گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: بیش از 75روز از روز زلزله زهان واقع در شهرستان زیرکوه گذشته است و حالا کمتر کسی از وضع و حال این روزهای زلزله‌زدگان این منطقه سراغ می‌گیرد.

زلزله

از شواهد پیداست زلزله‌زدگان خراسان‌جنوبی که طی این مدت با مشقت فراوان شب و روز را سپری کرده‌اند، اکنون امیدهایشان برای دریافت تسهیلات بازسازی رنگ باخته است.

نماینده قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص آماری را ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده جدی نگرفتن نیازهای زلزله‌زدگان از سوی مسئولان است. جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: پس از زلزله امسال در منطقه خراسان‌جنوبی 193واحد خانه صددرصد تخریب شد. وی افزود: 580واحد نیز بین 30 تا 60درصد آسیب دید و به هزارو336 واحد تا 30درصد خسارت وارد شد. وی اضافه کرد: آمار بالای تخریب نشان از ضعف نظارت نظام مهندسی به‌ویژه نسبت به مناطق محروم دارد. هروی با بیان اینکه از عدالت به‌دور است که خانه‌های این منطقه به‌خاطر بافت خشتی و گلی اینگونه با کوچک‌ترین زلزله‌ای فروبریزند، ادامه داد: پس از زلزله 15آذر، بیش از 600پس‌لرزه منطقه را لرزاند که ابعاد خسارات را افزایش داد.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه یک‌هفته بعد، از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تأمین اعتبارات لازم درخواست همکاری کردیم افزود: آنها به ما اعلام کردند که حرکت برای سازندگی از همان روزهای اول آغاز شده است. نماینده مردم قائنات و زیرکوه از برگزاری جلسه‌ای متشکل از مسئولان وزارت کشور، مدیریت بحران، جمعیت هلال‌احمر و بنیاد مسکن در این خصوص خبر داد و گفت: بنده همانجا اعلام کردم که موضوع را به لحاظ حجم بالای تخریب جدی بگیرید. وی اضافه کرد: جمعی از نمایندگان مجمع خراسان‌جنوبی نیز نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال کردند که ایشان دستورات لازم برای تأمین بودجه را بدهد اما تاکنون خبری از جواب نامه نشده است.

مصوبه عجیب دولت

این نماینده مردم با بیان اینکه در تاریخ 28آذر یعنی دو هفته پس از زلزله در جلسه هیأت دولت اعتبار 31میلیارد تومانی برای جبران خسارت زلزله‌زدگان به تصویب رسیده گفت: این مصوبه در هشت‌بند تنظیم شده که دارای اشتباهات زیادی است؛ ازجمله آنکه در یکی از بندها بازسازی تاسیسات زیردریایی آمده است. به گفته هروی این مصوبه به امضای رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است. چهار بند این مصوبه مربوط به اعتبارات بلاعوض، سه‌بند مربوط به تسهیلات ثابت و یک‌بند هم به تملک و دارایی ارتباط دارد.

تأمین نشدن کانکس

نماینده قائنات و زیرکوه بیان کرد: کمیسیون عمران مجلس نیز نامه‌ای برای دولت فرستاده است که مردم در سرمای شدید روزگار سپری می‌‌کنند و طی آن از مسئولان درمانی و آموزش‌وپرورش خواسته است که میزان خسارات مربوط به این واحدها را اعلام کنند. هروی همچنین از تذکر محمد نجار وزیر کشور به مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مبنی بر اجرای مصوبه 31میلیارد تومانی خبر داد و گفت: در تاریخ بیستم دی‌ماه استانداری اعلام کرد که هنوز اعتبارات مصوبه ابلاغ نشده است و درخواست کرد که سقف وام تسهیلات ثابت از 12/5میلیون تومان به 16/5میلیون افزایش داده شود. وی بیان کرد: در 26دی‌ماه نیز کمیسیون عمران مجلس به وزیر کشور، بنیاد مسکن، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و جمعیت هلال احمر وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان در سرما و ابعاد وسیع حادثه را مجددا شرح داد و همچنین همان موقع مجمع نمایندگان عنوان کرد که چرا از وعده تأمین دوهزار کانکس حتی 10درصد هم به منطقه ارسال نشده است؟ بنده نیز تذکری به ریاست‌جمهوری و در تاریخ 26بهمن تذکری به وزیر کشور دادم که زلزله‌زدگان نیاز فوری به آذوقه و کانکس دارند و بازسازی نیز متوقف شده است. 172نماینده مجلس نیز در صحن علنی مجلس رسیدگی به وضع زلزله‌زدگان را خواستار شدند ولی مسئولان اعلام کردند که بی‌خود پیگیر مسئله هستید، اعتبارات خواهد آمد.

فراموش شدن مصوبه

هروی در ادامه از تأمین 150 تا 175 کانکس توسط سازمان بهزیستی و واگذاری آنها به روستاهای اصلی حادثه‌دیده خبر داد و گفت: به‌نظر می‌رسد که به‌خاطر انعکاس نیافتن مناسب خبر وضعیت زلزله‌زدگان در رسانه‌ها اصلی‌ترین موضوع یعنی تأمین اعتبارات ریالی تا به امروز تحقق نیافته است. وی گفت: همان مصوبه دارای اشکال دولت هم به فراموشی سپرده شده است، درحالی‌که میزان اعتبارات درنظر گرفته شده اصلا رقم کلانی به‌حساب نمی‌آید.

بازگشت به خانه‌های مخروبه

این نماینده مجلس عنوان کرد که مردم از شدت سرما به‌ناچار به خانه‌های مخروبه‌خود بازگشته‌اند و به همین‌خاطر هشدار می‌دهم که اگر در آینده زلزله‌ای بیاید و مردم در خانه‌های فرسوده دچار حادثه ناگوار شوند مسئولان مقصرند. وی افزود: خدمات درمانی نسبت به روزهای اول خیلی کم شده است و نفت و نان رایگان دیگر توزیع نمی‌شود و مردم برای تأمین آنها به پول احتیاج دارند. وی می‌گوید: وقتی پول سوخت چراغ‌های والور را از این مردم مصیبت‌دیده می‌گیرند نباید نسبت به خلف‌وعده ارائه چادرهای دوجداره اشاره کرد. هروی اظهار کرد: با توجه به تورم و گرانی، امروز دیگر آن مصوبه دولت و اعتبار درنظر گرفته شده، محلی از اعراب ندارد و اگر تا چندی پیش با 12/5میلیون تومان تسهیلات و 2/5میلیون تومان (یعنی جمعا 15میلیون تومان) وام بلاعوض می‌شد خانه‌ای بنا کرد الان با 25میلیون تومان هم نمی‌توان کار بازسازی را انجام داد.

کد خبر 202241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز