها نیز اکران نشده است. گیرنده هم با بازی سعید راد کمی بیشتر از من و زیبا که پرویز پرستویی و شهاب حسینی را در اختیار داشته، فروخته است. پذیرایی ساده هم که در نگاه اول فیلم مخاطب خاص به‌نظر می‌رسید با بازی مانی حقیقی و ترانه علیدوستی در پردیس‌های شهرداری فروش نسبتا قابل قبولی دارد.

در هفته‌ای که گذشت فیلم «من مادر هستم» ساخته پرحاشیه و جنجالی فریدون جیرانی همچنان در صدر جدول گیشه قرار داشت تا پس از 42 روز این اثر سینمایی همچنان بیشترین تماشاگر را جذب سالن‌های سینما کند. این فیلم درمجموع فروش تهران و شهرستان از رقم یک‌ونیم میلیارد تومان گذر کرده است و احتمالا اکرانش تا زمان آغاز سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر ادامه خواهد داشت. البته فروش من مادر هستم نسبت به دو هفته اول اکرانش افت شدیدی کرده ولی متوسط فروش روزانه هشت میلیون تومان در مقایسه با فیلم‌های تازه اکران شده همچنان قابل توجه به‌نظر می‌رسد. «بی‌خود و بی‌جهت» نیز که مانند من مادر هستم و پذیرایی ساده جزو فیلم‌های تحریمی حوزه هنری است، به‌عنوان یک کمدی جمع و جور و کم‌هزینه بیش از 850 میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها فروخته که در این گیشه کساد، رقم بدی محسوب نمی‌شود. «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» نیز که بیشترین سالن‌هایش را از دست داده درمجموع گیشه تهران و شهرستان از رقم 500 میلیون تومان گذر کرده است. روح‌الله حجازی کارگردان این فیلم به‌تازگی فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را کارگردانی کرده که موفق به حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر نشده است.

«یک عاشقانه ساده» به کارگردانی سامان مقدم دیگر فیلم روی پرده است که فروشش در هفته گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد. این فیلم در 28 روز نمایش در تهران به رقم 200میلیون تومان نزدیک شده که برای این فیلم پربازیگر رقم قابل‌قبولی محسوب نمی‌شود. نکته دیگر درمورد اکران زمستان، خروجی نداشتن جلسه آخر شورای صنفی نمایش است. اینطور که حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی اعلام کرده، فیلمی برای اکران‌شدن وجود ندارد و سینماها فعلا با همین ترکیب فعلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد تا زمان برگزاری جشنواره فجر، فیلم تازه‌ای به اکران سینماهای تهران اضافه نشود. البته کاوش درحالی از نبودن فیلمی برای اکران خبر داده که تعداد زیادی از فیلم‌هایی که قرار بود در قالب طرح اکران مخاطب خاص به نمایش عمومی درآیند، همچنان پشت خط مانده‌اند. آشفتگی حاکم بر مناسبات اکران در سال91، فرصت و مجالی برای نمایش عمومی فیلم‌های مخاطب خاص فراهم نکرد. اکران‌نشدن فیلم‌های مخاطب‌خاص فقط یکی از موارد عدول شورای صنفی از آیین‌نامه اکران 91 است.

کد خبر 197592

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز