همشهری آنلاین: مراسم نخستین دوره اختتامیه مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی صبح امروز به میزبانی سپاه پاسداران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی جهان صبح امروز، پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور مسئولان لشکری و کشوری و همچنین میهمانان خارجی این دوره از رقابت‌ها همراه بود، گروه تواشیح و جمع‌خوانی قدر تهران به اجرای برنامه مولودی با موضوع ولادت حضرت پیامبر اکرم(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) پرداخت.

در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت جامعه قرآنی و رئیس هیئت داوران نخستین دوره مسابقات بین‌المللی بیانه هیئت داوران این دوره از مسابقات را قرائت کرد و اظهار کرد: امام خمینی(ره) احیاگر قرآن در عصر حاضر بودند. قرآن کتاب زندگانی است و مایه وحدت بلامنازع بین امت اسلامی است.

وی افزود: برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی افق جدیدی را پیشروی نیروهای مسلح بلاد اسلامی گشود و اگر پیش از این تعامل این قوا با سایر کشورها از طریق توپ و گلوله بود، به ابتکار جمهوری اسلامی ایران این تعاملات امروز در قالب پیام قرآن و مبادله معارف این کتاب آسمانی است.

در ادامه مراسم اختتامیه این مسابقات که سپاه پاسداران اسلامی عهده‌دار برگزاری آن بود، کلیپی از گزیده سخنان مقام معظم رهبری درباره تدبر و عمل به قرآن پخش شد و بعد از آن استاد شاذلی، داور این دوره از مسابقات و پیشکسوت قرآنی از کشور مصر و همچنین الفاده فضلان، نفر اول حفظ 15 جزء به تلاوت پرداختند.

سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به تاثیرگذاری این مسابقات در معرفی چهره قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران به نیروهای مسلح کشورهای اسلامی گفت: شما به سرزمینی آمده‌اید که در سال 59 به رهبری روحانی فرزانه‌ای به نام امام خمینی(ره) انقلابی بزرگ را رقم زد و به ده‌ها سال سلطه آمریکا و انگلیس در این کشور خاتمه داد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیروهای مسلح کشورهای اسلامی تصریح کرد: ما برای خنثی‌کردن یکی از توطئه‌های جدید استکبار در ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و بهره‌برداری از شکاف موجود با هدف استحکام نهادهای وحدت به منظور ناکام‌گذاردن این توطئه‌‌ها، اولین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم نیروهای مسلح کشورهای اسلامی را برگزار کردیم.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد علی آسودی دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از مسابقات عنوان کرد: شرکت‌کنندگان خارجی در این دوره بیان می‌کردند که احساس غریبی نمی‌کنند و گویا که در کشور خود هستند و از نحوه برگزاری این برنامه کاملا راضی بودند.

وی ادامه داد: آنها ضمن شرکت در مسابقات، از حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) نیز بازدید کردند و در زیارت ایشان گفتند که همواره آرزوی زیارت حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را داشتند. برپایی این مسابقات ثابت کرد که تلاش دشمن برای منزوی کردن ایران بی‌نتیجه است و کشورهای اسلامی علاقه ویژه‌ای به ایران دارند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، سخنران پایانی مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی بود که اظهار کرد : انسان برای نیل به قله‌های سعادت نیازمند دو بال و دو جلوه از یک حقیقت است که در حقیقت یکی هستند و بال اول قرآن کتاب هستی‌، کتاب انسان و کتاب سعادت است.

وی گفت: همه انسان‌ها در پی سعادت هستند و انسان برای سعادت و کمال و جاودانگی خلق شده است تا خود را تا خدا بالا بکشد و تجلی اتم خدا شود. انسان می‌تواند تا مرزهای خلیفه اللهی بالا رود و بجایی برسد تا چشم، گوش و قلبش‌، چشم و گوش و قلب خدا و اندیشه، اخلاق، نگاه و عملش الهی شود.

احمدی‌نژاد افزود: خداوند قرآن را بر پیامبر (ص) نازل کرده است تا برای مردم تبیین شود و گرنه اگر کسی غیر از پیامبر (ص) قرآن را تبیین کند موجب اختلاف می‌شود همانگونه که این اختلاف 1400 سال است که وجود دارد. قرآن و انسان کامل و معصوم یک حقیقت هستند و قابل تفکیک نیستند و منشأ وحدت هستند.

رئیس‌جمهور گفت: همانطور که پیامبر (ص) متعلق به همه بشریت بود انسان کامل هم متعلق به همه بشریت است و متعلق به گروه‌ها و طایفه‌ها نیست. دسته‌بندی‌ها، تقابل‌ها و درگیری‌ها به خاطر عدم اعتصام به حبل‌الله است و این وقتی حاصل می‌شود که کتاب خدا بدون د رنظر گرفتن کلام معصوم تفسیر و تاویل شود.

یادآور می‌شود در این مسابقات در رشته قرائت قرآن کریم مهدی ساعد و در رشته حفظ حسن رجبی از ایران رتبه نخست را کسب کردند که از نفرات برتر با اهدای جوایز و لوح یادبود تجلیل شد. همچنین از عباس سلیمی، شهریار پرهیزکار، حسین طرقی و بهرام سمنانی تجلیل شد.

کد خبر 198996
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز