بعد از انتشار گزارشی با عنوان «تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان نشان داد؛ موازی کاری در روز روشن» در ضمیمه سیاسی پنجم دی‌ماه این روزنامه، شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور توضیحاتی درباره تحقیق و تفحصی که در مجلس هشتم از این شورا کلید خورد و گزارشی که روزنامه همشهری در این‌باره منتشر کرد ارائه داده که عینا به این شرح منتشر می‌شود:

با صلوات بر حضرت محمد و آل محمد(ص)، پیرو مطلب مندرج در ص سه ویژه‌نامه سیاست ضمیمه شماره 5869مورخ سه‌شنبه پنج‌دی 1391آن روزنامه، تحت عنوان: «تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان نشان داد؛ موازی کاری در روز روشن» لطفا دستور فرمایند براساس ماده23قانون مطبوعات، نسبت به درج جوابیه این دبیرخانه به شرح ذیل اقدام لازم را معمول دارند.

الف - در گزارش مزبور از بیان زمان دلیل تصویب طرح تحقیق و تفحص از شورای‌عالی آمده است: «این طرح در پی صرف هزینه‌های هنگفت شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در همایش‌های مختلف و موازی‌کاری این شورا با دستگاه‌هایی مانند وزارت امور خارجه صورت گرفت».

اولاً باتوجه به اسناد و مدارک موجود، صرف هزینه‌های هنگفت کذب بوده و تأیید نشده است. مجموع هزینه‌های انجام شده برای همایش که رسماً توسط ذی‌حسابی محترم نهاد ریاست‌جمهوری به کمیته تحقیق و تفحص و مراجع ذی‌ربط ارائه شده، مبلغ 28میلیارد ریال بوده که از برآورد اولیه هزینه‌های همایش نیز حدود 10میلیاردریال کمتر هزینه شده و صرفه‌جویی شده است. ثانیاً در گزارش کمیته تحقیق و تفحص آمده است: راجع به بودجه شورا نیز شورا دارای ردیف بودجه‌ای خاص خود بوده و در حدود اعتبارات مصوب برای انجام وظایف روزمره‌اش اعتبارات دریافتی را هزینه نموده است و البته اسناد و مدارک موجود در دیوان محاسبات هم موید عدم‌تخلف این شورا در حوزه مالی و اعتبارات سنواتی خود است.

ب - درخصوص مبانی حقوقی تشکیل شورا که در گزارش کمیته تحقیق و تفحص نیز آمده است یادآوری می‌گردد:
تاسیس شورا براساس اصل 138قانون اساسی و درخواست کتبی وزیر امور خارجه و بررسی در کمیسیون سیاسی دولت و نهایتاً تصویب هیأت وزیران در دولت هشتم انجام شده است لذا در تأسیس شورا دولت‌های نهم و دهم نقشی نداشته است.
جابه‌جایی دبیرخانه شورا از وزارت امور خارجه به نهاد ریاست‌جمهوری، نیز باتوجه به دو فقره گزارش‌های کارشناسی سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی در سال 84مبنی بر: گزارش بازرسی از عملکرد دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور و پیشنهاد ارتقای ساختار دبیرخانه به سطحی فراوزارتخانه‌ای، صورت گرفته است و چنان‌که در گزارش‌های مزبور نیز به‌درستی آسیب‌شناسی شده بود دلایل عدم‌توفیق شورای‌عالی، قرار داشتن در سطح و جایگاه قبلی بود که با ارتقای جایگاه آن به سطح فراوزارتخانه‌ای، عملکرد شورا خیلی مناسب گردید.

ج - ایراد بر چگونگی انتخاب هیأت رئیسه و اعضای کمیته تحقیق و تفحص، انتقاد به مجلس است و اگر واقعاً ایرادی بود چرا نمایندگان طراح تحقیق و تفحص نسبت به موضوع واکنش نشان دادند؟

د - اینکه گفته شده: در زمان تصویب بودجه شاهد بودیم پیامک‌هایی از طرف ایرانیان خارج از کشور می‌آمد و به نمایندگان پیشنهاد مدیریت و نظارت بر پروژه‌های بالای یک میلیارد یورویی داده می‌شد... اولا شورا از چنین موضوعی اطلاع ندارد. ثانیا به فرض وجود این موضوع، مسئله ارتباطی به شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور ندارد. ثالثا شورای‌عالی پروژه‌های میلیاردی نداشته و ندارد که با اینگونه پیشنهادات، افراد را تطمیع و تحت‌تأثیر قراردادن روند امور را دنبال کند. رابعا اگر چنین بحثی بود، با توجه به فناوری پیشرفته و مستندات و قابلیت‌های موجود در حوزه ارتباطات و... مسئله قابل پیگیری و ردیابی و برخورد بود، چرا مدعیان موضوع را پیگیری نکردند؟

ه - شورای‌عالی امور ایرانیان از بدوتصویب در سال 1383به ریاست رئیس‌جمهور و عضویت وزرای ذی‌ربط تشکیل شده و دبیری آن به‌عهده وزارت امور خارجه بود لذا شورا از زمان تصویب هرگز زیرمجموعه وزارت امور خارجه نبوده است. مستند به سوابق و مدارک موجود، انتصاب دبیر شورا با پیشنهاد وزیر امور خارجه و حکم رئیس‌جمهور صورت می‌گرفته که در فرم مکاتبات اداری با سربرگ ریاست‌جمهوری صادر شده و این در بیان وابستگی دستگاه به مرجع اصلی واضح است. در دولت دهم حسب ضرورت و سیاست‌های دولت درخصوص ایرانیان، تشکیلات اجرایی دبیرخانه با موافقت معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری، تصویب و ابلاغ شد لذا محدودیت انتصاب دبیر و مدیران دبیرخانه که به‌دلیل نبود ساختار و پست سازمانی از وزارت امور خارجه انتخاب می‌شدند در چارچوب چارت جدید برطرف شد.

و - چنان‌که ذکر شد تاسیس شورا به دولت هشتم بازمی‌گردد و جابه‌جایی دبیرخانه شورا به نهاد به سال 1388، لکن همانگونه که مشخص است مجلس شورای اسلامی تا زمان برگزاری همایش و طرح مباحث و نقدهایی نسبت به موضوع همایش بزرگ ایرانیان، هیچ‌گونه واکنشی نسبت به تاسیس شورا یا جابه‌جایی دبیرخانه آن نشان نداده بود و اگر چنان‌که در مطلب آن روزنامه ذکر شده است ارتقا و انتقال دبیرخانه در دولت نهم بود و «طبیعی بود که مجلس به این موازی‌کاری واکنش نشان دهد» چرا مجلس در همان زمان واکنش نشان نداد؟ درحالی‌که تصویب تحقیق و تفحص در تاریخ 5/8/89یعنی گذشت 15‌ماه از فعالیت دولت دهم است و طرح تحقیق و تفحص در پی جنجال رسانه‌ای و درخواست تعدادی از نمایندگان انجام شد.

ز - فعالیت عملی شورا در مواردی از قبیل برگزاری نمایشگاه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی، معرفی صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری، تورهای مسافرتی و جلب و نشر آثار ایرانیان و. . . صحت ندارد. البته به فرض انجام نیز این موارد در چارچوب وظایف شورا ذیل حمایت از اقدامات دستگاه‌های در راستای حفظ هویت ایرانیان، تعامل سازنده‌تر با ایرانیان، ارائه خدمات و تسهیل و تحکیم پیوند ایرانیان داخل و خارج از کشور توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط می‌گنجد و مغایرتی با شرح مأموریت و وظایف و رسالت شورا ندارد.
شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور، تشکیلات ستادی و سیاستگذاری و هماهنگ‌کننده است و تمامی برنامه‌های مربوط به ایرانیان خارج از کشور را با همکاری و هماهنگی و توسط سازمان‌های عضو پیگیری و اجرا کرده است.

ح - همانگونه که روزنامه از قول طراحان محترم سؤال یادآوری کرده است اغلب اتهامات مطرح شده علیه شورا انحرافی و غیرواقعی بود. سؤال این است که آنانی که امروز این نکته را بیان می‌کنند چرا در زمان طرح سؤال به این نکته عنایت لازم نداشتند و بی‌جهت جو اجتماعی را ملتهب و اذهان را مشوش کردند؟ امروز که کمیته تحقیق و تفحص پس از 20‌ماه تحقیق و بررسی، حقیقت‌ها را روشن و اعلام کرده است و تأسف‌آورتر اینکه، برخی باز هم مصرانه بر نکات اشتباه پافشاری و تأکید می‌ورزند که مراجع قانونی (مجلس- مرجع قضایی) و. . . بطلان آنها را صریح اعلام کرده است.

ت - درخصوص اصرار برخی به‌وجود موازی کاری در فعالیت‌های شورا با وزارت امور خارجه، سؤال این است: چگونه درحالی‌که وزارت امور خارجه که خود خواستار تشکیل شورای‌عالی بوده و از زمان تشکیل آن نیز در هماهنگی و همکاری تنگاتنگ با شورای‌عالی بوده و امور با همکاری پیش می‌روند و معاونت امور حقوقی و کنسولی وزارت امور خارجه شفاف و روشن عدم‌وجود موازی کاری را اعلام و تأکید می‌کنند، ضرورت و اهداف تشکیل شورا را، انجام امور مازاد بر فعالیت وزارت امور خارجه و خارج از شرح وظایف آن و در واقع انجام امور فراوزارتخانه‌ای توسط شورا را دلیل فعالیت آن معرفی می‌کنند، باز هم افراد غیرصاحب‌نظر و فاقد اطلاعات کارشناسی، به‌وجود موازی‌کاری اشاره و اصرار می‌کنند؟ مصادیق ورود شورا در امور کنسولی و حقوقی که تداخل و موازی کاری با وزارت امور خارجه باشد، کدام است؟

ی - درست است که شورای‌عالی براساس مصوبه مجلس تشکیل نشده است دلیل منطقی و صحیح بر غیرقانونی بودن تاسیس شورا نیست. آیا قانون اساسی که مطابق اصل 138این اختیار را به رئیس‌جمهور داده و اساس مدیریت کشور و قانون مادر نظام است، غیرقانونی است؟ آیا تصمیم و تصویب هیأت وزیران که عالی‌ترین مرجع و مسئول اجرایی کشور براساس همان قانون منفوذه قاطبه ملت است، غیرقانونی است؟ اگر آن روزنامه و نویسنده محترم آن مطلب، چنین تلقی‌ای دارند، پس روشن نمایند چگونه کشور مدیریت می‌شود؟ دیگر اینکه چرا گزارشگر و نویسنده محترم و سایر منتقدان، در مجموع گزارش کمیته تحقیق و تفحص که کلیه اتهامات مطروحه از مالی، هزینه‌کردها، مدعوین همایش، موضوعات به قول شما انحرافی در حاشیه همایش و... را روشن و صریح رد کرده، فقط به موضوع فقدان مصوبه مجلس در تشکیل شورا توجه می‌کنند و به ادامه مبحث نظریه کمیته تحقیق و تفحص که شامل:
1 - انجام خدمات مؤثر و قابل توجه شورا در مدت فعالیت و ضرورت وجودی و لزوم ادامه فعالیت آن
2 - ضرورت قانونمند شدن و تصویب ساختار شورا در مجلس
3 - ارتقای ساختار شورا به جایگاه فرا قوه‌ای و حضور سه نفر نماینده از هر یک از قوای مقننه و قضاییه در ساختار شورای‌عالی
4 - خارج شدن شورا از حالت تشریفاتی و انجام امور راهبردی و... است، چشم می‌پوشند و آنها را نادیده می‌انگارند؟
به‌نظر دبیرخانه شورای‌عالی و عموم صاحب‌نظران و کارشناسان و مدیران عالی نظام در قوای مختلف، پرداختن به مسائلی مانند: جذب سرمایه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی ایرانیان با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی، مشکلات ایرانیان در راه مانده، برگزاری همایش و نمایشگاه و... در جهت تحکیم پیوندها، حفظ هویت اسلامی- ایرانی، کمک به ایرانیان در جهت شکوفایی روزافزون و بالندگی بر قله‌های علم و فرهنگ و معرفت جهان و مسائل مذهبی، دینی و شرعی آنان، حمایت از NGO‌ها و مؤسسات و تشکل‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایرانیان و... نیازمند تشکیلاتی مستقل و قوی و کارآمد و دارای اختیارات قانونی سیاستگذاری- هماهنگی و اجرایی لازم است و با توجه به مسئولیت و ماموریت اصلی دستگاه دیپلماسی کشور، پرداختن وزارت امور خارجه به این امور، جز گرفتن انرژی و توان دستگاه و باز داشتن آن از پیگیری امور اصلی و گسترش غیرضرور تشکیلات که بخش اعظم توان مدیر را برای کنترل و مدیریت دستگاه به‌خود مصروف خواهد کرد، حاصلی ندارد.
به علاوه با چنین تفکری که برخی عزیزان دارند لابد باید بسیاری از سازمان‌های دیگر نیز حذف و در وزارت امور خارجه ادغام گردد! درحالی‌که مجدد یادآوری می‌گردد تشکیل شورای‌عالی با این ساختار و تشکیلات، نظر کارشناسی و خواست وزارتخانه مزبور بوده است.

در خاتمه تأکید می‌نمایید دبیرخانه شورای‌عالی از ابتدای تصویب طرح تحقیق و تفحص، خواستار قرائت گزارش کمیته در صحن مجلس شورای اسلامی بوده و اطمینان دارد قرائت گزارش، باعث روشن شدن حقایق و رفع شائبه‌ها و آگاهی افکار عمومی نسبت به اغراض و هدف ناصواب عده‌ای که با هدف شخصی و رویکرد سیاسی و تسویه حساب فردی و گروهی برخلاف منافع ملی کشور به التهابات اجتماعی دامن زدند، می‌شد. شورای‌عالی در راستای مأموریت‌های خویش و سیاست‌های دولت صادقانه گام بر داشته است و لذا آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

کد خبر 202086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز