گروه بین‌الملل: شبه نظامیان طالبان در دومین حمله خود به ساختمان‌های دولتی افغانستان در کمتر از یک هفته، این بار مقر فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی در کابل را هدف حمله خود قرار دادند تا پایتخت افغانستان برای ۹ ساعت متوالی شاهد یک درگیری تمام‌عیار باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حمله به ساختمان پلیس راهنمایی و رانندگی در چهارراه دهمزنگ در غرب کابل با دو انفجار انتحاری شروع شده و پس از آن گروهی از مهاجمان با ورود به این ساختمان چهارطبقه به تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی پرداختند. دو عامل انتحاری با منفجرکردن یک خودروی بمبگذاری شده و کمربندهای انفجاری در این حمله که پیش از طلوع آفتاب صورت گرفت در ابتدا تلاش کردند راه را برای ورود شبه نظامیان دیگر باز کنند. پناه‌گرفتن این مهاجمان در نقاط مختلف این مقر پلیس باعث شد تا درگیری‌ها برای پایان این حمله ۹ساعت طول بکشد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد در این درگیری طولانی حداقل سه مأمور پلیس و پنج شبه‌نظامی کشته و 16نفر هم در این عملیات زخمی شده‌اند.

طالبان مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته و اعلام کرده که هدف اصلی مهاجمان مقر نیروهای ویژه افغان بوده است. پلیس افغانستان تأکید کرده که مهاجمان به سلاح سبک و مواد منفجره مسلح بوده‌اند و دو نفر از آنها با وجود زخمی‌شدن برای مدتی طولانی درگیری با نیروهای امنیتی را تا زمان کشته‌شدن خود ادامه دادند. یک شاهد عینی با مهیب‌دانستن انفجارها در مقر پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده که طبقه بالای این ساختمان در آتش سوخته است.

چهارشنبه هفته گذشته هم پایتخت افغانستان شاهد یک حمله دیگر به ساختمان‌های دولتی بود. در جریان این حمله که به ساختمان اداره امنیت ملی صورت گرفت یک مأمور امنیت ملی کشته شد و 17 نفر دیگر زخمی شدند. درگیری هفته گذشته برخلاف حمله روز گذشته، تنها چند دقیقه طول کشید و به همین‌خاطر حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان از سرعت عمل نیروهای امنیتی تقدیر کرد.صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز گذشته در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان پس از ۹ ساعت موفق به پایان‌دادن به این حمله شده‌اند.

فرمانده پلیس کابل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که علت طولانی‌شدن عملیات این بوده که نیروهای امنیتی نمی‌خواستند به مدارک موجود در ساختمان آسیب وارد شود. وی اعلام کرد که دو مهاجم آخر باقیمانده در این حمله پیش از آنکه موفق به منفجرکردن کمربندهای انفجاری خود شوند توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد مهاجمان به آر‌پی‌جی مسلح بودند و از پنجره‌های این ساختمان چهار‌طبقه اقدام به شلیک و پرتاب نارنجک‌های دستی می‌کردند.

ساختمان فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی کابل در منطقه‌ای استراتژیک و در نزدیکی چند مرکز مهم پلیس و همچنین ساختمان پارلمان قرار دارد و به گفته بسیاری، طالبان با این حمله نشان داد که هنوز توانایی حملات گسترده در قلب پایتخت افغانستان را دارد.

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار گزارشی از ادامه گسترده شکنجه در زندان‌های افغانستان خبر داده است. براساس این گزارش با وجود ابراز نگرانی‌های سازمان ملل در گذشته، موارد شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های نیروهای پلیس افغانستان در 12‌ماه گذشته از ۳۵ به ۴۳ درصد افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱ هم با انتشار گزارشی از شکنجه در زندان‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده بود. یوناما در گزارش جدید خود تأکید کرده است که با وجود عملی‌شدن برخی از توصیه‌های گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان ملل در مورد وضعیت زندانیان از سوی دولت افغانستان هنوز در این کشور درباره تعقیب قضایی متخلفان فعالیتی جدی صورت نگرفته است. در این گزارش از ۱۴ شیوه شکنجه و بدرفتاری، ازجمله ضرب و شتم، تهدید به کشتن و سوءاستفاده جنسی نام برده شده است.

همچنین گفته شده در مواردی برای مجبورکردن زندانیان به اعتراف، به آنها شوک الکتریکی داده شده است. جورجت گگنن، مسئول حقوق بشر یوناما با تأکید بر این مسئله اعلام کرده است که مرتکبین شکنجه به ندرت مورد بازجویی قرار گرفته و هیچ‌یک از آنها مجازات نشده‌اند.

کد خبر 198608
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز