مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

«از دید صاحب‌نظران شفافیت امور مالی امروزه در شهرداری تهران به حد اعلا رسیده است.

شهرداری تهران علاوه بر گزارش‌های ماهانه و هفتگی‌ای که درخصوص امور مالی ارائه می‌کند خود را مکلف کرده برای در جریان قرار گرفتن بیشتر شهروندان از درآمدها و هزینه‌ها این گزارش‌ها را روزانه ارائه کند.

درآمدهای شهرداری از محل پرداخت عوارض نوسازی، کسب و پیشه و مدیریت پسماند رشد چشمگیری داشته و معتقدیم به برکت همین پول‌هاست که حجم زیادی از طرح‌های عمرانی در شهر انجام شود». این سخنان حسین محمدپورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران است. معاون شهردار تهران سرانه اداره و نگهداشت شهر را ۲۰۰هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: مبالغی که از شهروندان بابت عوارض شهرداری دریافت می‌شود شاید به 30هزارتومان برسد اما چون این پول برکت دارد اداره شهر به خوبی صورت می‌گیرد.

پورزرندی با بیان اینکه ساخت‌وساز در دو سه سال اخیر دچار رکود شده است، می‌افزاید: با این حال شهرداری توانسته است به وعده‌های خود برای رفاه شهروندان و عمران شهر به خوبی عمل کند. اما پورزرندی به نکته‌ای که بسیار دارای اهمیت است نیز اشاره می‌کند؛ افزایش درآمدهای پایدار شهری که دغدغه دیرباز شهرداری تهران است. او می‌گوید: امروز ۷۵درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار و نیمه‌پایدار است درحالی‌که در شهرهای پیشرفته و بزرگ دنیا درآمدهای پایدار ۸۰درصد است. این در حالی است که با تلاش مدیریت شهری و رویکرد تشویقی از شش سال پیش تاکنون پرداخت عوارض شهری توسط شهروندان به‌طور متوسط سالانه 35درصد رشد داشته است.

حسین محمد پورزرندی درخصوص تأثیر جوایز خوش حسابی بر پرداخت به‌موقع عوارض شهری توسط شهروندان، می‌گوید: براساس مقایسه‌ای که با سال‌های گذشته نسبت به زمانی که جوایز خوش‌حسابی لحاظ نشده بود صورت گرفته، درصدهای پرداخت عوارض توسط شهروندان پایین‌تر بوده اما در حال حاضر ما شاهد رشد سالانه بین 20تا 50درصدی در این زمینه هستیم که این نشان‌دهنده تأثیر مطلوب این اقدام است. برای جمع عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه هزار میلیارد تومان فیش صادر شده است که عمدتا در سال‌های گذشته 30تا 40درصد آن وصول شده و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم بتوانیم بخشی از این مبلغ را امسال به شکل مطلوب وصول کنیم.

پورزرندی پرداخت عوارض توسط شهروندان را در سال‌های گذشته ملاک خوبی برای اعتماد آنان به مدیریت شهری می‌داند و می‌گوید: در سال 86تنها 35میلیاردتومان عوارض نوسازی از شهروندان دریافت شد. این رقم در سال 87به حدود 9/55میلیارد تومان رسید و در سال 88نیز 5/88میلیاردتومان از شهروندان دریافت شد. در سال 89نیز مقدار عوارض دریافتی در حدود 5/106میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 90به 129میلیارد تومان رسید.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران تأکید بر سیاست تشویقی برای پرداخت عوارض در شهر تهران را یک رویکرد مثبت شهرداری برای افزایش درآمدهای پایدار می‌داند و معتقد است: در سال‌جاری با توجه به سیاست تشویقی شهرداری تهران برای دریافت عوارض شهری تاکنون مبلغی در حدود 147/7میلیارد تومان از شهروندان بابت عوارض شهری دریافت شده است که این رقم پرداختی شهروندانی بود که می‌خواستند در جوایز خوش‌حسابی شرکت کنند. اگرنه تا پایان سال نیز همچنان در زمینه عوارض، دریافتی خواهیم داشت.

او به درآمدهای پایدار شهر تهران نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری امسال بیش از پیش‌بینی انجام شده محقق شده است و میزان درآمدهای پایدار شهرداری تا پایان سال به 37/5درصد می‌رسد. با اقدامات انجام شده، امسال در مجموع درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری بیش از پیش‌بینی ابتدای سال محقق شده است. این تحقق درآمدها در بخش غیرنقد، 40درصد بیشتر از پیش‌بینی انجام شده بوده است.

کد خبر 199335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز