همشهری آنلاین: دهمین همایش دو سالانه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری روزهای 24 و 25 بهمن ماه در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

مرمت

به گزارش ایرنا، پریسا محمدی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تشریح سه همایش این پژوهشگاه که قرار است ظرف ماه های آینده برگزار شود، پرداخت.

محمدی درباره دهمین همایش دوسالانه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی توضیح داد: دراین همایش علاوه بر ارایه 20 مقاله علمی، دو کارگاه تئوری و عملی با موضوع تخریب زیستی بناهای میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

به گفته وی،  آشنایی با میکرو ارگانیسم های مخرب بستر سنگی، مکانسیم های تخریب و روش های مقابله و کنترل عوامل زیستی تخریب و نیز شناخت مقرنس در بستر حفاظت و مرمت دو کارگاهی هستند که در محل پژوهشکده حفاظت و مرمت اشیای تاریخی - فرهنگی برگزار می‌شود.

محمدی با بیان اینکه 101 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد، افزود: از این تعداد 20 مقاله برای ارایه به صورت سخنرانی انتخاب شده است و 21 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می‌شوند.

به گفته رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 42 مقاله برگزیده در مجموعه مقالات دهمین همایش حفاظت و مرمت اشیای تاریخی فرهنگی به چاپ خواهد رسید.

محمدی افزود: در آیین افتتاحیه که با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود،از کتاب خلاصه مقالات دهمین همایش حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی و کتاب مجموعه مقالات هشتمین همایش حفاظت و مرمت اشیای تاریخی فرهنگی و نیز از پورتال نخستین همایش فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی رونمایی خواهد شد.

همایش باستان شناسی هلیل رود تا جیرفت

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری همایش باستان شناسی حوزه تمدنی هلیل رود خبر داد و گفت: برای برگزاری این همایش علمی منتظر اعلام زمان نهایی از سوی میراث استان کرمان به عنوان میزبان هستیم.

محمدی یادآورشد که در حد فاصل سال های 1378 تا 1380 به دلیل طغیان های مکرر رودخانه هلیل رود جیرفت در بخش هایی از گورستان های حاشیه این منطقه پرده از وجود تمدن و فرهنگ بسیار غنی در حاشیه این رودخانه از جیرفت تا جازموریان در محدوده ای به طول 400 و پهنای میانگین 30 کیلومتر برداشت.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و به منظور جلوگیری از غارت و چپاول اشیاء بی بدیل تاریخی این حوزه تمدنی، سازمان میراث فرهنگی از یک سو اقدام به کنترل خروج اشیاء و از سوی دیگر برای انجام کاوش در منطقه برنامه ریزی کرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یادآوری اینکه حمیده چوبک برای نخستین بار برای انجام پژوهش های علمی باستان شناسی به منطقه اعزام شد و به دنبال آن دکتر یوسف مجید زاده در راس هیاتی برای کاوش های فراگیر در حاشیه هلیل رو به جیرفت رفت، اظهار داشت: خانم چوبک دبیر علمی همایش باستانشناسی هلیل رود است و مجید زاده نیز از اعضای کمیته علمی این همایش به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: نتایج کاوش ها نشان می‌دهد که تمدن درخشانی در هزاره های قبل از میلاد در این منطقه وجود داشته است.

محمدی افزود: از نتایج دیگر این پژوهش های باستان شناختی، به چالش کشیدن تئوری های پیشین در ارتباط با منشاء تمدن به مفهوم شهر نشینی و ابتدا و کاربرد و گسترش نگارش در دوره مرسوم به آغاز نگارش و شهرنشینی در آسیای جنوبی غربی است.

وی با یادآوری اینکه حدود 9 موسسه و 10 تیم بین المللی از کشورهای آمریکا، ایتالیا و فرانسه در این حوزه پژوهش هایی داشتند، گفت: تیم های ایرانی مختلفی نیز پژوهش های علمی در حوزه هلیل رود انجام دادند و از این رو برگزاری همایش باستان شناسی تحلیلی حوزه تمدنی هلیل رود تا جیرفت ضروری بود.

نخستین همایش بین المللی فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه از برگزاری نخستین همایش بین المللی فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

محمدی با بیان اینکه دانشگاه الزهرا و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در برگزاری این همایش مشارکت دارند، اظهار داشت: فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی را می توان از رشته های نو و میان رشته ای در حوزه مرمت و حفاظت از میراث فرهنگی دانست که با تلفیق رشته های متعدد بوجود آمده است.

وی هدف از برگزاری این همایش را معرفی زمینه های جدید علمی و پژوهش های نوین میان رشته ای، ایجاد فرصت مناسب برای تبادل اطلاعات و ارایه دستاوردهای پژوهشی بین اندیشمندان در زمینه دانش فرسودگی زیستی و نقش و جایگاه آن در میان دست اندرکاران حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و باستان شناسی برشمرد.

محمدی اظهار داشت: در این همایش علاوه بر ارایه مقالات علمی، نمایشگاهی با عنوان آشنایی با گلسنگ های مخرب، کارگاه های آموزشی و تشکیل میزگردهایی در ارتباط با مسایل فرسودگی زیستی در میراث فرهنگی و تاریخی ایران برپا می‌شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برگزاری کارگاه علمی یک روزه با تمرکز بر روی فرسودگی زیستی در سطوح سنگی با همکاری سرجینو فاورولونگو از دانشگاه تورین ایتالیا در محل پایگاه جهانی پاسارگاد واقع در استان فارس خبر داد.

محمدی گفت: شرکت در این کارگاه که به همت بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد و سایر حامیان همایش برگزار می‌شود، برای دانشجویان و علاقمندان رایگان است.

وی همچنین یادآورشد که پروفسور پیر لویجی نیمیس از بنیانگذاران اصلی مطالعات گلسنگ های مخرب از کشور ایتالیا و نیز پروفسور کاتیا استرفلینگر از اتریش از سخنرانان اصلی این همایش به شمار می‌روند.

 

کد خبر 200979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز