نخستین جشنواره ملی صدای عشایر ایران با حضور رئیس‌جمهور از 14بهمن‌ماه در تهران افتتاح می‌شود.

منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور صبح دیروز در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی هتلداری و گردشگری که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست با اعلام این خبر گفت: نخستین جشنواره ملی صدای عشایر با محورهای عشایر و انقلاب اسلامی، عشایر و جلوه‌های زندگی، عشایر و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه، عشایر و کوچ‌نشینی و عشایر و مهمان‌نوازی از شنبه (14بهمن‌ماه) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضایی به وسعت 40هزار مترمربع برگزار می‌شود و تا 19بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از به نمایش گذاشتن کوچ نمادین اقوام عشایر ایران در روز جمعه (13بهمن‌ماه) در تهران خبر داد و گفت: کوچ نمادین عشایر طبق هماهنگی با پلیس، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی روز جمعه از میدان ونک تا چمران (نزدیک محل برگزاری جشنواره) اجرا می‌شود. همچنین لوح ثبت ملی کوچ عشایر که پرونده آن در استان سمنان تکمیل شده است، در روز افتتاحیه جشنواره در حضور رئیس‌جمهور رونمایی خواهد شد.

به گفته‌ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، این جشنواره در تقویم سازمان جهانی جهانگردی به ثبت رسیده و طالب ریفاعی دبیرکل این سازمان نیز پیامی برای جشنواره فرستاده است. جهانیان ادامه داد: تلاش می‌شود صنایع‌دستی، آیین‌های سنتی، غذا، پوشاک، مراسم آیینی، ‌عزاداری، عروسی و موسیقی مقامی عشایر ایران در این هفته به نمایش گذاشته شوند. علاوه بر حضور عشایر، استان‌ها نیز شب‌های فرهنگی را در این جشنواره به اجرا می‌گذارند.

جشنواره‌ای برای معرفی عشایر

به گزارش ایسنا، جهانشاه صدیق، رئیس سازمان امور عشایری نیز در این نشست با بیان اینکه سه درصد از جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند و 35درصد تولیدات صنایع‌دستی و پنج درصد تولیدات کشاورزی به آنها اختصاص دارد، گفت: جامعه عشایری در 60درصد عرصه کشور پراکنده‌ است و جایگاه امنیتی به‌عنوان مرزداران بی‌مزد دارند.

وی گفت: متأسفانه تاکنون فرصت نشده است جایگاه این جامعه معرفی شود. امیدواریم با برگزاری این جشنواره تصمیم‌گیران تدابیری را برای ساماندهی زندگی عشایر بیندیشند و نمایندگان مجلس نیز برای تنظیم اعتبار و بودجه مختص به جامعه عشایر اقدام کنند. صدیق گفت: دیدگاه‌های مختلفی درباره یکجانشینی یا کوچ عشایر وجود دارد؛ اما سیاست سازمان امور عشایری نشأت‌گرفته از سیاست دولت، یعنی ساماندهی زندگی عشایر ایران است؛ ما بنا نداریم به آنها تحمیل کنیم چگونه زندگی کنند. امیدواریم با کوچ نمادین عشایر در تهران این جامعه ناشناخته نیز بیشتر به مردم معرفی شود.

محمد حضرتی دبیر شورای‌عالی سیاستگذاری جشنواره ملی صدای عشایر ایران نیز به اجرای برنامه‌هایی مانند موسیقی خاص بانوان عشایر، مادرانه‌ها و لالایی‌ها، نمایش یادمان‌های معنوی و مشاهیر و چهره‌های ماندگار عشایر، شهدای آنها و پژوهشگران عشایر در کنار نمایش آیین‌های رایج در ایلات اشاره کرد و همچنین از اجرای مراسم ازدواج 110زوج از میان عشایر در جریان برگزاری این جشنواره خبر داد. در ادامه این نشست، احمدی مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایر درباره نمایش نمادین کوچ عشایر در پایتخت گفت: این مراسم 13بهمن‌ماه از ساعت 13 تا 17 از میدان ونک تا چمران اجرا می‌شود و از نمادهای مختلف زندگی عشایر مانند دام، حیوانات باربر مانند اسب و شتر در این حرکت استفاده خواهد شد. در کنار این مراسم، نوای موسیقی عشایر نیز به صدا درخواهد آمد.

حال و هوای ایلاتی

صدیق رئیس سازمان امور عشایری نیز در پاسخ به این پرسش که آیا دامی که در نمایش کوچ عشایر استفاده خواهد شد، در تهران نگهداری می‌شود؟ افزود: ورود و خروج دام زنده به‌گونه‌ای تنظیم شده است که بعد از اجرای کوچ نمادین بازگردانده شوند. این فقط یک حضور است و قرار نیست این دام در تهران نگهداری شود. یحیی رحمتی معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به غرفه‌های صنایع‌دستی که در این جشنواره برپا می‌شود، گفت: دو سالن از مجموعه فضای جشنواره به صنایع‌دستی اختصاص دارد و 450غرفه برپا خواهد شد و از آن میان، 180غرفه به تولیدات زنده عشایری اختصاص می‌یابد. قرار است هنرمندان با لباس‌های سنتی و محلی در این نمایشگاه حضور یابند. وی افزود: برای حضور در این نمایشگاه 600 هنرمند که بیشتر آنها در حوزه تولید صنایع‌دستی عشایری فعالیت دارند، شناسایی شده‌اند.

رحمتی گفت: تلاش شده است اقامت عشایر شرکت‌کننده در این جشنواره مشکلی نداشته باشد. گفتنی است بازدید از نخستین جشنواره ملی صدای عشایر ایران از 14 تا 21 بهمن ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران امکان‌پذیر است.

کد خبر 199312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز