دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: انفجار اخیر در شهر کویته پاکستان علیه شیعیان، باعث اعتراض‌ها به سهل‌انگاری و ضعف دولت در تأمین امنیت مردم این کشور شده است.

دکتر نوذر شفیعی،استاد دانشگاه و نماینده مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد درصورتی که دولت پاکستان نتواند جلوی سیر صعودی خشونت‌ها را بگیرد این کشور شاهد یک تراژدی تاریخی خواهد بود.

  • حمله روز شنبه علیه شیعیان پاکستان برای نخستین‌بار رخ نداده و با توجه به شرایط این کشور احتمالاً آخرین مورد هم نخواهد بود. چه جریان‌هایی حملات علیه شیعیان پاکستان را صورت می‌دهند؟

این گروه‌ها، جریان‌های رادیکال مذهبی هستند که به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بخشی از آنها ماموریت‌های خارج از مرزهای پاکستان را برعهده دارند و بخشی دیگر در داخل این کشور دست به عملیات می‌زنند. گروه‌هایی که ماموریت داخل مرزهای پاکستان را برعهده دارند جنگیدن و اعمال فشار علیه شیعیان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستورکارهای خود قرار داده‌اند و به‌صورت عمده سپاه صحابه و شاخه نظامی آن لشکر جنگوی دست به حملات علیه شیعیان می‌زنند.

  • لشکر جنگوی به‌تازگی تهدید کرده بود که شیعیان هزاره را با اعمال خشونت از پاکستان بیرون می‌کند. این تهدیدها چه وضعیتی را برای پاکستان رقم می‌زند؟

این تهدیدها همواره از سوی این گروه‌ها وجود داشته اما نمی‌شود گفت آنها چقدر به‌دنبال اجرایی کردن آن هستند. اجرایی کردن این تهدیدها عواقب بسیار خطرناکی برای خود این گروه‌ها هم دارد. این اقدام‌ها باعث شروع جنگ‌های مذهبی در پاکستان می‌شود؛ مسئله‌ای که باعث می‌شود هرج و مرج این کشور را فرا بگیرد. در چنین شرایطی همه گروه‌ها با هم ضربه خواهند دید.

  • شیعیان هزاره به تأمین نشدن امنیت‌شان از سوی دولت اعتراض دارند. ناکارآمدی دولت پاکستان چقدر در این رابطه نقش ایفا می‌کند؟

دولت پاکستان باید اقتدار بیشتری از خود نشان دهد. متأسفانه رادیکالیست‌ها اول دولت را تضعیف کردند و پس از آن اکنون اقدام‌های خود را علیه شهروندان صورت می‌دهند. در‌واقع آنها در پرتو یک دولت ضعیف در حال انجام چنین اقداماتی هستند. به‌نظرم دولت پاکستان باید به دو دلیل قدرتمندانه‌‌تر از وضعیت موجود با این مسئله برخورد کند؛ اول اینکه دولت باید حافظ جان و مال شهروندان کشور باشد و دوم اگر این تهدیدها مهار نشود در آینده دامنگیر خود دولت خواهد شد.

  • فرماندار بلوچستان پاکستان هم پس از این حمله دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور را به ناکارآمدی متهم کرده است. عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در مقابل حملاتی که هر روز گسترده‌تر می‌شود چطور بوده است؟

من معتقد هستم که خود آی‌اس‌آی(سازمان اطلاعات پاکستان) در این حملات نقش دارد. آنها از گروه‌های رادیکال حمایت می‌کنند. گروه‌های رادیکال در‌واقع در سایه حمایت آی‌اس‌آی دست به این حملات و اقدام‌ها می‌زنند. در طول تاریخ آی‌اس‌آی و جریان‌های مذهبی در پاکستان پیوند نزدیکی با هم داشته‌اند به‌طوری که در مقطعی از تاریخ اگر قرار بود فردی در آی‌اس‌‌آی یا ارتش ارتقای رتبه نظامی پیدا کند این جریان‌ها باید آن فرد را تأیید می‌کردند. این پیوند از قدیم‌الایام وجود داشته و اکنون به شکل پنهانی‌تر ادامه دارد.

  • با این وضعیت پس باید منتظر خشونت‌های بیشتر در این کشور بود؟

ظواهر امر اینطور نشان می‌دهد که هر روز که می‌گذرد به جای اینکه خشونت‌ها مهار شود سیر صعودی طی می‌کند. این روند درصورتی که مهار نشود می‌تواند به یک تراژدی عمیق در طول تاریخ پاکستان تبدیل شود.

کد خبر 202010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز